پنجشنبه، 9 فروردین 1403

به نقل از تسنیم:

کاهش نرخ رشد جمعیت امسال ایران به ۰.۷ به واسطه کرونا!

کاهش نرخ رشد جمعیت امسال ایران به ۰.۷ به واسطه کرونا!
رییس پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق پیش بینی ما کرونا باعث کاهش فرزندآوری شده و تولد‌ها از یک میلیون و ۱۹۶ هزار نفر در سال گذشته، امسال به حدود یک میلیون می‌رسد! در واقع نرخ رشد جمعیتی از یک درصد به حدود ۰.۷ درصد می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ محمدجواد محمودی در رابطه با خطر کاهش بیشتر نرخ موالید به واسطه شیوع کرونا اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که شیوع کرونا در کاهش رشد جمعیت تاثیرگذار است و فرزندآوری را تقلیل می‌دهد؛ حتی ممکن است خانواده‌ها و به خصوص مادران از ترس شرایط کرونایی از فرزندآوری اجتناب کنند و از ترس اقدام به سقط جنین کنند؛ قبل از شیوع کرونا بحث کاهش شدید نرخ رشد جمعیت در کشور مطرح بود، اما شیوع کرونا این مسئله را تشدید کرده است.

رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با میزان خاطرنشان کرد: در نتیجه اگر بخواهیم بر مؤلفه‌های موثر بر تحولات جمعیتی از جمله باروری، مرگ ومیر و مهاجرت به عنوان متغیر وابسته و عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به عنوان متغیر مستقل موثر بر کاهش رشد جمعیت تاثیر بگذاریم، باید یک سیاست جمعیتی مناسب جهت مقابله با این وضعیت داشته باشیم.

محمودی با اشاره به ویژگی‌های یک سیاست جمعیتی مناسب در کشور اضافه کرد: تهیه کنندگان سیاست‌های جمعیتی باید درک درستی از شکلگیری نیت و قصد بارآوری یک فرد متاهل داشته باشد، چرا که مهم‌ترین بحث در این زمینه، این است که مردان و زنان نیت و قصد باروری‌شان کم شده است؛ تاثیر ارزش‌ها و گرایش‌های فردگرایانه موجب می‌شود افراد علایق فردی و شخصی خود را بر داشتن فرزند اولویت ببخشند و عملا فرزندآوری در اولویت‌های آخر آنان باشد.

سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

وی تصریح کرد: این مسئله در طبقات بالای جامعه اتفاق می‌افتد و موجب می‌شود که خانواده‌ها علیرغم تمکن مالی تمایلی به داشتن فرزند نداشته باشند؛ یکی دیگر از عواملی که در کاهش نرخ باوری موثر واقع شده، چرخش فرهنگی در ارزش‌های سنتی خانواده محور به ارزش‌ها و هنجار‌های اخلاقی فردمحور است که چنین وضعیتی را موجب شده است.

محمودی با اشاره به بدتر شدن نرخ رشد جمعیتی در شرایط کرونایی گفت: همانطور که اشاره کردم ما پیش بینی می‌کنیم که کرونا باعث کاهش فرزندآوری می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم تولد‌هایی که در سال گذشته یک میلیون و 196 هزار نفر بود امسال به حدود یک میلیون برسد که در واقع نرخ رشد جمعیتی از یک درصد به حدود 0.7 درصد می‌رسد.

به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسات مستمر این شورا در پیگیری این مساله متذکر شد: ما در حال پیگیری این مساله هستیم و با توجه به کارگروه مشترکی که با مجلس تشکیل گردید، طرح جامع جمعیت که قبلا از سال 91 در مجلس مطرح بوده، با اصلاحاتی به مجلس ارائه و مجلس یازدهم این طرح را به عنوان اولین دغدغه‌ها اعلام وصول کرده است و امیدواریم که این مسئله با نظرات کارشناسی مجلس شورای اسلامی اجرایی شود.

وی با اشاره به جلوگیری از سقط جنین‌های قانونی و ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه خاطرنشان کرد: بدون شک علاوه بر رشد اقتصادی، باید همچنین سیستم آموزشی ما در این مقوله تغییر کند و در نتیجه تمامی آموزش‌ها برای تشویق مردم به فرزندآوری نیاز به بازنگری دارد.

 

برچسب ها : کرونا
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.