پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جلسه سیاستگذاری کرونا روایت با حضور رئیس سازمان نظام پزشکی برگزار شد

رویدادی به پهنه تمام ایران

رویدادی به پهنه تمام ایران
جلسه سیاستگذاری رویداد ملی «کرونا روایت» با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی، معاونان سازمان، دبیر جشنواره و مدیران بخش‌های مختلف جشنواره در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد. در این جلسه دکتر ظفرقندی با خوشامدگویی به حاضران با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس و حماسه‌های متعددی که در ان دوران ثبت شد ولی متاسفانه ضبط نشده است به پاگیری رویداد ملی کرونا روایت در همان روزهای اولیه بروز همه گیری کووید 19 در سازمان نظام پزشکی اشاره کردند و ابعاد این رویداد را ملی و حتی فراملی دانستند.

جلسه سیاستگذاری رویداد ملی «کرونا روایت» با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی، معاونان سازمان، دبیر جشنواره و مدیران بخش‌های مختلف جشنواره در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

در این جلسه دکتر ظفرقندی با خوشامدگویی به حاضران با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس و حماسه‌های متعددی که در ان دوران ثبت شد ولی متاسفانه ضبط نشده است به پاگیری رویداد ملی کرونا روایت در همان روزهای اولیه بروز همه گیری کووید 19 در سازمان نظام پزشکی اشاره کردند و ابعاد این رویداد را ملی و حتی فراملی دانستند و گفتند خوشبختانه کار به خوبی شروع شد و ادامه یافت و افراد بزرگ و تاثیرگذار و و مجموعه ها و نهادهای ملی و عمومی همگی همگام با این رویداد شدند.

سپس دکتر کیاسالار دبیر کرونا روایت گزارشی از بخش‌های مختلف این رویداد و میزان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را ارائه کرد و اشاره کرد که قطعا باید با توجه به ادامه داشتن همه گیری روند جمع آوری آثار و مستندسازی ها ادامه یابد.

سپس مهمانان و دبیران بخش های مختلف جشنواره به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود و نیز ارائه گزارش پرداختند.

 علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به پنج جشنواره ملی سینمایی پیش رو و تغییر شکل و شمایل جشنوار‌ه‌ها و متمایل شدن این جشنواره ها به اقدامات نمایش آنلاین اعلام کرد که کلیه این جشنواره‌ها بخش‌های ویژه کرونا روایت را در بخش‌های خود گنجانده‌اند و همین طور بسیاری از سینماگران مطرح هم مشغول مراحل مختلف تولید محصولاتی با محوریت بیماری کرونا هستند.

خانم دکتر نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به پوشش گسترده خدمات شهرداری در حوزه بهداشت و سلامت و درمان به گستردگی ابعاد مختلف بیماری و درگیر شدن تمام ابعاد زندگی شهری با همه گیری از همراهی شهرداری تهران با این رویداد ملی گفت و اعلام کرد که ظرفیت های اکران شهری شهرداری و فضاهای این نهاد هم می توانند در خدمت این رویداد باشند

دکتر شهرام رفیعی فر مسئول آموزش عمومی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص اقدامات انجام گرفته ستاد ملی صحبت کردند و اشاره کردند که برگزیده های رویداد ملی کروناروایت می‌توانند کارکردهای آموزشی هم داشته باشند و قطعا اثار برگزیده بخش‌های مختلف این رویداد در آموزش عمومی و ایجاد انگیزه در کادر درمان بسیار مهم هستند. همچنین ایشان براینکه مدیران و مسئولان باید به فکر کرونا روایت شماره دو باشند هم تاکید کردند.

دکتر ظریفیان از کتابخانه ملی با اشاره به اقدامات این نهاد گفت معمولا بعد از پایان وقایع مستندسازی انجام می‌شود، ولی درخصوص کرونا کتابخانه ملی از همان روزهای اول سعی در مستندسازی ابعاد مختلف و ضبط تاریخ شفاهی در حوزه‌های مختلف این اتفاق داشت و تلاش کرده تا بخشی از وقایع به عنوان حافظه ملی ایران ثبت و به یادگار بماند و رویداد کرونا روایت هم همین شیوه را در نظر دارد. وی در ادامه گفت تجربه زیسته این ایام پزشکان برای تاریخ شفاهی سلامت کشور یک ارزش استو باید ثبت شود و همچنین پیشنهاد داد که «روایت کرونا روایت» را هم روایت کنید

دکتر نمازی رئیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی به این نکته اشاره کرد که روایتگری اگر همراه تفکر نباشد، نابود کننده است چرا که حجم زیادی از اطلاعات بدون دستاورد.جمع اوری می‌شود و هیچ فایده‌ای هم ندارد و برای همین حتما باید برای چنین طرح عظیمی نقشه عملکردی داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه باید قدر دکتر کیاسالار را بدانیم اشاره کرد که دومین تز پزشکی ارائه شده در  ایران در مورد همه گیری است که در سال ۱۳۱۲ ارائه شده است و این تز حرف‌های بسیار جالبی در خود دارد. وی همچنین اعلام کرد که آثار برگزیده کرونا روایت به شکل کتاب الکترونیکی چند رسانه ای و تعاملی در قالب  ePUB3 با همکاری شرکت مهندسی فرایدا نماینده انحصاری انتشار الکترونیک آثار الزویر در ایران منتشر خواهد شد.

دکتر احسان رضایی با اشاره به اینکه چندین مسابقه ادبی در مورد کرونا برگزار شده بطور مشخص به اینکه تصویر پزشکان در ادبیات با اتفاقات اجتماعی تغییر کرده است پرداخت و گفت که ۲۰۵۰ اثر در حوزه ادبیات دریافت شده است و تازه این اثار ارسالی است و در جاهایی که ارسال نشده است کارها حتما جمع آوری خواهند شد.

دکتر امیر صدری هم با اشاره به اینکه در فضای کلی رسانه‌های مکتوب و دیجیتال در کلیه ماه‌های گذشته «خبر» حالت غالب را داشته و گزارش و یاداشت بسیار نادر بوده بررسی آسیب شناسی عملکرد رسانه ها در این ایام را یکی از دستاوردهای کرونا روایت اعلام کرد.

دکتر پورقلیچ مدیرکل حوزه ریاست سازمان نظام پزشکی درخواست کرد که این جمع تخصصی و ارزشمند حفظ شود و پروژه هم حفظ شود و ادامه یابد و روایت سلامت فروکش نکند تا فاصله به وجود آمده بین جامعه و بخش پزشکی پر شود

دکتر قاسمی رئیس شبکه سلامت سیما هم جشنواره کرونا روایت را آبروی سازمان نظام پزشکی و پزشکان دانست و اشاره کرد که در بخش تولیدات تلویزیونی آثار زیادی به ما رسیده اما از این به بعد مهم است که باید به تولیدات خط بدهیم و باید تولیدات را هدایت کنیم . همچنین باید به دوگانگی معیشت و سلامت بپردازیم و باید مشخص کنیم موضع جشنواره در حوزه های کلان چیست و حتما هم باید بدانیم که تولیدات بخشی باید برای جامعه پزشکی و  بخشی برای مردم عادی باشد که برای هر دو قشر باید حتما براساس سیاستگذاری و خط مشی های سنجیده باشد.

دکتر رودگری اشاره داشتند که پژوهش های انجام شده در کشور عموما کپی برداری از نمونه های خارجی است بجز چند مورد چند پژوهش است که نوآوری داشته اند و یک مورد که پژوهشی وسیع و چندکشوری است که اخیرا اغاز شده است. وی تربیت سگ های تشخیص دهنده کووید را که در ایران زودتر از تمام کشورهای جهان به سرانجام رسید و برد جهانی داشت را یکی از اتفاقات خوب این حوزه ارزیابی کرد

دکتر کرمانپورمدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی هم اشاره کرد که شاید نیاز به این باشد که یک روایت معکوس و روایت مخالف هم با روید ریشه یابی و جستجوی واقعیت و حقیقت انجام شود و نیاز به مستندی است که دغدغه‌های آینده را پاسخ بگوید.

بهروز شجاعی هم گفت که با توجه به ابعاد کرونا و روایتگر تاریخی حدود 2500 اثر در این بخش به دبیرخانه رسیده است که بسیار جالب است. وی هم ابراز امیدواری کرد که این کار ادامه داشته باشد.

دکتر پیرانی در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی گفت که با توجه به رویکرد ملی مشارکت اتفاقات زیادی در حوزه مسئولیت اجتماعی و کار خیر اتفاق افتاد و ما سعی کردیم این حوزه در چند زیرشاخه باشداز جمله بحث شرکت‌ها و نهادهای عمومی و دولتی، گروه های جهادی، انجمن های مردم نهاد و گروه چهارم هم افراد به صورت فردی

دکتر  بهرامی هم با اشاره به اینکه کرونا مهمترین چالش اجتماعی فعلی است گفت باید از آن امید آفرید و این سرمایه اجتماعی باید مورد استفاده قرار گیرد. وی ادامه داد که حقیقت اگر بخواهد ماندگار شود باید به زبان هنر باشد برای آیندگان و این اتفاقی است که کرونا روایت باید رقم بزند.

دکتر نیما رضایی هم به مقایسه شرایط همه گیری کرونا با دوران دفاع مقدس پرداخت و در بحث تفاوت‌ها گفت یکی تفاوت ها جنگ با دشمن ناپیدا است و دیگری گستردگی درگیری که تمام مردم ایران درگیر آن شدندو اشاره کرد که شاید مهمترین بحث و ره اورد این رویداد شفاف سازی وچگونگی جذب اعتماد عمومی به سیاستگذار باشد و برای همین باید ایرادات کار را هم ببینیم و مشکلات را بیان کنیم.

در نهایت دکتر ظفرقندی با تشکر از زحمات همه افراد حاضر در این پروژه به جمع بندی نظرات و پیشنهادات ارائه شده پرداختند و خواستار ادامه تلاش‌ها و مشارکت عمومی برای ادامه پروژه شدند.

برچسب ها : لحظه های ماندگار
دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.