پنجشنبه، 30 فروردین 1403

تازه‌هایی در مورد پاسخ‌های متفاوت ایمنی در کووید-۱۹

تازه‌هایی در مورد پاسخ‌های متفاوت ایمنی در کووید-۱۹
مبتلایان بدون علامت و کم علامت را جدی‌تر بگیریم چون از لحاظ انتشار بیماری خطرناک‌ترند. توجه داشته باشیم که کودکان نیز بیشتر از این گروه هستند.

به گزارش کارگروه تازه های پژوهشی معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی، 

🔹به نظر می‌رسد مبتلایان به کووید-۱۹ که بدون علامت asymptomstic هستند، ایمنی ضعیف‌تری پس از بهبودی از خود نشان می‌دهند که از لحاظ طول ‌زمانی نیز کمتر باشد. 

🔸طبق مقاله‌ای که در Nature Medicine چاپ شده محققان ۳۷ بیمار چینی داوطلب که برای ویروس کووید-۱۹ مثبت بوده ولی بدون علامت بودند را مورد مطالعه قرار دادند. آنها برای مدت ۱۹ روز از لحظه بروز علائم در تست nasopharengeal swab کماکان مثبت بودند که واضحا طولانی‌تر از مبتلایان علامت‌دار می‌باشد. ظرف ۳-۲ ماه پس از عفونت در مبتلایان بدون علامت کاهش معناداری در سطح IgG دیده شد. 

🔸در هفته ۸ بعد از شروع علائم تعداد افراد سرونگاتیو برای IgG در بین بدون علامت‌ها (۴۰٪) بسیار بیشتر از علامت‌دارها (۱۳٪) بوده است.

🔺نتیجه می‌گیریم:
۱) مبتلایان بدون علامت و کم علامت را جدی‌تر بگیریم چون از لحاظ انتشار بیماری خطرناک‌ترند. توجه داشته باشیم که کودکان نیز بیشتر از این گروه هستند.

۲) بدون علامت.ها و احتمالا کم علامت‌ترها استعداد بیشتری برای ابتلای مجدد re-infection و یا عود بیماری re-activation داشته باشند که ممکن است حتی شدیدتر باشد. 

۳) بیشتر مبتلایان به کووید-۱۹ بدون علامت و یا کم علامت هستند که این موضوع نگرانی از عدم وقوع ایمنی گله‌ای در اجتماع را بیشتر می‌کند. این افراد به دلیل اطمینان کاذب ناشی از ابتلای قبلی در معرض خطر بیشتری هستند (مرگ اخیر یک پرستار ایرانی پس از ابتلای مجدد از این لحاظ قابل بررسی است).

۴) مبتلایان قبلی حتی در صورت بهبود بالینی کماکان باید نکات ایمنی را به دقت رعایت نمایند چون هم برای خود و هم دیگران می‌توانند خطرناک باشند.

۵) مبتلایان بدون علامت برای مدت طولانی‌تری باید در قرنطینه بمانند.
۶) تکرار تست‌های سرولوژیک حتی پس از هفته ۸ و مقایسه سطح IgG می‌تواند اطلاعات خوبی از تغییرات احتمالی در ایمنی فرد بهبودیافته بدهد. بنابراین تیتر انتی‌بادی‌ها در آزمایشات مکرر ثبت و مقایسه شود.

✍️دکتر حسن رودگری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگروه تازه‌های علمی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

منبع:
Clinical and immunological assessment of asymptomatic SARS-CoV-2 infections. Quan-XinLong, et al. Nature Medicine 18 June 2020. Online. 
PMID: 32555424

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.