جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس شورای عالی نظام پزشکی:

تمرکز فعالیت ها بر مقابله با کووید 19 است/ همکاران عملا از کار انتفاعی فاصله گرفته اند

تمرکز فعالیت ها بر مقابله با کووید 19 است/ همکاران عملا از کار انتفاعی فاصله گرفته اند

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که یکی از مهم ترین موضوعاتی که به صورت ثابت در دستور کاراین شورا قرار داشته، گرفتن آخرین اطلاعات از میزان شیوع و ارتباط نزدیک با همکاران خط مقدم مواجهه با کووید19 بوده است؛ گفت: تمرکز فعالیت همکارانمان و مراکز درمانی بر مقابله با کووید 19 قرار گرفته و عملا از کار انتفاعی فاصله گرفته اند.

دکتر مصطفی معین رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی این سازمان ضمن اشاره به ماهیت وظایف این شورا که بطور مستمر در دو بخش سیاستگذاری و نظارت طبق ماده 15 قانون سازمان نظام پزشکی تعریف شده است؛ بیان کرد: با توجه به لزوم پیگیری مصوبات شورای عالی توسط سازمان در بازه های زمانی مختلف و همچنین با توجه به اینکه از حدود ۴ ماه پیش تاکنون کلیه کشورهای جهان از جمله ایران درگیر پاندمی کووید 19 بوده و طبعاً همکاران جامعه پزشکی در کلیه بخش ها به صورت شبانه روزی در حال مقابله با این بیماری هستند، یکی از مهم ترین موضوعاتی که به صورت ثابت در دستور کار شورای عالی قرار داشته، گرفتن آخرین اطلاعات از میزان شیوع ، شدت، مسائل همه گیری و ارتباط نزدیک با همکاران خط مقدم مواجهه با کووید19 بوده است.

وی افزود: علاوه بر موارد فوق الذکر پیگیری رسیدگی به مشکلات و نیازهای آنان اعم از تأمین تجهیزات بهداشتی و حفاظتی، آموزش های ضروری، انعکاس آنها به مقامات عالی رتبه کشوری و ... نیز در دستور کار شورای عالی نظام پزشکی قرار داشته است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که تمرکز فعالیت همکاران و مراکز بر مقابله با کووید 19 قرار گرفته و عملاً از کار انتفاعی فاصله گرفته اند؛ تصریح کرد: هزینه های همان فعالیت اندک به دلایل متعدد مانند تورم و هزینه های اقلام بهداشتی و حفاظتی افزایش یافته است.

معین در خصوص سایر پیگیری های انجام شده از سوی شورای عالی نظام پزشکی برای رفع مشکلات مبتلابه جامعه پزشکی اظهار کرد : درخصوص مشکلات تعرفه و قیمت تمام شده خدمات پزشکی، مالیات، وام های بانکی و تسهیلات بیمه ای تصمیمات متعددی اتخاذ و پیگیری های زیادی توسط شورای عالی انجام پذیرفته است که انشاء ا... به زودی نتایج و دستاوردهای آن گرچه با مطالبات حقه همکاران فاصله زیادی دارد، اطلاع رسانی خواهد شد.

** شورای عالی با حساسیت ویژه نسبت به رفع ضعف های موجود عمل خواهد کرد

رئیس شورای عالی نظام پزشکی در خصوص نحوه هزینه کرد بودجه سازمان و جلوگیری از اتلاف و هدر رفت منابع بیان کرد: هر سال مدیریت اجرائی سازمان، بودجه پیشنهادی سال آینده خود را مبتنی بر گزارش عملکرد هزینه و درآمد سال قبل و برنامه های جدید به شورای عالی ارائه می دهد که پس از بحث و بررسی نسبت به تصویب آن اقدام می شود.

وی افزود : البته به دلیل شرایط کرونایی موجود، ضرورت فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه در ماه های اسفند و فروردین، بودجه سال ۱۳۹۹ به صورت دو دوازدهم تصویب شده است.

معین ادامه داد : هرچند که این روش ایده آل نیست ولی شورای عالی درصدد است که با توجه به تصوییب آئین نامه جدید مالی و معاملاتی سازمان، وجود خزانه داری کل و استقرار نظم و انضباط اداری و مالی، توجه به تعدیل نیرو و بهره وری بیشتر کارکنان، تقویت فناوری اطلاعات و ارائه خدمات بصورت الکترونیک، و نیز کسب منابع مالی پایدار و استفاده از روش بودجه نویسی علمی، وضعیت موجود را بهبود دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به استناد ماده ۱۵ قانون سازمان نظام پزشکی و نیز وجود کمیسیون نظارت شورایعالی، با همکاری بازرسان محترم سازمان نسبت به رفع ضعف های موجود که طی مکاتبات و مصوبات متعددی به سازمان منعکس گردیده است، شورای عالی با حساسیت ویژه این امر را پیگیری می نماید.

** صندوق تعاون و رفاه نتوانسته بطور شایسته فعالیتهای قابل توجهی داشته باشد

رئیس شورای عالی در خصوص نحوه نظارت بر عملکر صندوق تعاون و رفاه سازمان اظهار کرد: با توجه به مواد شش و هفت اساسنامه صندوق تعاون و رفاه، وظایف و اختیارات شورای عالی به عنوان مجمع عمومی صندوق در قالب یازده بند در جهت تصویب سیاست های کلی صندوق و نظارت بر عملکرد آن تعریف شده است .

وی افزود: این امر از طریق برگزاری مجامع عادی و فوق العاده که طی آن گزارش عملکرد صندوق، گزارش حسابرس مستقل و بازرسی استماع و پس از بررسی ، بحث و تبادل نظر، تکالیف مجمع جهت اجرا به هیأت مدیره صندوق ابلاغ و تذکرات لازم درخصوص اصلاح مشکلات احتمالی داده می شود.

معین خاطرنشان کرد : همچنین به استناد بند ج ماده ۱۵ قانون سازمان، شورای عالی به صورت کلی یا موردی نیز بر عملکرد صندوق نظارت دارد.

به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

رئیس شورای عالی وجود مشکلات مزمن مالی و ساختاری بر جای مانده از گذشته، بی ثباتی مدیریتی و تغییرات پی در پی هیات مدیره صندوق در هر دوره جدید انتخابات سازمان نظام پزشکی، وقت گذاری ناکافی برخی از اعضای هیات مدیره، همچنین عدم بلوغ سازمانی جهت انجام فعالیت های سازمان یافته اقتصادی و استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل، انتظارات بیش از حد و یا نامناسب از امکانات صندوق، اعمال سلایق و سیاستهای بعضاً کاملاً متناقض و دوره های کوتاه فعالیت ارکان صندوق که معمولاً تحت الشعاع مسائل حاشیه ای و انتخاباتی نیز قرار می گیرد، از جمله دلایل متعددی عنوان کرد که صندوق نتوانسته آنچنان که شایسته است فعالیتهای قابل توجهی داشته باشد.

**علیرغم برخی بی مهری ها ، هماهنگی خوبی بین ارکان سازمان وجود دارد

معین در پاسخ به این سوال که اجرای وظایف مقرر در ماده ۳ قانون نظام پزشکی و نظارت مستمر بر حسن اجرای آنها از طریق ریاست سازمان به چه صورت بوده است؛ اظهار کرد: طبق ماده ۶ آئین نامه داخلی جلسات شورای عالی، مصوبات شورای عالی باید ظرف حداکثر ده روز توسط رئیس کل به مورد اجرا گذاشته شده و چنانچه به هر دلیل امکان اجرای آن وجود نداشته باشد، به هیأت رئیسه شورای عالی منعکس شود تا در اولین جلسه شورای عالی مورد بررسی قرار گیرد‌.

 

وی افزود: دبیر شورای عالی مسئول پیگیری اجرای مصوبات این شورا بوده که در دوره جدید شورای عالی، در هر جلسه گزارش پیگیری مصوبات جلسه یا جلسات قبلی شورای عالی به صورت مستند به جلسه ارائه می شود و در هر مورد تصمیمات لازم اتخاذ و یا توضیحات سازمان استماع می شود.

وی ادامه داد: البته در فاصله دو جلسه ماهانه شورا نیز دبیرخانه شورای عالی از طرق مختلف چگونگی اجرای مصوبات را پیگیری می نماید.

سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

وی تصریح کرد : هیأت رئیسه شورای عالی با برگزاری میانگین دو جلسه در هر ماه نسبت به بررسی و تدوین دستور جلسات شورای عالی، پیگیری دقیق اجرای مصوبات از طریق تشکیل جلسات با مدیران مربوط در سازمان و در صورت لزوم شرکت در جلسات خارج از سازمان اقدام می نماید.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی اذعان کرد: خوشبختانه در دوره جدید، هماهنگی خوبی میان ارکان سازمان یعنی مجمع عمومی، شورای عالی و رئیس کل وجود دارد که زمینه ساز اقتدار و کارآئی بیشتر سازمان علیرغم مشکلات عمومی کشور و برخی بی مهری ها و ناسازگاری های بدون منطق و برنامه ریزی شده از بیرون گردیده است.

**کاهش اقتدار نظام پزشکی به دلیل عدم مشارکت حداکثری در انتخابات

دکتر معین با اشاره به این مهم که حجم و تعداد مسائل و مشکلات جامعه پزشکی اعم از مسائل مربوط به رعایت شأن و منزلت رفیع آن، مسائل اخلاق حرفه ای، مشکلات تعرفه و مالیات و امور انتظامی، حضور فعال در رسانه ها و ... در طی چند سال اخیر نسبت به دهه های قبل به صورت حیرت آوری افزایش پیدا کرده است؛ خاطرنشان کرد: علیرغم تلاش های بسیار کلیه ارکان سازمان از جمله شورای عالی، دستاوردهای ما در مقایسه با مشکلات و مطالبات روزافزون همکاران کافی نبوده است.

وی افزود: البته در ایجاد این وضعیت شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور؛ عدم همبستگی مناسب جامعه پزشکی، عدم مشارکت حداکثری در انتخابات سازمان که موجب کاهش اقتدار آن شده است ؛ دخیل بوده و محدودیت های خود قانون سازمان نظام پزشکی جهت پیگیری مطالبات صنفی نیز با کم لطفی ها و بی انصافی ها از سوی برخی عناصر سیاسی و رسانه ای و حتی در مقاطعی رسانه ملی، تشدید پیدا کرده است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ضمن تشکر و سپاسگزاری، از عنایت و حسن توجه مردم طی چهار دهه گذشته؛ یاد آور شد: مردم در نظر سنجی ها بالاترین رتبه های اعتماد را به جامعه پزشکی ابراز داشته اند و یادآوری می کنم که برای اطلاع رسانی منظم و مستند کردن اقدامات، گزارش عملکرد شورای عالی در محورهای مختلف به صورت مجموعه مدونی بصورت سالانه تهیه و منتشر می شود.

وی بیان کرد : در پایان از همکاران خدوم جامعه پزشکی، درخواست می شود که ضمن مطالعه دقیق قانون سازمان، پیشنهادها و رهنمودهای خود را به دبیرخانه شورای عالی منعکس نمایند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.