جمعه، 10 فروردین 1403

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی

۸۰ درصد بیماران کرونایی به مطب‌ها مراجعه می‌کنند

۸۰ درصد بیماران کرونایی به مطب‌ها مراجعه می‌کنند
معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی با تاکید بر لزوم باز بودن مطب‌ها در سطح کشور گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد بیماران کرونایی به مطب‌ها مراجعه می‌کنند و فعال بودن این اماکن به افزایش آرامش مردم کمک می‌کند و از طرفی منجر به درمان بهتر نیز خواهد شد

«محمد جهانگیری» معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد  عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی مطب‌ها گفت: عدم رعایت پروتکل‌ها در تمام مطب‌ها اتفاق نمی‌افتد و باید گفت در بعضی از مطب‌ها پروتکل‌ها خوب اجرا نمی‌شود و پروتکل‌های لازم برای مطب‌ها را ما در اردیبهشت ماه ابلاغ کردیم و پیگیر آن هستیم.

وی ادامه داد: امروز که شاهد اوج‌گیری این همه‌گیری در کشور هستیم، نیازمند پیگیری بیشتری در مرحله اجرا هستیم، این در حالی است که حتی در سطح جامعه هم پروتکل‌هایی داشتیم که رعایت نشد و الان از نظر اجرایی سطح آن را بالاتر بردند، اما بعضی از مطب‌ها را که رصد کردیم، متوجه شدیم پروتکل‌ها به خوبی اجرا می‌شود، مثل مطب‌های دندانپزشکی، چون امکان ابتلا و خطر در مطب‌ها بسیار بالا است و پروتکل‌ها هم آنجا سخت‌گیرانه‌تر انجام می‌شود.

جهانگیری تصریح کرد: همکاران ما در مطب‌ها بیماران را به نصف کاهش دادند تا امکان رعایت پروتکل‌ها فراهم شود، حتی بعضی جاها تعداد بیماران از نصف هم کمتر شده است و  به طور مثال برای هر بیمار که یک ساعت زمان نیاز است، یک ساعت و نیم اختصاص می‌دهند تا نیم ساعت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی صرف شود.

وی ادامه داد: در بعضی از مطب‌ها که تعداد مراجعان بیشتر است و رعایت پروتکل‌ها سخت‌تر خواهد بود، در نظارت و اجرای آن باید توجه بیشتری اتخاذ شود، اما موضوع دیگر همراهان بیمار هستند که گاهی یک بیمار یک الی دو نفر را همراه خود دارد که این موضوع باید رعایت شود، چون درخواستی است که همکاران پزشک ما برای عدم حضور در سالن انتظار مطب‌ها از مردم دارند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی گفت: یکی از نکات مهم در این باره رعایت نوبت‌دهی است، چون  نظم در نوبت‌دهی‌ها منجر به رعایت بخشی از پروتکل‌ها خواهد شد، ما هم از مردم و پزشکان درخواست داریم تا در این مورد رعایت بیشتری کنند، زیرا با گسترش شیوع مراجعه به مطب‌ها بیشتر شده است، بنابراین باید برای مطب‌ها تسهیلات بیشتری را در نظر بگیریم و همینطور از مردم خواهش کنیم تا رعایت بیشتری داشته باشند.

وی در مورد برخوردهای قانونی با مطب‌های متخلف گفت: پلمپ شدن بعضی از مطب‌ها در رابطه با عدم رعایت پروتکل‌ها جزو همان برخوردهایی است که باید با متخلفان صورت گیرد، در این موضوع حتی اگر لازم باشد به بازبینی پروتکل‌ها دست خواهیم زد، همین حالا هم برای هر ساعت تعداد بیمار مشخص کردیم و بسته شدن مطب‌ها در سطح کشور چند مورد بیشتر نبوده است.

او خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که سطح اول مراجعه‌ها به مراکز درمان حتی در بین بیماران کرونایی به مطب‌ها بوده است. با توجه به شیوع بالایی که اتفاق افتاده تقریباً ۱۰ تا ۱۵ درصد این بیماران به حوزه‌ی بستری مراجعه می‌کنند و بقیه به مطب‌ها مراجعه می‌کنند که اکثرشان بهبود می‌یابند، در این صورت دیگر خیلی از هزینه‌ها وجود نخواهد داشت.

جهانگیری ادامه داد:در نظر بگیرید که هر روز پزشک در مطب نشسته است و چندین بیمار مشکوک به کرونا به او مراجعه می‌کنند، در این شرایط نیاز است که سیستم‌های مراقبتی را برای او افزایش دهیم، چون اگر بیمار کرونایی را در بیمارستان نپذیریم باید در سطح شهر برود و جایی را برای مراجعه پیدا کند، اما پزشکان در مطب این بیماران را می پذیرند، پس در نظر بگیریم که مطب‌ها خط اول ما هستند و در حال حاضر ۸۰ درصد بیماران کرونایی به مطب‌ها مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماران که به مطب‌ها مراجعه می‌کردند با مشورت ما آرام شدند و یک درمان سرپایی گرفتند و هیچ هزینه‌ای هم برای کشور نداشتند درصورتی که آنقدر روحیه خود را باخته بودند که فکر می‌کردند باید هرچه زودتر بستری شوند. باید بدانیم که با شیوع بیشتر، صف اول خدمت ما خدمات سرپایی و مطب‌ها هستند و ما باید تمهیدات بیشتری برای مطب‌ها در نظر بگیریم. حتی شاید نیاز باشد که سازمان‌های مردم‌نهاد برای نظم دهی در بخش نوبت دهی مطب‌ها یک همکاری داشته باشند، اما آن پزشکی که مطبش را در اختیار بیماران کرونایی قرار داده، ضمن اینکه باید از او تقدیر شود باید از او حمایت هم شود.

جهانگیری در پایان گفت: سعی ما این است که در این موقعیت خطیر بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم، اما در درجه اول باید خودمان سالم باشیم. ما نیاز داریم تا مطب‌ها فعال باشند، چون تعداد بیماران و شیوع زیاد است و فعال بودن این اماکن به افزایش آرامش مردم کمک می‌کند و از طرفی منجر به درمان بهتر نیز خواهد شد.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.