پنجشنبه، 9 فروردین 1403

بررسی فارغ التحصیلی زودتر از موعد گروه‌های پزشکی در دوران کرونا

بررسی فارغ التحصیلی زودتر از موعد گروه‌های پزشکی در دوران کرونا
قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی گفت: بحث فارغ التحصیل کردن زودتر گروه علوم پزشکی برای برطرف کردن نیاز کشور در شرایط کرونا هم مورد بحث قرار گرفته است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از وبدا، علی کبیر قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، از برگزاری بیست و یکمین جشنواره آموزش علوم پزشکی در تاریخ ۲۰ تا ۲۳ تیرماه سال جاری خبر داد و افزود: این همایش همزمان با سیزدهمین جشنواره شهید مطهری و دومین جشنواره ایده‌های نوآورانه دانشجویی، برگزار شده و در واقع، بزرگترین همایش دانش علوم پزشکی در کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بیست و یکمین جشنواره آموزش علوم پزشکی در سال جاری به صورت کاملا مجازی برگزار خواهد شد و محور‌هایی که در آن مدنظر قرار خواهد گرفت، مبتنی بر افق‌های تحول و نوآوری در سده پیش رو است.

وی تصریح کرد:  در همایش آموزش علوم پزشکی، موضوعات علمی آموزش در گروه علوم پزشکی نیز مورد بحث قرار گرفته و در مورد روش‌های نوین آموزش و آزمون از سوی اساتید داخلی و بین المللی نیز اظهارنظر خواهد شد.


راهکاری برای حل کمبود پزشک و پرستار در بحران کرونا

کبیر در پاسخ به این پرسش که آیا میزان پزشک در کشور با جمعیت همخوانی دارد و کمبود پزشک داریم یا خیر، عنوان کرد: شاخص‌های کشور ما در زمینه نسبت پزشک به جمعیت شاخص مناسبی است و ما در کشور توانسته ایم از تخصص‌های مختلف استفاده کنیم و حتی بحث فارغ التحصیل کردن زودتر گروه علوم پزشکی برای برطرف کردن نیاز کشور در شرایط کرونا هم مورد بحث قرار گرفته است.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در خصوص جشنواره شهید مطهری اظهار کرد: سیزدهمین جشنواره شهید مطهری امسال ۱۶ برگزیده دارد. هر ساله در هر حیطه یک تا سه برگزیده دارد که امسال تنها در یک حیطه رتبه سوم داریم و سایر حیطه‌ها برگزیدگان اول تا سوم دارند و در نهایت ۱۶ فرآیند برگزیده شده اند. ضمن اینکه امسال افزایش ۲ برابری در جشنواره ایده‌های نوآورانه دانشجویی نیز داشتیم.

وی در خصوص استاد برتر علوم پزشکی کشور، بیان کرد: شخصی که انتخاب شده است، قدمت زیادی در آموزش دارد و از نسل اولی‌های آموزش پزشکی است. این استاد برتر عصر روز شنبه ۲۱ تیرماه در حضور وزیر بهداشت معرفی می‌شود.


اکنون ۵۰ قطب علمی علوم پزشکی در کشور داریم

دکتر کبیر درخصوص مرجعیت علمی ایران در علوم پزشکی، بیان کرد: بحث‌های مرجعیت علمی، بحث‌های مشترک میان آموزش و پژوهش است. ما اکنون ۵۰ قطب علمی علوم پزشکی در کشور داریم و برخی از آن‌ها مرجع بین المللی هستند و در ژورنال‌های بین المللی از اساتید ایرانی دعوت می‌شود، اما این شاخص‌ها کمتر در رتبه بندی بین المللی دیده می‌شود. ایران از نظر جایگاه علمی از آنچه که در برنامه پیش بینی شده است، پیشروتر است و ما چند سال زودتر به افقی که در ۱۴۰۲ درنظر گرفته شده بود، رسیده ایم. البته نباید به آن بسنده کنیم.


۲۰ درصد آموزش پزشکی باید از سوی دانشگاه‌ها مجازی سازی شود

وی درخصوص آموزش مجازی در دوران کرونا تصریح کرد: در مدیریت‌های مختلف وزارت بهداشت راجع به ابعاد مختلف آموزش بحث می‌شود که یکی از بسته‌های تحول آموزش، مجازی سازی آموزش است و ۵ سال است که بر روی آن کار می‌شود و پیش بینی شده بود که ۲۰ درصد آموزش پزشکی باید از سوی دانشگاه‌ها مجازی سازی شود. دلیلش آن است که اولا باید زیرساخت‌ها آماده شوند و از طرفی، بخش عمده آموزش پزشکی باید حضوری باشد.

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، اضافه کرد: ما باید از شرایطی که کرونا ایجاد کرد، درس بگیریم و به بقای بهتر فکر کنیم. با اهتمامی که ۲۰ هزار عضو هیات علمی علوم پزشکی داشتند، ترم تحصیلی به خوبی به شکل مجازی پیش رفت. در همایش آموزش علوم پزشکی نیز در قالب کارگروه‌هایی به موضوع آموزش مجازی در دوران کرونا می‌پردازیم.


تغییرات سنجش و ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی

وی درخصوص فرآیند تغییر سنجش و ارزیابی برای گروه علوم پزشکی، گفت: کار‌های زیادی در این زمینه انجام شده است و ما تنها به مرحله سنجش عملکرد دانشجویان در دانشگاه‌ها اکتفا نکرده ایم و حتی در کارگروه‌های مرتبط با کنکور نیز این موضوع را بررسی کرده ایم.

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت درخصوص سنجش دانشجو در دوران تحصیل، گفت: سنجش و ارزیابی دانشجو نباید فقط به پایان ترم محدود باشد و ما باید نگرش و عملکرد دانشجو را در طول ترم ارزیابی کنیم، یعنی دانشجو را با آزمون مورد سنجش قرار ندهیم، بلکه آزمون نیز جزیی از سنجش باشد. لذا، نگاه‌های نوین به بحث ارزشیابی منجر شده تغییراتی در این زمینه صورت گیرد.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

وی خاطرنشان کرد: یک سری از ارزشیابی‌ها در قالب کار‌های کلاسی بوده و برخی نیز در حین ترم که فرصت جبران و اصلاح به دانشجو و استاد بدهد، انجام شود تا به عدالت آموزشی نزدیک‌تر شود و در نهایت هر دانشجویی که توانمندتر است، نتیجه بهتری بگیرد، نه اینکه نتیجه بهتر در انتظار کسی باشد که حفظیات بهتری دارد. بنابراین، دانشجو در طول ترم و به روش‌های مختلف ارزیابی می‌شود. بسیاری از مواقع این نمرات در سال‌های بعد تاثیرگذار است و روش‌های سنتی دیگر جوابگو نیست.

انتهای پیام/

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.