پنجشنبه، 9 فروردین 1403

به نقل از کارگرو تازه‌های علمی کرونا سازمان نظام پزشکی

تجویز کاموستات برای کووید-۱۹

تجویز کاموستات برای کووید-۱۹
نتیجه می‌گیریم که اولا باید به داروهای موجود که پیشتر در درمان ویروس‌های خانواده کرونا کمک کردند برای کووید-۱۹ فکر کنیم تا زمانی که داروی اختصاصی آن کشف شود.
ثانیا داروی CM یک داروی موثر و با قابلیت کاهش مرگ و میر بخصوص برای قشر کم درآمد و یا کشورهای با اقتصاد پایین است. بنابرین بهتر است کشورهای درگیر تحقیقات کلینیکال تریال خود برای CM را زودتر شروع کنند.

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی،

🔹برای درمان کووید-۱۹ و یا پیشگیری قطعی از آن نیازمند تولید داروهای آنتی ویروس اختصاصی و واکسن هستیم که البته علاوه بر تلاش و هزینه بالا نیازمند صرف وقت طولانی نیز می‌باشد و شاید هرگز به موفقیت هم نرسد. بنابراین برای کاهش عواقب و مرگ ناشی از کووید-۱۹ در حال حاضر مجبوریم در قدم اول از داروهایی که پیشتر بر علیه سایر ویروس‌ها و یا بیماری‌ها پاسخ مناسب دادند و کم خطر می‌باشند بصورت تجربی استفاده نماییم.

سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید
 
🔸ماده TMPRSS2 یک serine protease است که جزو مواد اولیه پروتئین Spike در ویروس کرونا می‌باشد و در بیماری MERS و Covid-19 به ورود ویروس بداخل سلول کمک می‌کند‌.

🔸ماده Camostat Mesilate (CM) با نام تجاری Foipan یک مهار کننده TMPRSS2 می‌باشد که مطالعات اخیر توانست به مهار گسترش ویروس SARS-CoV-2 و پاتوژنسیته آن در مدل آزمایشی موش کمک کند. دانشمندان بر این باورند که ویروس بیماری کووید-۱۹ قطعا برای ورود به سلول نیازمند ماده TMPRSS2 می‌باشد فلذا مهار آن مساوی با مهار پاتوژنسیته ویروس خواهد بود.

🔸داروی CM در حقیقت یک داروی ژاپنی است که در دهه ۱۹۸۰ میلادی برای مهار علائم حاد فیبروز پانکراس و اِزوفاژیت ریفلاکسی پس از اعمال جراحی با دوز ۶۰۰ و ۳۰۰ میلیگرم در روز به ترتیب برای این موارد با موفقیت بکار گرفته شد. این دارو عوارض بسیار کمی همانند اِدم و کهیر و یا پنونونی حاد ائوزینوفیلیک دارد که ندرتا با شیوع ۱ در ۱۰۰هزار گزارش شده است.

🔸اخیرا یک case report از ژاپن حاکی از آن بود که مردی ۷۵ ساله با انفیلتراسیون ریوی و نمای گراند گلاس به نفع کووید-۱۹ که با دریافت ۱۰ روز داروی CM بهبود یافته بود اما دچار عارضه پنومونی ائوزینوفیلیک دارو گردید که دو هفته پس از قطع دارو کاملا برطرف شد. بنابرین به‌هرحال در مصرف این دارو برای درمان کووید-۱۹ باید مراقب چنین عارضه کمیابی بود.

به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

🔸در مطالعاتی که به تازگی صورت گرفت، موش‌هایی که lethal infection و مراحل شدید بیماری کرونا برایشان ایجاد شده بود با کمک CM و با survival rate در حدود ۶۰٪ نجات یافتند. در این مطالعه وزن متوسط موش‌های BALB/c مونث بکار رفته در تحقیق در حدود ۲۰ گرم بوده و با توجه به وزن متوسط انسان که ۷۰ کیلوگرم است، می‌توان مقدار دوز پیشن‌هادی برای CM در درمان کووید-۱۹ را عدد 2.14  gr/Kg در نظر گرفت و چون نیمه عمر دارو ۱۰۰ دقیقه است قاعدتا ظرف ۴ تا ۵ ساعت از بدن محو می‌شود، بنابرین دوز پیشنهادی کاربردی برای CM در درمان موارد حاد کووید-۱۹ می‌تواند ۶۰۰ میلی گرم مجموع روزانه و در حقیقت ۲۰۰ میلیگرم سه بار در روز باشد.

🔸بزرگترین ارجحیت داروی CM در درمان کووید-۱۹ هزینه بسیار پایین آن است و یک قرص  ۱۰۰ میلیگرمی حدود 0.1 تا 0.4 دلار قیمت دارد.

🔺نتیجه می‌گیریم که اولا باید به داروهای موجود که پیشتر در درمان ویروس‌های خانواده کرونا کمک کردند برای کووید-۱۹ فکر کنیم تا زمانی که داروی اختصاصی آن کشف شود.
ثانیا داروی CM یک داروی موثر و با قابلیت کاهش مرگ و میر بخصوص برای قشر کم درآمد و یا کشورهای با اقتصاد پایین است. بنابرین بهتر است کشورهای درگیر تحقیقات کلینیکال تریال خود برای CM را زودتر شروع کنند.


✍️دکتر حسن رودگری - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

✍️دکتر حسین کرمان پور - سازمان نظام پزشکی کشور

 

کارگروه تازه‌های علمی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

منبع:
PMID: 32347443

آدرس کانال تلگرامی گروه تازه های پژوهشی کووید 19

برچسب ها : کرونا
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.