جمعه، 31 فروردین 1403

دکتر مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی

با رعایت نکات بهداشتی ورزش کنید

با رعایت نکات بهداشتی ورزش کنید
اولویت اول ما سلامت افراد و بعد ورزش کردن است. خود ورزش هم عامل اصلی سلامتی است بنابراین نهی کردن مردم از رفتن به باشگاه‌‌‌ها هم خیلی عاقلانه نیست. ضمن این که توصیه می‌کنیم در دوره کرونا ورزش کنند اما در محیط‌‌‌های بسته و رختکن حتما ماسک بزنند و رعایت فاصله فیزیکی بکنند و از دستانشان هم مراقبت کنند و شستشوی دست را جدی بگیرند

دکتر مهرزاد خلیلیان پزشکی است که در حوزه ورزش شناخته شده است و سابقه زیادی دارد و حتی سابقه یک بار قهرمانی به عنوان مدیرعامل یک باشگاه(سپاهان اصفهان) را در مسابقات لیگ برتر فوتبال دارد. سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص چگونگی عملکرد این فدراسیون در مقابله با کووید 19 و تعامل جامعه ورزشی ایران با این همه گیری توضیحاتی داده است که در زیر می‌خوانید.

آیا فدراسیون پزشکی ورزشی برای بروز همه گیری کرونا آماده بود؟ به نظر شما مسابقات فوتبال دیر تعطیل نشد؟

به نظر من کل سیستم پزشکی کشور و اصلا کل جهان در مقابل این ویروس  غافلگیر شد و جا خورد، اما ما از 15 بهمن جلسات خود را شروع کردیم و ستاد بحران تشکیل دادیم. البته این کار بدون حکم بود و در اواخر بهمن و اوایل اسفند که در خرمشهر بودم و متوجه شدم کرونا در کشور شایع شده آماده باش دادم. به نظر من لیگ فوتبال دیر تعطیل نشد و ما در ابتدا فوتبال را بدون تماشاگر برگزار کردیم که مقاومت‌‌‌های زیادی هم در این مورد شد. البته این کار را با فشار زیاد انجام دادیم. ماموریت فدراسیون پزشکی هم همین است؛ حفظ و ارتقای سطح سلامت ورزشکاران. به نظرم ما به خوبی توانستیم ابتدا دکتر مهدی علی نژاد را قانع کنیم. به اتفاق ایشان وزیر محترم ورزش را قانع کردیم و همه پذیرفتند ورزش باید به صورت کاهش تدریجی و هدایت شده به سمت کاهش فعالیت برود. از کاهش تماشاگر تا لغو اردوهای ملی و به مرور که این اتفاق کشوری شد با تشکیل ستاد مرکزی در فدراسیون پزشکی این مسئله را در ورزش مدیریت کنیم. جلسات ما کاملاً منظم و با دستور کار مشخص شروع می‌شد و از طریق ویدیوکنفرانس با سایر مناطق کشور ارتباط می‌گرفتیم. همچنین با مسئولینی چون دکتر حریرچی، دکتر جهانپور، دکتر ماهر، دکتر علمداری، دکتر زالی و ... همکاری نزدیک داشتیم که آنها به وزارت ورزش و فدراسیون می‌آمدند. برای بازگشایی هم به همین ترتیب پیش رفتیم و مسئولان را قانع کردیم و مجوز بازگشایی را گرفتیم.

شما خودتان هم با بازگشایی فعالیت‌های ورزشی موافق بودید؟

اولویت ما کار کارشناسی بود. اولیت اول ما سلامت ورزشکاران و دوم هم مسائل اقتصادی و اجتماعی ورزشکاران بود. باید بدانید که اقتصاد ورزش بخش مهمی از اقتصاد جامعه است و به عنوان مثال ما در سطح کشور 28 هزار باشگاه بدنسازی داریم که اگر هرکدام ده نفر پرسنل داشته باشند یعنی ما حدود 300 هزار بیکار شده در این حوزه داشتیم. حتی در بعضی شهرها مجموعه هایی که هستند که نزدیک 400 نفر پرسنل دارند. این‌ها هم از لحاظ معیشتی و هم از لحاظ روحی و روانی نیاز به حمایت دارند. البته فرمایش رئیس جمهور را هم فراموش نکنیم که ما باید با کرونا زندگی کنیم. کرونا هنوز هم ناشناخته است اما آیا ممکن است زندگی را به کلی تعطیل کرد و هیچ فعالیت اقتصادی نداشت؟

به نظرم ما به موقع تعطیل کردیم و به موقع پروتکل‌‌‌های علمی و عملیاتی را به کمک کشورهای دیگر طراحی کردیم. پزشکان ما با لیگ‌‌‌های آلمان، ایتالیا و کشورهای دیگر و همین طور متخصصان اسپورت مدیسین در بسیاری از نقاط جهان همکاری و مشورت داشتند و این پروتکل‌ها نوشته شد. اخیراً شنیدید که وزیر بهداشت می‌گقت معاون وزارتخانه تا نزدیک صبح بیدار بوده برای نوشتن پروتکل ها. در حیطه کاری ما هم همین طور بوده و همین کارها انجام شد و قرار و هدف اصلی ما حفظ سلامت است. ما بازگشایی را با کمترین آسیب آغاز کردیم اما فراموش نکنیم که یک ورزشکار می‌تواند در خانه و سایر محل‌‌‌های تجمع هم کرونا بگیرد.

در مجموع فدراسیون پزشکی به عنوان محور بین وزرات ورزش و وزارت بهداشت با داشتن بیش از ششصد نمایندگی در سطح کشور عمل کرد. خوشبختانه داشتن هیئت‌‌‌های ورزشی کمک بزرگی به بازگشایی ورزش‌ها خصوصاً فوتبال کرد. هرچند باید ببینیم در پاییز چه شرایطی خواهیم داشت و آیا می‌توانیم فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی را در سطح کشور انجام دهیم یا نه

با توجه به دوره کرونا به جامعه پزشکی چه توصیه‌‌ای دارید؟ هر پزشک یک سفیر سلامتی است و اگر کسی به آنها مراجعه بکند و برای رفتن به باشگاه ورزشی مشورت بخواهد، بهتر است چه پیامی بدهند؟

اولویت اول ما سلامت افراد و بعد ورزش کردن است. خود ورزش هم عامل اصلی سلامتی است بنابراین نهی کردن مردم از رفتن به باشگاه‌‌‌ها هم خیلی عاقلانه نیست. ضمن این که توصیه‌‌‌ می‌کنیم در دوره کرونا ورزش کنند اما در محیط‌‌‌های بسته و رختکن حتما ماسک بزنند و رعایت فاصله فیزیکی بکنند و از دستانشان هم مراقبت کنند و شستشوی دست را جدی بگیرند تا هم با انجام ورزش مورد علاقه شان و رعایت اصول به کرونا مبتلا نشوند.

شما پروتکل هایی برای ورزش همگانی و قهرمانی نوشته‌اید. این پروتکل‌‌‌ها چطور قابل دسترسی است؟

 در سایت ما همه این پروتکل‌‌‌ها که از فوتبال تا کارهای اداری ورزشی را دربرمی گیرد، موجود است.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.