جمعه، 31 فروردین 1403

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

همه بهبود یافتگان کرونا شرایط اهدا پلاسما را ندارند

همه بهبود یافتگان کرونا شرایط اهدا پلاسما را ندارند
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت:‌ پلاسمای بهبود یافتگان ویروس کرونا به دلیل وجود پادتن ضد ویروس برای نجات بیماران مفید است و تاکنون هزار و ۱۰۰ بهبود یافته، پلاسمای خود را اهدا کرده اند اما همه بهبود یافته ها شرایط اهدا را ندارند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا؛ پیمان عشقی بیان کرد: تمام فعالیت‌های سازمان انتقال خون ایران از جمله اهدای خون، ذخایر خون، ارتقای شاخص‌های اهدای خون درحد نیازها و همچنین آماده‌سازی فراهم آوردن پلاسمای مورد نیاز بهبود یافتگان مبتلا به ویروس کرونا در پروژه پلاسما درمانی در طرح‌های تحقیقاتی طی ماههای گذشته، تحت الشعاع کوید ۱۹ قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ما در سازمان انتقال خون جمع آوری و فرآوری پلاسمای بهبود یافتگان است، گفت: بهبود یافتگان کرونا در پلاسمای خود پادتن ضد ویروس دارند که برای نجات بیماران مبتلا مفید است و این امر در دنیا مورد اقبال قرار گرفته است.

عشقی ادامه داد: بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبودیافتگان حداقل ۱۴ و ترجیحا ۲۸ روز بعد از بهبودی است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آن‌ها دیگر ناقل نیستند و میتوانند بدون هیچ دغدغه ای آن‌ها را به مراکز اهداء فراخوان داد. اقدامات لازم برای اهدای پلاسمای بهبود یافتگان ویروس کرونا در پایگاه‌های انتقال خون از اوایل اردیبهشت امسال آغاز شد و قبل ازآن هم این اقدام در بیمارستان ها انجام می شد.
وی اضافه کرد: بر اساس استانداردهای جهانی بهبودیافتگان کرونا، یک ماه بعد از بهبودی و با توجه به شرایط بالینی بیمار، می توانند خون یا پلاسمای خود را اهدا کنند. توصیه ما این است که به فاصله یک ماه بعد از اولین اهدا نیز میتوانند، دوباره پلاسما اهدا کنند و حداقل تا ۳ ماه بعد از بهبودی بیمار مبتلا به کرونا، اهداء پلاسما را ادامه دهند چرا که بعد ازگذشت این زمان سطح پادتن کاهش خواهد یافت.

همه بهبود یافته ها شرایط اهدا را ندارند
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: همه بهبود یافته‌ها شرایط اهدای پلاسما را ندارند و سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد و این در حالی است که میانگین سن مبتلایان به ویروس کرونا بستری شده در بیمارستان ها ۴۵ تا ۵۰ سال است.

عشقی اضافه کرد: بانوانی که سابقه زایمان داشته باشند ممکن است که پلاسمای آنها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این بانوان برای تولید دارو می تواند مناسب باشد، اما برای مصرف مستقیم برای بیماران ممنوع است و لذا این گروه از بانوان از اهدای پلاسما برای مصرف مستقیم در بیماران معاف هستند.

 وی تاکید کرد: اما خانم هایی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین سنین ۱۸تا ۶۰سال برای اهدای پلاسما در اولویت قرار دارند.

عشقی تصریح کرد: همچنین برخی از مبتلان به کرونا که بهبود یافته‌اند هم دارای فشار خون چاقی، دیابت یا برخی علائم دیگر هستند که شرایط اهدای پلاسما را ندارند.

دریافت پلاسما از  ۱۰ تا ۲۰درصد از بهبود یافته‌ها
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: تخمین زده می شود که از حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از بهبود یافتگان میتوان پلاسما گرفت اما متاسفانه افراد بهبود یافته که برای اهدای پلاسما مراجعه می‌کنند خیلی کمتر از این آمار هستند.

عشقی تاکید کرد: بیش از ۴۰ روز از آغاز اهدای پلاسما در انتقال خون گذشته و حدود هزار و ۱۰۰نفر اهدا کننده داشتیم و امید داریم این آمار در ماه‌های بعد افزایش یابد.  این امر نشان میدهد که  در زمینه اهدا پلاسمای بهبود یافته ها، رسانهها باید بیشتر فعالیت کنند و تا اهدا کننده ها بیشتر برای اهدا تشویق شوند.

وی اضافه کرد: این درحالی است که موج دوم کرونا شروع شده است و استان های گرمسیر قرمز شده اند و در پاییز نیز با موج دیگری مواجه خواهیم شد و تا زمانی که واکسن یا دارو وارد بازار شود تامین پلاسما برای پلاسما درمانی نظر سیاستگذاران است.

سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید


نتایج پلاسما درمانی
مدیر عامل سازمان انتقال خون در خصوص نتایج حاصل از پلاسما درمانی بر روی بیماران مبتلا به کرونا گفت: مطالعات در این زمینه بر دو نوع است یکی شامل گزارش است و دیگری هم مطالعات کارآزمایی بالینی است، بر اساس مطالعات گزارش، در ۹۵ درصد مطالعات نتایج بسیار مثبت بوده است. نتایج از ایران را هم برای چاپ ارسال کرده ایم و در بیماران بدحال (در خطر مرگ) در بازه زمانی ۱۴ روز بعد از تزریق زودرس پلاسما تنها ۱۸ در صد در آنها شاهد مرگ بودیم، در حالی‌که در بیمارانی که با تاخیر دریافت کردند ۵۰ درصد مرگ و میر داشتیم.

عشقی ادامه داد: درباره زمانی ۳۰ روزه این تفاوت در گروه دریافت کنندگان زود رس و دیررس پلاسما ۲۶ درصد مرگ میر در برابر ۵۶ درصد مرگ میر بوده،  بنابراین هرچه پلاسما زودتر به بیمار رسید مرگ ومیر هم کمتر اتفاق افتاده است.  در جهان در مورد نتایج کارآزمایی، یک نتیجه در چین در مورد شهر وهان که درآن بیماران بد حال بودند، انجام شد و نتایج حاصله به صورت معناداری مثبت بود و تقریبا این نتایج مشابه نتایج ما بود.

دنیا به سمت پلاسما درمانی می رود
مدیرعاملی سازمان انتقال خون گفت: دنیا به سمت پلاسما درمانی می رود و در حال حاضر در زمینه پلاسما درمانی، به صورت همزمان ۱۰ تا ۱۵ مورد معتبر مطالعاتی در حال انجام است.  در ایران هم مطالعات کارآزمایی از ابتدای بحران تاکنون انجام می‌شود و سازمان انتقال خون هم درگیر این موضوع است و فعلا نیز در استان‌های قرمز مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان کارآزمایی براساس تزریق پلاسما  از روز اول انجام می شود تا شاهد نجات بیشتر بیماران باشیم.

به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

عشقی در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان بهداشت جهانی در زمینه پلاسما درمانی کمک هایی به ایران داشته است، گفت: هر چند انتظار می رود سازمان بهداشت جهانی پاسخ مثبتی به درخواست ما برای ورود پلاسما درمانی در پروژه‌های بین المللی این سازمان بدهد ولی ما از سازمان بهداشت جهانی کمکی نخواستیم که به ما تجهیزات بدهند، چراکه خودمان امکان جمع آوری پلاسما را داریم و حتی بخش خصوصی در ایران هم این امکان را برای جمع آوری پلاسما برای تولید دارو دارد البته سازمان انتقال خون بر اساس اساسنامه متولی تهیه و توزیع خون و فرآورده های آن برای مصرف در بیماران است و باید خون و فرآورده های خون برای شرایط ویژه داشته باشد و به عنوان یک وظیفه سازمانی از اوایل اردیبهشت ماه امسال شروع به جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرد.

انتهای پیام

برچسب ها : کرونا
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.