جمعه، 10 فروردین 1403

آزمایشگاه ها شرایط استاندارد را رعایت کنند

آزمایشگاه ها شرایط استاندارد را رعایت کنند
آزمایشگاه‌ها باید تلاش کنند که در شرایط فعلی هزینه اضافی به مردم تحمیل نشود و باید از خدمات آزمایشگاهی به شیوه درست استفاده کنند تا بتوانیم خدمت خوبی به مردم ارائه دهیم.

سیامک سمیعی؛ مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی گفت: آزمایشگاه‌ها باید تلاش کنند که در شرایط فعلی هزینه اضافی به مردم تحمیل نشود و باید از خدمات آزمایشگاهی به شیوه درست استفاده کنند تا بتوانیم خدمت خوبی به مردم ارائه دهیم.

وی ادامه داد: آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه‌ها این روزها انجام می‌شود،‌ آزمایش‌های اختصاصی برای کرونا شامل آزمایش تخصصی مولکولی است که این آزمایش‌ها،‌ در آزمایشگاه‌هایی که مورد تایید وزارت بهداشت است باید انجام شود. ما متوجه شدیم که متاسفانه تعدادی از آزمایشگاه‌ها بدون اینکه مجوز‌ داشته باشند به صورت سرپایی پذیرش می‌کنند،‌ از این رو باید با این آزمایشگاه‌ها برخورد شود.

سمیعی ادامه داد: از طرف دیگر متوجه شدیم که برخی از آزمایشگاه‌هایی که مجوز از ما دریافت کرده بودند، استانداردها را رعایت نمی‌کنند که در حال بررسی این موارد هستیم و مراجعه مستقیم داریم و اجازه نمی‌دهیم آزمایشگاه‌ها از این فرصت سوءاستفاده کنند و استانداردهای ما را به خاطر منافع شخصی خودشان زیر پا بگذارند.

وی درباره تعرفه‌های غیرقانونی گفت: ‌متاسفانه برخی از آزمایشگاه‌ها در حال جا انداختن تعرفه برای آزمایش‌های سرولوژیک هستند که ارزش بسیار محدودی دارند. برخی از آنها همچنین در حال جا انداختن تعرفه برای آزمایش‌های تخصصی تشخیص مولکولی هستند.

سمیعی اظهار داشت: برخی از تعرفه‎ها در حال جا افتادن است که متاسفانه خدمات ضروری هم به حساب نمی‌آیند هر کدام از آزمایش‌های سرولوژیک بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است که انجام آن اصلا ضروری نیست.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: تفسیر نتایج آزمایش‌های سرولوژیک جز با پزشک متبحری که با دستورالعمل‌های ما آشنا باشد ممکن نیست. بنابراین آزمایش‌ها باید توسط کسانی که صلاحیت کافی را دارند تفسیر شود.

وی ادامه داد: درباره تست‌های تشخیص مولکولی هم باید گفت که برخی به قیمت‌های مختلف تعرفه می‌‎دهند و تعرفه این آزمایش کمتر از ۵۹۰ هزار تومان در بخش خصوصی است  و در بخش دولتی نیز همانطور که وزیر بهداشت اعلام کردند اگر ما تشخیص دهیم فردی نیاز به آزمایش دارد خودمان هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنیم و رایگان خواهد بود.

سمیعی گفت:‌ تعرفه دیگر از سوی نیروهای مسلح اعلام شده که من علت آن را نمی‌دانم و حتما منطقی پشت آن هست که مبلغی حدود ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان برای بخشی خصوصی است.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت اظهار داشت: ‌هرچه ما بتوانیم خدمات آزمایشگاهی را کمتر کنیم و نتیجه آن را بهبود ببخشیم به نفع کشور است و بدانیم  آنچه که مهم است و باید رعایت کنیم اقدامات پیشگیرانه است.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.