جمعه، 10 فروردین 1403

پرونده 2 پزشک مازنی مدعی درمان کرونا با شربت گیاهی، به مراجع قانونی رفت

پرونده 2 پزشک مازنی مدعی درمان کرونا با شربت گیاهی، به مراجع قانونی رفت
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: براساس شکایت خانواده بیماران کرونایی، پرونده چهار متخلف از جمله دو پزشک عامل فروش شربت گیاهی مدعی درمان این ویروس در استان به مراجع قانونی رفت.

ه گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمدرضا شیران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود: برخی از این افراد شربت گیاهی ادعایی برای درمان ویروس کرونا را با قیمت بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون ریال به خانواده بیماران کرونایی فروختند.
وی اضافه کرد: پرونده این متخلفان ابتدا به سازمان نظام پزشکی استان و سپس تعزیرات حکومتی برای برخورد قانونی نسبت به فروش این داروهای غیر قانونی ارسال می شود تا این رویه برای سایر متخلفان مدعی نیز در آینده اجرا شود.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ دارو؛ واکسن و یا شربت گیاهی برای درمان ویروس کرونا نه تنها در استان مازندران که در سطح کشور نیز تولید نشده و درمان بیماران کرونایی نیز طبق پروتکل های دارویی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و درمان در داخل بیمارستان ها انجام خواهد شد.
دکتر شیران اظهارداشت: خانواده بیماران کرونایی داخل و خارج استان که به دلایلی شربت گیاهی ادعایی برای درمان این ویروس را از این افراد و یا سایر افراد متخلف خریداری کردند، می توانند مستندات و شکایت خود را به معاونت غذا و دارو برای برخورد قانونی با متخلفان ارایه دهند.
به گفته وی تاکنون خانواده دو بیمار کرونایی که شربت مورد ادعایی را خریداری کردند، شکایت خود را ارایه دادند و این افراد نیز شناسایی و مورد پیگیرد قانونی قرار داده شدند.
هفته گذشته طرح پژوهشی در ارتباط با یک نوع گیاه دارویی موثر در بهبود بیماران کرونایی به معاونت تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران ارسال شد که پس از بررسی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران مجوز آزمایش این شربت گیاهی بر روی  تعداد معدودی از بیماران کرونایی بستری در یکی از بیمارستان های استان مازندران را صادر کرد.
پس از آزمایش این داروی گیاهی بر روی تعداد اندکی از بیماران که گفته می شود دو یا سه نفر بیشتر نبودند، موجی از درخواست ها برای این شربت گیاهی ادعایی برای درمان کرونا در سطح استان و حتی سایر استان های کشور راه افتاد به گونه ای که بخش زیادی از وقت داروخانه داران در استان به خصوص شهرستان آمل که این شربت گیاهی بر روی بیماران این منطقه مورد آزمایش قرار گرفته بود، صرف پاسخگویی به این درخواست ها شد.
اگرچه دانشگاه علوم پزشکی مازندران به خصوص معاونت تحقیقات و فناوری این دانشگاه این خبر را به طور قاطع تکذیب و تولید هر گونه دارو و یا شربت گیاهی موثر در درمان ویروس کرونا را تکذیب کردند، ولی همچنان برخی از افراد سود جو این داروی مورد ادعا را با قیمت میلیونی به خانواده بیماران فروختند که تعدادی از این خانواده ها پس از موثر نبودن دارو بر روی بیمارانشان راه شکایت از فروشندگان متقلب را پی گرفتند که در این ارتباط پرونده چهار متخلف از جمله دو پزشک به نظام پزشکی و تخلفات اداری و حتی تعزیرات ارسال شده است.
برخورد با نسخه پیچی خارج پروتکل دارویی 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسخه پیچی خودسرانه برخی پزشکان در مراکز درمانی کرونایی در این خطه شمال کشور را غیر قانونی و خارج از روال حرفه ای تعریفی از سوی وزارت بهداشت و درمان برای معالجه بیماران کرونایی اعلام کرد.
دکتر شیران افزود: تمام پزشکان در بیمارستان های کرونایی استان موظف به رعایت پروتکل های درمانی و دارویی هستند و هر گونه نسخه پیچی خارج از پروتکل ممنوع است و با متخلفان نیز برخورد می شود.
به گفته وی تاکنون با تعدادی از این پزشکان که نسخه پیچی خارج از پروتکل های درمانی و دارویی داشتند، برخورد شده است.
وی اضافه کرد: نسخه پیچی خارج از پروتکل درمانی و دارویی برخی پزشکان ذخایر دارویی مورد نیاز برای بیماران خاص را با کمبود مواجه کرد و اگر این رویه ادامه داشته باشد و داروهای خارج از پروتکل به خصوص داروهایی که بیشتر مورد نیاز درمان بیماران خاص است برای سایر بیماران استفاده شود، مشکلاتی برای بیماران خاص ایجاد می شود.
دکتر شیران نمونه دارویی بیماران خاص که برخی پزشکان برای بیماران کرونایی تجویز می کنند، بدون این که تاثیر در درمانشان داشته باشد را آمپول ای وی ای جی اعلام کرد که بیشتر برای بیماران خاص و افزایش مقاومت بدنی آنها تجویز می شود.
وی اظهارداشت: این داروها براساس سهمیه بندی از سوی وزارت بهداشت و درمان به استان ها اختصاص داده می شود و تجویز آن به سایر بیماران می تواند ذخایر دارویی ما برای درمان بیماران خاص را با مشکل مواجه کند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.