پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نشست هئیت مدیره انجمن پاتولوژی و رئیس کل سازمان نظام پزشکی

نشست هئیت مدیره انجمن پاتولوژی و رئیس کل سازمان نظام پزشکی
دکترظفرقندی در این نشست با اشاره به چهره‌های ماندگاری چون دکتر شمس شریعت، آرمین، کمالیان و دکتر مسلم بهادری به عنوان مفاخر جامعه پاتولوژی ایران بر اهمیت این رشته تخصصی در تشخیص و درمان در بسیاری از حیطه های تخصصی تاکید کرده و این رشته را بسیار مهم ارزیابی کردند و به همین دلیل سطح بالای پذیرفته شدگان و کیفیت اموزشی آنان را بسیار مهم دانستند.

نشست هئیت مدیره انجمن علمی آسيب شناسي ( متخصصان پاتولوژی ) ایران با رئیس کل سازمان نظام پزشکی در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.
در این جلسه دکتر محمدرضا امینی فرد، دکتر فرید کرمی، دکتر مهران قهرمانی، خانم دکتر فرحناز بیداری، دکتر اسماعیل سمیع زاده، دکتر سید علی اکبر سیدمهدی و دکتر افشین مرادی از انجمن متخصصان پاتولوژی حضور داشتند که مشکلات جامعه پاتولوژی ایران و نقطه نظرات خود در خصوص این مشکلات و مسائل را بیان کردند.
در این جلسه ضمن تشکر از دکتر ظفرقندی یکی از دغدغه‌های اصلی و مشکلات اصلی جامعه پاتولوژی کشور موضوع پذیرش تحصیلکرده‌های رشته علوم پایه در دوره‌های تكميلي بدون درنظر گرفتن قوانین و ضوابط و شرایط بوده است. در واقع وزارت بهداشت با اجرای یک قانون قدیمی و در حالی که شورای عالی سازمان نظام پزشکی با این موضوع مخالفت کرده بود اقدامی را انجام داده که افرادی در حوزه علوم پایه بدون گذراندن دوره بالینی و بدون آزمون ورودی و ارزیابی نهایی وارد بازار کار می‌شوند. این اتفاق در سه سال اخیر افتاده است و فارغ التحصیلان این رشته در حالی که پیشتر عنوان شده بود برای پوشش مناطق محروم جذب شده‌اند عملا در تهران و شهرهای بزرگ درخواست مجوز تاسیس آزمایشگاه داده‌اند
این در حالی است که متخصصان پاتولوژی در حال حاضر پس از طی کردن دوره پزشکی عمومی و آزمون‌های متعدد آن، پس از قبولی در آزمون ورودی وارد تحصیل در دوره تخصص شده و در انتها در آزمون بورد تخصصی شرکت کرده و در نهایت به طرح نیروهای انسانی اعزام می‌شوند.
در واقع این اقدام وزارت بهداشت راه میانبر ساده و غیرعلمی را در اختیار برخی تحصیل کرده‌های رشته های علوم پایه می‌گذارد که با توجه به عدم گذراندن دوره‌های بالینی توسط این گروه قطعا باعث بروز مشکلات بسیار و جبران ناپذیر به سیستم سلامت ایران خواهد شد.
یکی از دلایل پذیرش این گروه کمبود متخصصین پاتولوژی عنوان شده است در حالی که بررسی‌های انجمن علمی پاتولوژی نشان داده است که چنین کمبودی وجود ندارد. همچنین این اقدامات باعث دلسردی رزیدنت‌های تخصصی پاتولوژی شده و قطعا سبب گرایش کمتر نخبه‌های جامعه پزشکی به انتخاب این رشته در زمان انتخاب رشته تحصیلی تخصصی خواهد شد که قطعا صدمات این مسائل به کل نظام سلامت و درمانی کشور لطمات جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد. در نهایت پیشنهاد اعضای هئیت مدیره انجمن علمی پاتولوژی این بود که فارغ التحصیلان رشته های  PHD به زیرگروه‌های تخصصی خود هدایت شوند و پس از گذراندن دوره‌های باليني  لازم در حوزه و رشته مربوطه و نه به عنوان مسئول فني جذب شوند.
دکترظفرقندی نیز در این نشست با اشاره به چهره‌های ماندگاری چون دکتر شمس شریعت، آرمین، کمالیان و دکتر مسلم بهادری به عنوان مفاخر جامعه پاتولوژی ایران بر اهمیت این رشته تخصصی در تشخیص و درمان در بسیاری از حیطه های تخصصی تاکید کرده و این رشته را بسیار مهم ارزیابی کردند و به همین دلیل سطح بالای پذیرفته شدگان و کیفیت اموزشی آنان را بسیار مهم دانستند. دکتر ظفرقندی خواستار پیگیری این موضوع از طریق بحث صلاحیت حرفه‌ای که اداره آن در سازمان نظام پزشکی تاسیس شده است شدند و نیز خواستار انعکاس ارزیابی‌های انجام درخصوص این دوره‌ها به سازمان نظام پزشکی و پیگیری از مسیر شورای عالی آموزش پزشکی شدند که پس از بررسی‌های علمی در جهت حفظ کیفیت تشخیص و درمان و در کل عدم کاهش کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی موضوع را پیگیری خواهند کرد.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.