جمعه، 31 فروردین 1403

ضرورت بازنگری روش های مقابله با ویروس کرونا/ایمنی ناشی از بیماری کووید 19 طولانی مدت و قطعی نیست

ضرورت بازنگری روش های مقابله با ویروس کرونا/ایمنی ناشی از بیماری کووید 19 طولانی مدت و قطعی نیست
#پویش_ملی_همدلی_با_مدافعان_سلامت گام بزرگی است که به منظور نکوداشت روز پزشک و قدردانی از مدافعان سلامت طراحی شده و انشاالله با هماهنگی انجام شده با دفتر مقام معظم رهبری ؛ هفته آینده با بیانات مجازی ایشان عملاً تجلیل از کادر درمان طی ماه پیش رو رقم خواهد خورد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که بصورت ویدئو کنفرانس و تحت عنوان "پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت" برگزارشد ؛ با اشاره به این که در شرایط حساس کنونی سلامت آحاد جامعه در معرض آسیب و خطر قرارگرفته است؛ بیان کرد: نزدیک به 6 ماه از شروع بیماری کووید 19 می گذرد و پس از آن که کنترل خوبی برروی بیماری داشتیم متاسفانه در این اواخر با سهل انگاری ها با اوج مجدد بیماری و افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر افراد مواجه شدیم.

وی افزود: با ادامه این روند تعداد بیشتری از هموطنان را از دست خواهیم داد و از سوی دیگر باعث فرسایش جامعه پزشکی می‌شویم.

وی با اشاره به این که نوع مواجهه با این بیماری مهم است؛ ادامه داد: کشور‌هایی مانند استرالیا، ژاپن و نیوزلند و حتی کشوری نه چندان پیشرفته مثل ویتنام توانستند با روش‌های مناسب بیماری را کنترل کنند بطوری که در برخی از کشور‌ها بیماری کاملا حذف شده است.

ظفرقندی با تاکید براین که برای اجرای هر مدل ایمنی باید شرایط اقتصادی آن کشور نیز در نظر گرفته شود؛ تصریح کرد:در کشور ما به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیلی اصناف به صلاح نیست، اما رهاسازی و عادی سازی نیز نباید در دستور کار قرار گیرد زیرا عادی سازی در همه ابعاد باعث شیوع کرونا و اوج گیری آن شد.

***ابتلای 5هزار نفر از کادر درمانی به  کرونا و 140 شهید خدمت

وی با بیان این که جامعه پزشکی تا امروز بیش از ۵ هزار مبتلا را داشته ؛ تصریح کرد : تا کنون ۱۴۰ نفر ازپزشکان و اعضای کادر درمان در این مسیر شهید شده‌اند و آنچه امروز به آن نیاز داریم توجه به سلامت کادر پزشکی و درمان است و همه باید مسوولیت اجتماعی خود را در این زمینه انجام دهند.

وی با اشاره به این که کل گروه پزشکی که به کووید 19 مبتلا شده اند؛ 60 درصد از مبتلایان به کادر درمان مبتلا شده هستند گفت : گروه پرستاری 20 درصد ؛ پرسنل 19 درصد ؛ پزشکان عمومی 17 درصد ؛ گروه داخلی 9 درصد و زنان و زایمان 5.5 درصد از مبتلایان را تشکیل داده اند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که تاکنون هیچ دارو و واکسنی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به کرونا ارائه نشده است؛ بیان کرد: پزشکان نباید دارویی را که در پروتکل‌های دارویی کشور نیست ؛ تجویز کنند چرا که بیماران سردرگم شده  و به مسیر‌های جعلی هدایت می‌شوند و این توصیه را به همکاران داشته ایم که طبق پروتکل های وزارت بهداشت نسبت به تجویز داروها اقدام کنند.

***تجهیزات و ضروریات مقابله با کرونا برای بیمارستان های خصوصی هزینه بر است

وی در خصوص ضررهای بخش خصوصی بواسطه شیوع کرونا اظهار کرد : در بخش خصوصی هزینه‌ها و درآمد‌ها باید تعادل داشته باشد تا کار ادامه یابد. بخش خصوص به دلیل بروز کرونا با کاهش عملکرد روزمره مواجه شده و درآمد بیمارستان‌ها کاهش شدید یافته است.

ظفرقندی با اشاره به این که تجهیزات و ضروریات کرونا برای بیمارستان‌های خصوصی هزینه بر است ؛ گفت :گاهی برای یک بیمار تجهیزاتی که برای حفاظت از کرونا در نظر گرفته می شود حدود یک میلیون تومان هزینه برای بیمار ایجاد می کند که این مهم در تعرفه های ابلاغی دیده نشده است.

***سه اصل در بازگشایی ها باید مد نظر قرار گیرد

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه با بیان این که حمایت خیرین و نهاد‌های مدنی به بیمارستان‌ها و مردم باید ادامه یابد، اظهار کرد: باید واقعیت بیماری را برای مردم بازگو کرده و اصل و اساس مهار این بیماری در حمایت مردم نهفته است .

وی ادامه داد: در خصوص بازگشایی ها باید پروتکل های ابلاغی تغییر کند به طوری که سه اصل مهم مبنی بر اینکه چقدر بازگشایی‌ها در آلوده کردن موثر است، چقدر ضروریت اقتصادی دارند و اینکه چقدر امکان تعطیلی آن‌ها وجود دارد؛ مدنظر قرار گیرد و  با این اصول هر منطقه ارزیابی شود و تعلیق فعالیت موقت به صورت سیال صورت گیرد و در خصوص بازگشایی ها بطور هوشمند وارد عمل شویم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده پزشکان از کارتخوان ؛ گفت: زیرساخت لازم برای برقراری ارتباط با سازمان امور مالیاتی فراهم نبود، هماهنگی لازم در استان‌ها و تهران انجام شد که کارتخوان‌ها در مطب‌ها قرار گیرد و این هماهنگی در حال انجام شود.

***بخش های خصوصی و دولتی با توجه به ظرفیت خود بیماران را پذیرش می کنند

ظفرقندی با اشاره به این که تخت‌های اشغال شده کرونا رو به افزایش است؛ تصریح کرد:  بیمارستان فقط مختص رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا نیست، بنابراین بیمارستان‌ها در بخش خصوصی و دولتی با توجه به ظرفیت بیماران را پذیرش می‌کنند البته وزارت بهداشت در حال برنامه‌ریزی است تا مشخص کند که چند درصد بیمارستان‌ها و کدام بیمارستان‌ها باید مبتلایان به کرونا را پذیرش کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی  مجددا با بیان این که هیچ داروی قطعی تا به امروز برای کوید ۱۹ تایید نشده است، عنوان کرد : دارویی مثل رمدیسیور نتایج خوبی داشته است، اما تجویز دارو‌هایی که در فارماکوپه نیست نباید در دستور کار قرار گیرد .

وی ادامه داد: تعداد زیادی از اعضای پزشکی و کادر درمان دچار بیماری شده‌اند که این موضوع باعث کمبود پزشکان شده است و برخی شهر‌ها از ما درخواست کرده‌اند که از پزشکان داوطلب درخواست کنیم وارد صحنه شوند.

***تعرفه واقعی  بر اساس روش های معمول اقتصادی محاسبه و اعلام شود

وی با اشاره به این که بحث ما در مورد تعرفه‌ها شفاف است، تصریح کرد : تعرفه باید بر اساس واقعیت و طبق روش‌های معمول اقتصادی باشد، نام این موضوع را هزینه تمام شده یا تعرفه واقعی می‌گذاریم، اگر تعرفه اعلام شود و این هزینه واقعی دیده نشود و هزینه خرید اقلام زیر قیمت واقعی محاسبه شود پزشک متضرر خواهد شد .

وی افزود : باید بر اساس قانون، تعرفه واقعی توسط شورای عالی بیمه محاسبه و اعلام شود و هدف اصلی ما این است که کیفیت خدمات کاهش پیدا نکند، آنچه ما بر اساس قانون پیگیر هستیم کاهش نیافتن کیفیت خدمات بیماران است.

وی با اشاره به این که به دلیل شرایط اقتصادی موجود روزانه سه مطب اعلام تعطیلی کرده و فعالیت خود را کنار می گذارند یاد آور شد: به طور کلی سیستم بهداشت و درمان کشور با توجه به فعالیت خانه‌های بهداشت خوب عمل کرد و توانستیم در دورترین مناطق کشور نیز سازماندهی مقابله با کرونا را ادامه دهیم، شیوع کرونا باعث ایجاد شوک به کشور‌ها شد و در کشور ما نیز پس از شوک اولیه امکانات و تجهیزات بیمارستانی فراهم شد، و طبیعی است زمانی که بیماری یکدفعه  اوج بگیرد دچار کمبود شویم اما باید به دنبال پیشگیری و تدوین برنامه کنترلی باشیم، اگر این بیماری را رها کنیم امکانات هیچ کشوری جوابگو نخواهد بود.

در انتهای این نشست دکتر ظفرقندی از اهالی رسانه و کلیه مسئولان و مدیران کشور و عموم مردم دعوت کرد در پویش #جان_ما_ایران_ما شرکت فعال داشته باشند تا به سمت مقابله و مدیریت کامل بیماری کرونا حرکت کنیم

انتهای پیام

 

 

 

برچسب ها : پویش
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.