پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دکتر بهنام عباسیان عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی

از تخیل بدعت تا واقعیت

از تخیل بدعت تا واقعیت
پاتولوژیست باید بدون دغدغه اقتصادی و معیشتی از یک نگاه کاربردی بهره‌مند باشد تا بتواند به تشخیص دقیق برسد. در حقیقت رسیدن به تشخیص دقیق در پزشکی از طریق پاتولوژی ممکن است تا بتوان به فضای تشخیصی مناسبی برای درمان موثر و باکیفیت رسید. در این خصوص باید بر بازشناسی هویت حرفه‌ای آسیب‌شناسی در نظام سلامت کشور دقت ویژه شود.

ما پزشکان و کلیه اعضای کادر درمان در عرصه سلامت در حال تکاپو برای سلامت مردم هستیم. در این میان که یاوه‌گویان غرب ناجوانمردانه کشور عزیزمان را در ظلمت تحریم‌های اقتصادی و پزشکی فروبرده‌اند، با تمام قدرت برای آحاد جامعه در خط مقدم ایستاده‌ایم و خم به ابرو نیاورده‌ایم. با شروع بیماری کویید 19 یکی از رشته‌هایی که همراه و همگام با سایر اعضای کادر درمان در خط مقدم مقابله با این بیماری بود، پاتولوژیست‌های عزیز کشورمان بودند که متاسفانه این روزها حال و روز خوبی ندارند. 
این روزها به علت تحریم‌های ظالمانه تمام اقلام تجهیزات و مواد مصرفی پاراکلینیک ها بخصوص پاتولوژیست ها چنان گران شده که متاسفانه شاهد هستیم برخی از این زحمت‌کشان عرصه سلامت تاب مقاومت ندارند و مراکز خود را تعطیل کرده‌اند که موضوعی قابل اهمیت و بحث است. 
 پاتولوژیست باید بدون دغدغه اقتصادی و معیشتی از یک نگاه کاربردی بهره‌مند باشد تا بتواند به تشخیص دقیق برسد. در حقیقت رسیدن به تشخیص دقیق در پزشکی از طریق پاتولوژی ممکن است تا بتوان به فضای تشخیصی مناسبی برای درمان موثر و باکیفیت رسید. در  این خصوص باید به بازشناسی هویت حرفه‌ای آسیب‌شناسی در نظام سلامت کشور دقت ویژه شود.
در این میان که پاتولوژیست‌ها که زحمت فراوانی برای سلامتی می‌کشند، اما گروهی هستند که در رشته‌های غیرمرتبط تحصیل کرده اند و دوره بالینی هم نگذرانده اند متاسفانه به خاطر مشکلات مالی از خط قرمز عبور می‌کنند و در حوزه های مشابه حضور می یابند و حتی خواهان دریافت کارت نظام پزشکی هستند تا بتوانند وارد عرصه فعالیت سلامتی حرفه‌ای شوند که این امر خلاف واقع و غیرعلمی است. سازمان نظام پزشکی تمهیدات خاصی اتخاذ کرده و مشخص کرده چه کسانی می‌توانند در این راستا کارت عضویت سازمان را بگیرند. 
مسئله دیگر  phdهای تک رشته‌ای هستند. این افراد باید جایگاه مشخصی داشته باشند تا خدمات ارائه بدهند اما متاسفانه بخاطر برخی مشکلات بدعت جدیدی در وزارت بهداشت رقم خورده که برای این عزیزان امکان تحصیلات گذاشته‌اند که 6 الی 18 ماه تحصیل کنند و پس از فارغ التحصیلی به عنوان مسئول فنی جنرال باشند. این یک واقعیت تلخی است،  آیا این افراد پتانسیل تحصیلات طبی را دارند؟ مسئله قطعا درنظر نگرفتن جایگاه و زحمات این گروه نیست بلکه مسئله اصلی قانون است. آیا قوانین برای کسانی که صرفاً در رشته PHD تحصیل کرده اند و پزشک نیستند  و دوره بالینی هم نگذرانده اند با خواندن دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا میتوانند  وارد دوره‌های بالینی شوند، آیا این کار صحیح است؟ آیا درست است سلامتی مردم را به خطر بیندازیم؟ در این مورد چه کسانی پاسخگو هستند؟  قضاوت را به سیاستگذاران عرصه سلامت می‌سپارم که  چه زمانی می‌خواهند جوابگوی زحمتکشانی باشند که جوانی خود را در عرصه سلامت گذاشته اند و پس از گذراندن دوره تخصصی  پاتولوژیست  شده ،و در شرایط سخت کرونایی برای امید به فردایی روشن در حال تلاش هستند. 
خواسته من به عنوان نماینده یک جامعه تخصصی برداشتن بدعت‌گذاری برای رشته پاتولوژی است چون ممکن است فردا برای رشته‌های دیگر هم این اتفاق بیفتد. تقاضا داریم در وزارت بهداشت  اجازه بدهند انجمن‌های تخصصی به این مسئله ورود کند و چارچوب های علمی نوشته شود تا حق کسی پایمال نشود. کسانی که دارای مدرک PHDهستند می‌توانند در رشته‌های خودشان حرفی برای گفتن داشته باشند اما این که با گذراندن دوره 6 الی 18 ماه بتوانند وارد این عرصه شوند بسیار خطرناک است و ممکن است سلامتی مردم با یک خطا کاملا به خطر بیفتد. 
قضاوت را به عزیزان می‌سپارم و امیدوارم جوابگوی همکاران پزشک خودمان باشیم.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

حسن یکشنبه, 01 تیر,1399 15:53
... صرفا در رشته phd تحصیل کرده اند ...
این آقا فکر میکنه phd یه رشته است. سطح معلومات شما هم مشخص شد. لطفا در مورد مسایلی که سواد و تخصص لازم را ندارید نظر ندهید.
علی دوشنبه, 02 تیر,1399 04:55
آقای عباسیان، درد درد نان است،
به شما چه؟؟؟؟؟؟
الیاس دوشنبه, 02 تیر,1399 07:42
شما ارتودنتیست هستید بهتره در رشته خودتون اظهار فضل کنی جناب بی سواد
عباس علیزاده دوشنبه, 02 تیر,1399 08:57
با عرض سلام
نمیتونم درجات تاسف خود را پنهان کنم آقای دکتر عباسیان. شما وضع مالیتون خوبه، کسی به داد ما دندان پزشکان جوان برسه که دندان سازهای تجربی دارند تمام کارهای حرفه ای ماها را انجام میدن، اونوقت شما نگران پاتولوژیست ها شدید؟ من سر رشته ای از پاتولوژیست و پی اچ دی ندارم اما با این مصاحبه ی شما من قطعا به حق بودن پی اچ دی ها پی بردم