جمعه، 10 فروردین 1403

نامه رئیس مجمع عمومی سازمان به دکتر پوراصغری

چرا عزم جدی در برگزاری جلسات اصلاح تعرفه وجود ندارد؟

چرا عزم جدی در برگزاری جلسات اصلاح تعرفه وجود ندارد؟
اگر تعیین قیمت واقعی تمام شده خدمات پزشکی ، کاری با این همه ظرایف و نیازمند صرف وقت متخصصان و کارشناسان اقتصادی سه دانشگاه معتبر کشور بوده است ، شورای عالی بیمه و فراتر از آن هیات وزیران چگونه بدون انجام این مقدمات و فارغ از زحمت بررسی آن ، اقدام به تعیین تعرفه و امضای مصوبه در این رابطه نموده اند ؟

به گزارش روابط عمومی سازماننظام پزشکی رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌هایی جداگانه به معاونت علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه(به عنوان دبیر کارگروه بررسی و اصلاح تعرفه های بهداشتی و درمانی سال 1399) و رئیس کل سازمان نظام پزشکی خواستار توجه جدی به پیگیری امور و وظایف مشخص شده از سوی معاون اول ریاست جمهوری به دبیر کارگروه و عدم اتلاف وقت از سوی او شده است. متن این دو نامه را در زیر بخوانید:

 

جناب آقای دکتر پور اصغری

معاونت محترم امور علمی ، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه

سلام علیکم

       احتراماً ، در پیگیری مصوبات جلسه مورخ 18/03/1399 در خدمت معاون اول ریاست جمهوری ، که به تشکیل " کارگروه بررسی و اصلاح تعرفه های بهداشتی ودرمانی سال 99"  منجر و جنابعالی بعنوان " دبیر کار گروه" یاد شده منصوب شدید ، لازمست بعرض برساند به ترتیبی که در گزارش به خدمت ریاست کل سازمان نظام پزشکی (با شماره 12276/30/100/399  مورخ 7/5/1399) تشریح شده و به پیوست این نامه خدمتتان ارسال می شود ، متاسفانه به نظر می رسد عزم جدی در برگزاری جلسات کارگروه فوق الذکر وجود نداشته و نتیجه عاجلی ، حاصل نخواهد شد.

این در شرایطی است که جامعه پزشکی تمام تلاش خویش را مصروف حفاظت از تندرستی و سلامتی مردم در مقابل  مجموعه عوامل تهدید کننده سلامت ، و بخصوص مبارزه با اپیدمی بیماری کووید- 19 کرده ، و هر روز شمار تازه ای از دانشمندان شریف و خادمین صدیق جامعه پزشکی به صف شهیدان سلامت می پیوندند ، و این همه در شرایطی است که بار سنگین بحران اقتصادی و تعرفه های نامتناسب با ارزش خدمات و هزینه تمام شده ، بر دوش ایشان بشدت سنگینی می کند.

کوتاه سخن ، همانطور که در مکاتبه با ریاست کل عنوان شده و ایشان در ادامه پیگیری های خویش قطعاً با جنابعالی و سایر مقامات مسئول مطرح خواهند کرد ، این روش کار کردن و سرعت عملکرد " کارگروه بررسی و اصلاح تعرفه های پزشکی سال 99 " موجب نگرانی قاطبه جامعه پزشکی شده است . لذا خواهشمند است ضمن عنایت به وضعیت بحرانی یاد شده ، در پاسخ مکاتبات و پیگیری های ریاست کل سازمان از تدبیر مسئولانه و اتخاذ راهکارهای جدید ، دریغ نفرمائید.

 

دکتر عباس آقازاده

رئیس مجمع عمومی سازمان

 

رونوشت :

جناب آقای دکتر اسحق جهانگیری معاون اول محترم ریاست جمهورجهت استحضار و صدور اوامر مقتضی

استاد گرامی جناب آقای دکتر ظفرقندی رئیس کل محترم سازمان جهت استحضار و اقدام مقتضی

استاد محترم جناب آقای دکتر معین رئیس محترم شورای عالی جهت استحضار

 

 

برادر گرامی جناب آقای دکتر ظفرقندی

رئیس کل محترم سازمان

سلام علیکم

      احتراماً ، با توجه به مصوبات اولین جلسه " کارگروه بررسی و اصلاح تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی سال 1399 " در تاریخ 31/3/1399 ، که صورتجلسه آن در تاریخ 3/4/1399 با شماره  8006/15/100/399  توسط مدیر کل حوزه ریاست سازمان اطلاع رسانی شد ، و نیز بر مبنای نامه شماره 10245/10/100/.399 مورخ 21/4/1399 ریاست کل محترم سازمان خطاب به آقای دکتر پور اصغری معاون امور علمی ، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه که نقش دبیر کارگروه فوق الذکر را بر عهده دارند ، بعرض می رساند : از آنجائیکه مقرر شده بود ظرف مدت بیست روز از تاریخ 31/3/1399 ، متدولوژی تعیین قیمت تمام شده واقعی خدمات پزشکی سازمان نظام پزشکی ، با پیشنهاد دکتر پور اصغری از سوی دبیرخانه شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گیرد و برای این منظور از اساتید اقتصاد دانشگاههای تربیت مدرس و صنعتی شریف نیز دعوت بعمل آید ، ونیز مصوب شده بود که حداکثر ظرف مدت بیست روز این بررسی ها انجام و جلسه دوم " کارگروه اصلاح تعرفه سال 99" پس از این مهلت، در اولین فرصت برگزار گردد.صرفنظر از اینکه این سیکل مجدد و مکرر بررسی در عرض 20 روز تا چه حد ضروری و تعیین کننده می توانست باشد ، اینک با گذشت بیش از 20 روز "اضافه بر مهلت  مصوب در کارگروه "، از تشکیل جلسه دوم خبری نشده است .در پیگیری بعمل آمده از معاونت فنی سازمان آقای دکتر جهانگیری اطلاع روشنی در اختیار بنده قرار نگرفت ، ودر ادامه اینجانب طی نامه 3251/30/100/1399 مورخ 25/4/1399 از جنابعالی تقاضای پیگیری تشکیل جلسه دوم کارگروه را مطرح کردم . در تاریخ 4/5/1399 در ادامه پیگیری ها از جانب  کارمندان دفتر شما با دفتر دکتر پور اصغری تماس گرفته شد که در پاسخ عنوان کردند : پیگیری این کار به آقای "فراهانی " محول شده است . آقای فراهانی هم در پاسخ گفته اند که " از جهت اهمیت موضوع ، بررسی آن به دانشگاه شریف ارجاع شده  و وقت می برد و مسئله ساده ای نیست که زود جواب بدهند . باید صبر کنیم تا آنها بررسی کنند ." و هیچ قید زمانی هم در پاسخ ایشان وجود نداشته است .

جناب آقای دکتر ظفرقندی

ریاست کل محترم سازمان

چنانکه استحضار دارید در جلسه حضوری با معاون اول محترم رئیس جمهور جناب آقای اسحق جهانگیری ، برداشت اولیه این بود که حاضرین با حسن نیت و البته تحت فشار افکار عمومی جامعه پزشکی ، با ضرورت بازنگری در تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی سال 1399 و تشکیل کارگروه موافقت دارند . ولی در عمل از قرائن چنین برمی آید که سیاست " خرید وقت " و انجام چند باره اقداماتی که پاسخ آنها از قبل روشن است ، در پیش گرفته شده است، و اساساً به گذشت زمان و ادامه فشار طاقت فرسای حاضر بر دوش جامعه پزشکی ، که هر چه بیشتر این عزیزان را خسته و فرسوده می کند ، از سوی  این کار گروه توجهی نمیشود.

نکته اساسی اینجاست : اگر تعیین قیمت واقعی تمام شده خدمات پزشکی ، کاری با این همه ظرایف و نیازمند صرف وقت متخصصان و کارشناسان اقتصادی سه دانشگاه معتبر کشور بوده است ، شورای عالی بیمه و فراتر از آن هیات وزیران چگونه بدون انجام این مقدمات  و فارغ از زحمت بررسی آن ، اقدام به تعیین تعرفه و امضای مصوبه در این رابطه نموده اند ؟

نظریه کارشناسی که در آذرماه 98  از سوی سازمان به مقامات ذیربط  عرضه شده بود پس از اعتراض جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی ،  در اولین جلسه "کارگروه " با خرید فرصت 20 روزه مقرر شده که در سازمان برنامه و بودجه و در شورای عالی بیمه بررسی شود ، به گفته مسئول پیگیری این کار در سازمان برنامه و بودجه ، "حالا خیلی زود است که نتیجه بررسی دانشگاه شریف در مورد قیمت تمام شده واقعی اعلام شود" ،.

تصدیق می فرمائید که این رویه و نحوه اداره کارگروه به هیچوجه نمی تواند مورد تائید نظام پزشکی و افکار عمومی جامعه پزشکی باشد . البته ماحصل همه تلاش ما این شده است که  بالاخره روشن شد :بررسی قیمت واقعی تمام شده و در نتیجه تعیین تعرفه خدمات پزشکی ، کاری بس مهم و وقت گیر و بسیار تخصصی است ! و اینطوری نیست که به بهانه ملاحظات عمومی مملکت ، بشود در یک جلسه و به طرفه العین ، تعرفه خدمات پزشکی تعیین کرد !

 در پایان ،آنچه که وظیفه خود میدانیم اینست که :  تا انتهای این روند و تا گرفتن پاسخ مکتوب از مقامات ذیصلاح و بخصوص از معاون اول ریاست جمهوری ( که از سوی ریاست محترم جمهور ،مامور به بررسی این قضیه شده بودند ) ، پیگیر این مسئله بوده وسعی وافر خواهیم داشت تا  " ابهامات " و " سوالات " دولتمردان را برطرف کنیم .                      

                                               رییس مجمع عمومی سازمان

رونوشت:

-معاون اول محترم ریاست جمهور،جناب آقای مهندس اسحق جهانگیری جهت استحضار و صدور دستورات مقتضی

-ریاست محترم شورایعالی سازمان نظام پزشکی، استاد محترم جناب آقای دکتر معین جهت استحضار

-دبیر محترم کارگروه بررسی و اصلاح تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی سال 1399،جناب آقای دکتر پوراصغری جهت پیگیری و صدور اوامر مقتضی

 

 

برچسب ها : مجمع عمومی
دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

فایل پیوست

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

عمران انوری ﺳﻪشنبه, 07 مرداد,1399 19:59
تعرفه ها باید با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و هزینه های ارائه کنندگان خدمات پزشکی تعریف شوند
بسیاری از شغلها عملا هیچ تعرفه ای ندارن و اگر هم هست فقط بر روی کاغذ هست ولی تعرفه های درمان به طور دقیق اجرا میشوند و این یعنی تحمیل تعرفه صرفا به سالم ترین افراد جامعه