پنجشنبه، 9 فروردین 1403

داروی رمدسیویر و فاویپیراویر ایرانی در بیمارستانها توزیع شد

داروی رمدسیویر و فاویپیراویر ایرانی در بیمارستانها توزیع شد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروی رمدسیویر و فاویپیراویر در بیمارستانهای دارای بخش های بستری بیماران کرونا توزیع شد و در تامین این داروها برای بیماران مشکلی نداریم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا ؛ محمدرضا شانه ساز روز دوشنبه در حاشیه اجلاس آنلاین روسای دانشگاههای علوم پزشکی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تامین داروی رمدسیویر و بازار سیاه این دارو افزود: این دارو و داروی فاویپیراویز وارد فهرست داروی کشور شده اند و انواع داخلی این داروها در کشور تولید شده و به میزان نیاز بیمارستانها برای درمان بیماران کرونا توزیع می شود.

وی ادامه داد: مراحل تولید این داروها از چند ماه پیش در کشور شروع شده بود و از هفته گذشته توزیع این داروها در بیمارستانهای دانشگاهی آغاز شده و اکنون قرار نیست این داروها در خارج از بیمارستان و داروخانه ها توزیع شو.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: با توجه به حساسیت این داروها و امکان سوءاستفاده از بازار و نیز به منظور جلوگیری از مقاومت ویروس در برابر این داروها به علت مصرف و تجویز نا بجا، توزیع این داروها به صورت محدود در یبمارستانها انجام می شود، یک محموله وارداتی داروی رمدسیویر هم به کشور وارد شده و یکی دو آینده با نظارت معاونت های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی در اختیار بیمارستانها قرار می گیرد.

وی گفت: در مورد داروی رمدسیویر ماده اولیه این دارو نیز در کشور تولید می شود و توانمندی تولید همه مراحل آن در کشور وجود دارد و به طور کلی هر دارویی که در دنیا تولید شود و عرضه شود و امکان کمک به درمان کرونا را داشته باشد، در صورتی که در پروتکل درمانی کشور تایید شود امکان تولید آن را در داخل داریم.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

شانه ساز ادامه داد: داروی رمدسیویر به تازگی در پروتکل درمان کرونا در ایران تایید و وارد شده است اما متاسفانه تا قبل از تاییدیه این دارو عده ای سودجو انواغ تقلبی این دارو را در بازار سیاه به قیمت های بسیار گزاف توزیع می کردند و جان مردم را به خطر می انداختند. داروهایی که توزیع می شدند بعضا آنتی بیوتیک های ساده ای بودند که در درمان کرونا تاثیری نداشتند. از پزشکان هم می خواهیم به جز موارد بستری بدحال در بیمارستان این دارو را برای بیماران غیر بستری تجویز نکنند و باعث سرگردانی مردم نشوند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در گذشته نیز این خواسته را از پزشکان داشتیم و از آنان خواسته بودیم که اجازه دهند مطالعات بالینی اثربخشی این دارو در کشور تمام شود اما عده ای توجه نکردند و به بازار سیاه داروی تقلبی رمدسیویر در بازار سیاه دامن زدند. این دارو البته هنوز در فهرست پوشش بیمه ای قرار نگرفته و امیدواریم این اتفاق زودتر بیفتد زیرا در دراز مدت هزینه سنگینی به دوش نظام سلامت تحمیل می کند.

وی گفت: داروی رمدسیویر در کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت قیمت گذاری می شود و قیمت نوع داخلی آن قطعا کمتر از یک چهارم نوع خارجی خواهد بود.

تولید یک میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در ایران

شانه ساز درباره تامین واکسن آنفلوانزا برای پاییز گفت: امسال برای اولین بار واکسن ملی و ایرانی آنفلوانزا در کشور خواهیم داشت و امیدواریم پاییز امسال حدود یک میلیون دوز از این واکسن ایرانی تولید شود. واردات این واکسن از خارج نیز امسال انجام می شود و طبق برنامه از شهریور این واکسن را در کشور خواهیم داشت. در مرحله اول دو میلیون دوز از این واکسن وارد می شود و برای بیماران در معرض خطر توزیع می شود و در مراحل بعد سعی می کنیم تا سه برابر این میزان واردات واکسن آنفلوانزا به کشور داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو  ادامه داد: واکسن آنفلوانزا در شبکه رسمی داروخانه های کشور توزیع خواهد شد و از همه مردم می خواهیم هر نوع واکسن و داروی مورد نیاز خود را از شبکه رسمی و داروخانه های کشور تامین کنند و به بازار قاچاق و تقلبی نروند.

شانه ساز در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره نامه هشدار کمبود ماسک به سرپرست وزارت صنعت گفت: تولید ماسک سه لایه در کشور بدون مشکل در حال انجام است و کمبودی نداریم و با وجود تحریم ها مشکلی در تامین این ماسک در کشور وجود ندارد.

 کمبود ماسک نداریم

وی گفت: نوشتن این نامه برای پیش بینی نیاز آینده کشور بود تا در آینده نیز مشکلی نداشته باشیم ضمن اینکه توصیه وزارت بهداشت به مردم این است که از ماسک های خانگی هم که روش تولید آن را اعلام کرده ایم استفاده کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بنده هشداری درباره کمبود ماسک ندادم و تیتر این نامه درست انتخاب نشده بود.

وی گفت: قیمت گذاری و توزیع ماسک در اختیار وزارت صنعت است و البته داروخانه ها در مورد اینکه چرا توزیع ماسک به داروخانه ها داده نشده گلایه هایی داشتند که منعکس کردیم.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

شانه ساز افزود: توزیع ماسک هیچ وقت به داروخانه ها داده نشده بود و با همکاری بسیج اصناف و توافقنامه های وزارت صنعت در بازار توزیع می شود. به هر حال داروخانه ها در همه این ایام در کنار مردم و وزارت بهداشت بودند و حتی در نوروز با اینکه مشتری زیادی نداشتند با ابلاغ سازمان غذا و دارو باز بودند و از آنان باید قدردانی شود.

وی ادامه داد: ماسک نانو هم داریم اما تعداد آن زیاد نیست و فعلا آنچه استفاده از آن توصیه می شود همین ماسک سه لایه و ماسک خانگی است که در اختیار و دسترس مردم است و بهتر است به سمت جاهایی که امکان سوء استفاده و گرانفروشی هست نرویم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.