پنجشنبه، 9 فروردین 1403

هشدار در خصوص خستگی و فرسودگی کادر درمان

هشدار در خصوص خستگی و فرسودگی کادر درمان
دکتر ظفرقندی اعلام کرد که بهتر است پروتکل‌ها براساس وضعیت مناطق مختلف و به صورت سیال نوشته شود، چرا که نمی‌توان با یک ‏دستورالعمل کشور را اداره کرد: «سه نکته مهم است، یکی اینکه بازگشایی‌ها تا چه اندازه اهمیت ‏اقتصادی دارد؟ دوم اینکه این بازگشایی‌ها چقدر موثر است و سوم، امکان تعطیلی آن واحد وجود دارد یا ‏خیر؟ پروتکل‌ها باید بر همین اساس نوشته شود.»

 رئیس سازمان نظام پزشکی از ابتلای پنج‌هزار نفر از نیروهای کادر درمان به کووید- ١٩ ‏خبر داد و گفت که سهم پرستاران از این تعداد ٢٠‌درصد است؛ یعنی‌هزار نفر. این در حالی است که ‏رئیس سازمان نظام پرستاری، تعداد پرستاران مبتلا را ٩‌هزار نفر اعلام کرد که ٤‌هزار نفرشان ‏هنوز بیمارند و از چرخه کار خارج شده‌اند. امیر صدری، مشاور رسانه‌ای سازمان نظام پزشکی درباره اختلاف ٨‌هزار نفری میان تعداد پرستاران مبتلا به کرونا بین این دو سازمان به «شهروند» ‏می‌گوید به احتمال زیاد سازمان نظام پرستاری در آمارها، تعداد بهیار و کمک بهیار و ... را هم ‏حساب کرده و در آمارها، مبتلایان بیمارستان‌های خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی و نظامی و ... را هم در نظر گرفته است.

براساس آخرین آمار ‏سازمان نظام پزشکی، در ١٤٨ روز گذشته از شیوع کووید- ١٩ در ایران، ١٤٠ نفر از نیروهای کادر ‏درمان جان‌شان را از دست دادند و از ٥‌هزار مبتلا به این بیماری، علاوه بر ٢٠‌درصدی که ‏پرستارند، ١٩‌درصد هم پرسنل بیمارستانی، ١٧‌درصد پزشکان عمومی، ٩‌درصد پزشکان داخلی، ٥,٥ ‏درصد پزشکان زنان و ... بودند. رئیس سازمان نظام پزشکی از این افراد به‌عنوان مدافعان سلامت یاد و برای قربانیان کادر درمان از واژه شهید استفاده کرد. به گفته محمدرضا ظفرقندی این افراد جزو ‏کادر درمان بودند و اگر نیروهای خدمات و اداری بیمارستان هم در این آمارها حساب شوند، تعداد ‏مبتلایان به ١٠ هزار نفر هم می‌رسد.

حالا همین نیروها در پنجمین ماه از شیوع کرونا در کشور دچار ‏خستگی و فرسودگی شده‌اند که براساس اعلام رئیس سازمان نظام پزشکی، باید به این موضوع رسیدگی ‏شود. به گفته او در بخش سرطان بیمارستان امام خمینی(ره) چهار نفر از استادان، چهار نفر از دستیاران ‏و شش نفر از پرستاران به کرونا مبتلا شده‌اند که همین موضوع می‌تواند فعالیت‌های بخش را تحت‌تأثیر ‏قرار دهد و حتی منجر به تعطیلی این بخش شود. او که در نشست خبری صحبت می‌کرد، درخواست ‏کرد که پروتکل‌ها براساس مناطق مختلف و به صورت سیال نوشته شود، چرا که نمی‌توان با یک ‏دستورالعمل کشور را اداره کرد:  «سه نکته مهم است، یکی اینکه بازگشایی‌ها تا چه اندازه اهمیت ‏اقتصادی دارد؟ دوم اینکه این بازگشایی‌ها چقدر موثر است و سوم، امکان تعطیلی آن واحد وجود دارد یا ‏خیر؟ پروتکل‌ها باید بر همین اساس نوشته شود.» او در ادامه از کمبود تخت‌های آی‌سی‌یو خبر داد ‏حتی در بیمارستان‌‌های مرجع:  «در بیمارستان سینا یک بخش عادی را به مانیتورینگ و ونتیلاتور ‏مجهز کرده‌اند تا تبدیل به آی‌سی‌یو شود.» 

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.