پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ایران دومین کشور دارای طرح پلاسما درمانی کووید۱۹ در دنیا است

ایران دومین کشور دارای طرح پلاسما درمانی کووید۱۹ در دنیا است
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: ایران دومین کشور دارای طرح پلاسما درمانی کووید ۱۹ در دنیا است و آمریکا در ایمن زمینه یک پله بعد از ایران قرار دارد.

به گزارش روز شنبه سازمان انتقال خون، پیمان عشقی در نشست هیات امنای موسسه آموزشی پژوهشی طب انتقال خون در ارائه گزارشی از فعالیت های سازمان انتقال خون و این موسسه در رابطه با پژوهش های مرتبط و عملکرد مراکز جمع آوری پلاسمای کووید۱۹ از بهبود یافتگان آن پرداخت و ضمن تاکید بر تاثیر پلاسما درمانی در بهبود بیماران مبتلا به کووید۱۹ طبق یافته های بین المللی و مقالات شواهد محور افزود: این برنامه نخست یک طرح پژوهشی بود اما به یک برنامه درمانی و خدمت رسانی ملی برای مقابله با ویروس کرونا بدل شد و اکنون این طرح به قدری گسترده و بزرگ شده است که نیازمند حمایت های دولت است.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

وی با تاکید بر اهمیت و مرجعیت تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر پلاسمای دریافتی از بهبود یافتگان کووید۱۹ افزود: ایران دومین کشوری بود که بعد از چین این روش درمانی را آغاز کرد و آمریکا ۱۰ روز پس از ایران این شیوه را آغاز کرد و همین موضوع سبب شده است که پژوهش های موسسه در این رابطه از مرجع های اصلی تحقیقات بعدی باشد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون همچنین از انجام ۱۲ طرح پژوهشی مرتبط با کرونا از ابتدای شیوع آن تاکنون خبر داد.

وی افزود: یک تا دو ماه پس از بهبودی از ابتلا به ویروس کرونا، به دلیل میزان مناسب آنتی بادی و کیفیت بالای پلاسما، فرصت طلایی برای اهدای پلاسما است و بهبود یافتگان به منظور کمک‌ به مبتلان به کرونا نباید این فرصت را از دست بدهند.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

عشقی ادامه داد: نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که بیماران بهبود یافته باید توجه داشته باشند که آنتی بادی موجود در پلاسمای آنها به مرور زمان رو به کاهش خواهد رفت بنابراین بعد از یک ماه بهبودی می توانند برای اهدای پلاسمای خود اقدام کنند، زیرا هر چه از این زمان بگذرد سطح آنتی بادی در پلاسمای آنها کاهش می یابد.
وی گفت:‌ این زمان علاوه بر این که بهترین زمان برای اهدای پلاسما توسط بهبود یافتگان ویروس کرونا قلمداد می شود زمانی است که به دلیل ازدیاد بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیز بیشترین نیاز به اهدای پلاسما احساس می‌شود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.