ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

فرسودگی کادر درمان نیاز به نیروی جایگزین دارد/ استمداد وزارت بهداشت از انجمن های پزشکی

فرسودگی کادر درمان نیاز به نیروی جایگزین دارد/ استمداد وزارت بهداشت از انجمن های پزشکی
در جلسه هیات رئیسه و تعدادی از انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران با نمایندگان وزارت بهداشت ضمن اشاره به جذب نیروهای داوطلب برای جایگزینی کادر درمانی فرسوده بر حمایت و پشتیبانی از کادر پزشکی و پرستاری برای ارائه خدمت به بیماران کووید 19 تاکید شد.

به  گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در جلسه هیات رئیسه مجمع انجمن ها با نماینده معاونت درمان وزارت بهداشت و نمایندگان انجمن های بیهوشی ، رادیولوژی؛ پزشکان عمومی؛ داخلی و عفونی در خصوص جذب نیروهای داوطلب برای کار در مراکز پذیرش بیماران کرونایی بحث و بررسی هایی انجام شد.

در ابتدا دکتر سید جلیل حسینی دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به این که جامعه پزشکی در شرایط مختلف از جمله سالهای دفاع مقدس کارنامه درخشانی را از عملکرد خود به جای گذاشته است؛ اظهار کرد: با توجه به خستگی و فرسودگی کادر درمان در شرایط بحرانی کرونا و این که کمبودهایی در مراکز درمانی و برخی استان های محروم و دانشگاهها بزرگ وجود دارد ؛ باید طرحی را آماده کنیم تا از ظرفیت رشته هایی که می توانند نقش بیشتری در کمک رسانی به همکارانمان در مراکز درمانی بیماران کرونایی دارند؛ بیشتر استفاده کنیم هر چند که در مجموع جامعه پزشکی همواره در تمامی شرایط بحرانی احساس مسئولیت می کند و انجمن های علمی تخصصی نیز نقش برجسته ای داشته و در کمک رسانی به همکاران خود پیشگام هستند.

وی افزود: از انجمن های داخلی ؛ عفونی ؛ بیهوشی ؛ رادیولوژی ؛ طب اورژانس و انجمن پزشکان عمومی دعوت نمودیم زیرا به این تخصص ها در مناطق مختلف احتیاج داریم و در این شرایط حداکثر از هر رشته 20 نفر مورد نیاز خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های انجمن ها این است که خستگی همکاران در مراکز درمانی و بیمارستان های پذیرش کننده بیماران کرونایی را کاهش دهند و سایر ارگان ها مانند بسیج جامعه پزشکی نیز همراهی لازم در این زمینه را با سازمان نظام پزشکی ؛ انجمن ها و وزارت بهداشت داشته باشند.

جلیلی با اشاره به این که زمان ریشه کنی کووید 19 مشخص نیست؛ تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در جذب نیروهای داوطلب و اعزام آنها به مناطق مورد نیاز خوب عمل نمودند و انجمن ها نیز به وظایف خود آشنایی دارند و در شرایط کنونی نیز باید ستادی برای همکاران مجروح در عرصه کووید 19 راه اندازی شود تا در صورت هر نوع آسیب خانواده آنها تحت حمایت قرار داشته باشند.

***جانفشانی پزشکان و پرستاران بر کسی پوشیده نیست

دکتر نوبخت دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران با بیان این که نیاز معاونت درمان شامل دو بخش اهم و اخص است؛ اذعان کرد: از رشته های بیهوشی ؛ رادیولوژی؛ داخلی ؛ عفونی  و عمومی اعلام نیاز کردیم تا انجمن ها با فراخوان نیروهای داوطلب را جذب نموده و در اختیار معاونت درمان قرار دهند و نیاز این معاونت در دانشگاهها به طور اهم و در خصوص بیماری کووید 19 بطور اخص بوده که هدف ما نیز جذب نیروهای داوطلب در خصوص ارائه خدمت به بیماران کرونایی است.

وی با تاکید بر این که جانفشانی کادر پزشکی و پرستاری بر کسی پوشیده نیست؛ افزود: وزارتخانه برای پوشش خستگی کادر درمانی از انجمن ها درخواست نمود تا رایزنی لازم را برای جذب نیروهای داوطلب انجام دهد و بسیج جامعه پزشکی نیز در قانون نظام پزشکی گنجانده شده ؛ لذا باید پشتیبانی لازم از کادردرمان انجام شود تا بتوانند با توان بیشتر ادامه راه دهند.

وی ادامه داد: باید مشکلات افراد داوطلب در خصوص ارائه خدمت در شرایط حساس کنونی در نظر گرفته شود و مسئولان و ارگان های ذیربط تمهیداتی را برای جبران خدمات داوطلبانه همکاران داشته باشند.

** جامعه پزشکی همواره آماده کار و خدمت است

دکتر فاضل رئیس مجمع انجمن های علمی- تخصصی پزشکی  نیز با اشاره به این که هنوز شرایط جنگ تحمیلی را فراموش نکرده ایم که جامعه پزشکی چگونه واردمیدان شد و از هیچ کوششی برای درمان مجروحان جنگی دریغ نکرد؛ گفت: دردوران دفاع مقدس با وجودیکه جراحان ما اولین تجربه جراحی مجروحان با گلوله را داشتند اما بهترین سرویس را به بیماران  ارائه دادند و یک روز جبهه ها از وجود پزشک خالی نبود و در شرایط کنونی نیز باید بدانیم چگونه از ظرفیت ها ا ستفاده کنیم.

وی افزود: فرسودگی جامعه پزشکی در درمان بیماران کرونایی و مشکلات موجود کاملا مشخص است و باید بدانیم چگونه این فرسودگی را ترمیم کنیم و با نیاز سنجی ؛ آموزش های لازم را به نیروهای تازه نفس برای خدمت رسانی ارائه دهیم.

**فراخوان نظام پزشکی برای جذب نیروی داوطلب مورد استقبال قرار گرفت

دکتر ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با بیان این که 2 هزار و 212 نفر داوطلب به سازمان اعلام آمادگی نمودند؛ اظهار کرد: 840 پزشک عمومی ؛ 370 نفر از متخصصان رشته های مختلف ؛ 50 نفر از فوق تخصصان و علوم آزمایشگاهی و کارشناس در فاز اول اعلام آمادگی نمودند که بسیار جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: زمانی که کار طولانی می شود طبیعتا نیازمند سازماندهی بوده و ا نتظار این است اگر می خواهیم بسیجی در این زمینه داشته باشیم مرجع آن نظام پزشکی و انجمن ها هستند؛ زیرا اگر قرار است در حوزه پزشکی کار مدنی و ملی انجام شود باید این دو نهاد دیده شوند در حالی که عملا چنین امری را شاهد نبودیم و نه تنها ستاد ملی کرونا؛  بلکه ستاد وزارت بهداشت نیز از ظرفیت های نظام پزشکی و انجمن ها در جلسات خود استفاده نکرد.

وی با اشاره به تجربیات سالهای جنگ ادامه داد: لازم است نیازها ارزیابی شده و این سنجش نمی تواند توسط روسای دانشگاهها انجام شود بلکه وجود ستاد مرکزی در وزارت بهداشت ضروری است تا نیاز سنجی واقعی را انجام داده و مجراهای کمک به هر شکل ممکن از جمله حضوری و مجازی مشخص شود.

ظفرقندی با گلایه از این که بسیاری از حمایت های مادی و معنوی از جامعه پزشکی در شرایط بحرانی کرونا جامه عمل نپوشاند ؛ تصریح کرد: ارائه تسهیلات به جامعه پزشکی در لیستی که بسیاری از صنوف در آن دیده شده بودند ؛  از سوی مسئولان لحاظ نشده بود که با پیگیری ها و رایزنی های انجام شده اصلاحات صورت گرفت اما باز پزشکان مطب دار و فعال در بخش خصوصی در زمره این تسهیلات قرار نداشتند و دلیل آن را نبود اعتبارات لازم عنوان نمودند.

وی اضافه کرد: بحث ما در نظر گرفتن رشادت و جانفشانی جامعه پزشکی بود که از سوی مسئولان نادیده گرفته شده بود و این امر بسیار توهین آمیز و برخورنده بود و بحث ما در واقع دادن انگیزه خدمت به همکاران در این شرایط بحرانی است .

رئیس کل نظام پزشکی خاطرنشان کرد : باید بسته ای به لحاظ نیاز سنجی در ستادی که مرکزیت آن وزارت بهداشت است تشکیل شود تا با نیاز سنجی واقعی افراد داوطلب حمایت و پشتیبانی های لازم از آنها صورت گیرد و سازمان نظام پزشکی نیز با همکاری انجمن ها بانکی را برای حمایت های مادی از همکاران داوطلب مهیا کند.

ظفرقندی گفت: تمامی تلاش ما و جامعه پزشکی بر این است که دست وزارت بهداشت و نظام سلامت در دولت بالا باشد و بتواند اختیارات و مجوزهای لازم را برای کنترل و مهار این بیماری اخذ کند زیرا عادی سازی و عدم رعایت قوانین و پروتکل ها موجب افزایش شیوع و به تبع آن خستگی کادر درمان شده است.

***  تلاش های وزارت بهداشت برای حمایت از کادر درمان ادامه دارد

دکتر گلپیرا رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت نیز با بیان این که باید پشتیبانی لازم را از نیروهای متخصص و اعزامی به مناطق مورد نیاز داشته باشیم ؛ اظهار کرد: با توجه به روند بیماری و فرسودگی نیروهای موجود و استمرار بیماری کووید 19 در برخی استان ها و شهرها نیازمند اقدامات لازم برای جایگزینی نیرو هستیم .

وی به راه اندازی سیستم تله مدیسین اشاره کرد و گفت: حتی از سیستم پزشکی از راه دور برای ارائه مشاوره ها و کمک به کادر درمان در برخی مناطق استفاده کردیم تا بیماران دچار کمبود و دغدغه نباشند و هر نوع کمک فیزیکی و تفکری برای ارائه خدمت بسیار کمک کننده است.

وی با تاکید بر جانفشانی گروههای مختلف پزشکی در راه مبارزه با بیماری کووید 19 تصریح کرد: باید ایجاد انگیزه کنیم و تشویق هایی برای کادر درمان و رزیدنت ها در نظر بگیریم و تمام سعی وزارت بهداشت این است که نهایت همکاری را برای ادامه فعالیت کادر درمانی داشته باشد.

گلپیرا ادامه داد: نیاز دانشگاهها ثبت شده و سامانه جامعی را راه اندازی نمودیم  و نیروهای داوطلب را به مناطق مورد نیاز اعزام کردیم اما برای جایگزینی و ادامه راه نیازمند یاری انجمن ها هستیم تا با فراخوان نسبت به جذب نیروهای لازم اقدام کنند و پیگیر مشوق ها هستیم از جمله این که ضریب کا برای همکاران متخصص در مناطقی که خدمت می کنند افزایش یافته است .

***فرسودگی دستگاههای سی تی اسکن

هر یک از نمایندگان انجمن های بیهوشی ؛ رادیولوژی ؛ عفونی ؛ داخلی  و عمومی به بیان معضلات موجود در راه مقابله با کووید 19 پرداخته و از وزارت بهداشت و مسولان خواستار این شدند که برای رفع مشکلات پیش رو چاره اندیشی  کند از جمله این که در اثر بار مراجعات فراوان به مراکز تصویربرداری و رادیولوژی ؛ دستگاهها دچار استهلاک شده و نیاز به بازسازی و تعمیر و همچنین خرید یکسری دستگاهها پیشرفته وجود دارد.

 تهیه اقلام حفاظتی برای بیماران و پرسنل در این شرایط و با توجه به گرانی ارز مقرون به صرفه نبوده و این موسسات را با هزینه های سرسام آوری که با درآمد ها هم خوانی ندارد ؛ مواجه کرده است.همچنین پشتیبانی از خانواده های کادر درمانی که بر اثر ابتلا به کرونا صدمه دیده یا شهید شده اند باید مورد توجه قرار گیرد و این که تمهیدات لازم حفاظتی و رفاهی برای کادر درمانی به منظور ارائه خدمات به بیماران کووید 19 در نظر گرفته شود تا بدون دغدغه بتوانند به ادامه فعالیت بپردازند.

دکتر سلیمی رئیس انجمن بیهوشی نیز با اشاره به این که در جذب نیروی داوطلب باید فرا رشته ای به مسائل نگاه کنیم؛ گفت: شرایط فیزیکی و روحی مناسبی بر همکاران حاکم نیست و حتی در مراحل پیشرفته تر شاید لازم باشد از همکاران سایر رشته ها مانند دندانپزشکان نیز استفاده کنیم بنابر این بهتر است فرا رشته ای به این مسئله نگاه کنیم و شفاف سازی لازم برای نیروهای داوطلب به لحاظ مالی و منطقه ای که می خواهند ارائه خدمت کنند؛ انجام شود.

وی با اشاره به این که باید بپذیریم همه گیری کرونا طولانی مدت است؛ ادامه داد: باید برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم و با تعریف پروتکل های مشخص از اعزام نیرو و نحوه پرداخت به آنان ؛ شرایط را برای انتخاب و داوطلب شدن هموار  کنیم.

دکتر پورقلیج نماینده انجمن پزشکان عمومی نیز با تاکید بر فعالیت گسترده پزشکان عمومی در عرصه بیماریابی و هدایت درمانی بیماران کووید 19 اظهار کرد: باید از ظرفیت پزشکانی که در اقصی نقاط کشور استخدام شده اند در این زمینه استفاده کنیم و حداقل یک برنامه دو ساله در این خصوص طراحی کنیم و از ظرفیت بخش خصوصی نیز غافل نمانیم.

وی آمادگی انجمن پزشکان عمومی را جهت فراخوان ؛ معرفی و سازماندهی همکاران خود ا علام نموده و برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی و اعزام پزشکان عمومی به مناطق نیازمند کمک را راهگشا دانست.

وی همچنین لزوم حمایت های بیمه ای و ظرفیت های استخدامی و نظام جبران خدمات را از الزامات مشارکت فعال نیروهای داوطلب بیان کرد.

 نمایندگان سایر انجمن ها نیز اتفاق نظر داشتند که وزارت بهداشت باید در جهت  تامین منابع مالی کادر درمان اقدامات لازم را انجام دهد تا اگر حین خدمت برای آنها اتفاقی رخ داد ؛ خانواده پزشکان برای معیشت خود دچار مشکل نباشند و با ایجاد حمایت های تشویقی ؛ برای ادامه راه ایجاد انگیره کرده و حتی با آموزش های کوتاه مدت می توان با چرخش نیروها از فرسودگی کادر درمان کاست.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب ها : پویش
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.