جمعه، 31 فروردین 1403

مصاحبه با دکتر عباس اقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان

دستاورد بزرگی که با مذاکره شکل گرفت

دستاورد بزرگی که با مذاکره شکل گرفت
ما در یک مبارزه صنفی و در یک اقدام مدنی به مصوباتی از دولت که بر نظام کاری ما حاکم است اعتراض کردیم و این اعتراض را به بالاترین مقامات تصمیم گیرنده هم رساندیم. آنها هم متقابلاً از ما دعوت کردند تا در جلسه‌ای با سایر افراد موثر در این حوزه حاضر شویم تا آنها صحبت‌های ما را بشنوند. تا اینجای کار یک اقدام مثبت و نتیجه خوب برای سازمان و جامعه پزشکی بوده است. به یاد ندارم قبلاً تا این سطح از موضع اعتراضی با تاکتیک مذاکراتی جلو رفته باشیم. مشابه این اتفاق در دهه هشتاد در زمان وزارت دکتر پزشکیان روی داد که پس از تصویب تعرفه‌ها و اعتراضات کمیته‌ای تشکیل شد تا اعتراضات را بررسی و تعرفه را بازنگری کند. از آن به بعد همیشه اعتراضات بوده اما بی نتیجه، این بار به شکل سازمان یافته و متشکل اعتراض شد و به صدور دستورات حاکمیتی منجر شد.

          فضای کلی جلسه با معاونت اول ریاست جمهوری چگونه بود؟

باید بگویم برخورد معاون اول رئیس جمهور و رئیس دفتر ایشان بسیار صمیمانه بود و افراد دیگری هم که در جلسه حضور داشتند برخورد گرمی با اعضای هیئت سازمان نظام پزشکی داشتند. در جایی از جلسه به دکتر جهانگیری عرض کردم: «بسیاری به ما گفتند ممکن است به نامه شما توجهی نشود. حتی وقتی رئیس‌جمهور در جواب نامه دستور دادند بررسی شود و شما دعوت به برگزاری جلسه کردید تا ابهامات برطرف شود، باز عده‌ای گفتند به جلسه بروید و هیچ نتیجه‌ای نگیرید تا برایتان درس شود. اما در این جلسه دیدیم نظرات مختلف به راحتی مطرح شد و راهکارهای متفاوتی هم بیان شد.» دکتر جهانگیری هم در پاسخ گفتند:« به دنبال دریافت نامه‌ ارسالی از طرف رئیس مجمع به رئیس‌جمهور، ایشان تاکید داشتند حتما جلسه‌ای با اعضای سازمان نظام پزشکی برای بررسی مسائلی که عنوان شده برگزار شود

-         روند جلسه به چه سمت و سویی رفت؟

قرار بود دکتر نمکی در این جلسه حضور داشته باشد اما بنا به دلایلی در لحظه آخر به جای ایشان معاون اول وزارت بهداشت، دکتر حریرچی به جلسه آمدند. حاضران در جلسه هرکدام نظرات خودشان را داشتند و ما هم انتظار تغییر نظری که در سازمان مربوطه به انسجام رسیده بود را در یک جلسه نداشتیم. اما همه نظرات به صراحت بیان شد و در نهایت به نقاط تفاهم رسیدیم و مشخص شد اشتراکاتی وجود دارد که بر مبنای آن می‌شود کار کرد.

به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

در چند ماه اخیر، کلیه ارکان سازمان نظام پزشکی، چه شورای عالی، چه شخص رئیس کل و هیئت رئیسه مجمع عمومی و نیز اعضای انجمن‌های تخصصی و افرادی از اعضای شورای عالی و مجمع عمومی مصاحبه‌ها و مکاتبات فراوانی در خصوص تعرفه‌ها داشتند که پیام اصلی همه آن‌ها هشدارهایی درباب تعرفه‌گذاری خدمات سلامت بوده و مضمون هم این نبود که درآمد پزشکان باید بالا برود. البته در سایه اصلاح تعرفه‌ها درآمدها باید بالاتر برود اما حرف ما این است که تعرفه‌ها طوری تصویب شده‌اند که به نقطه صفر و سر به سر خودمان هم نمی‌توانیم برسیم و فاصله ما از قیمت واقعی خدمات ما بیشتر می‌شود. پیام اصلی ما این بود که این وضعیت به کاهش کیفیت خدمات سلامت و در در نهایت دست کردن در جیب مردم می‌انجامد که ما با این مخالفیم. در رساندن این پیام هم موفق بودیم. هدف استاد معین، دکتر ظفرقندی و بنده این بود که هرکدام از زاویه‌ای به این کل بپردازیم و در رساندن این پیام که دغدغه ما سلامتی جامعه و حفظ توان ادامه فعالیت همکارانمان است، موفق بودیم.

نکته مهمی که در این جلسه بر آن تاکید شد و خوشبختانه در ادبیات سلامت در جامعه ما جاری شده، درکی است که از مبانی تعیین تعرفه عمومیت پیدا کرده است و حاصل زحمات و مرارت‌هایی است که طی بیست سال همکاران ما در نظام پزشکی آن را دنبال کرده‌اند. هم اکنون در ذهن مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه اهمیت تفکیک جزء حرفه‌ای و جزء فنی در تعرفه‌های سلامت پذیرفته شده و چرایی مخالفت نظام پزشکی با اعدادی که در سال 99 مطرح شد، یعنی نداشتن انطباق جزء فنی و جزء حرفه‌ای، با مقاومتی مواجه نشد که این پیشرفت فرهنگی مهمی است.

-         از نظر شما خروجی این جلسه برای پزشکان مثبت بود؟

به اعتقاد من خروجی این جلسه بسیار مثبت است. ما در یک مبارزه صنفی و در یک اقدام مدنی به مصوباتی از دولت که بر نظام کاری ما حاکم است اعتراض کردیم و این اعتراض را به بالاترین مقامات تصمیم گیرنده هم رساندیم. آنها هم متقابلاً از ما دعوت کردند تا در جلسه‌ای با سایر افراد موثر در این حوزه حاضر شویم تا آنها صحبت‌های ما را بشنوند. تا اینجای کار یک اقدام مثبت و نتیجه خوب برای سازمان و جامعه پزشکی بوده است. به یاد ندارم قبلاً تا این سطح از موضع اعتراضی با تاکتیک مذاکراتی جلو رفته باشیم. مشابه این اتفاق در دهه هشتاد در زمان وزارت دکتر پزشکیان روی داد که پس از تصویب تعرفه‌ها و اعتراضات کمیته‌ای تشکیل شد تا اعتراضات را بررسی و تعرفه را بازنگری کند. از آن به بعد همیشه اعتراضات بوده اما بی نتیجه، این بار به شکل سازمان یافته و متشکل اعتراض شد و به صدور دستورات حاکمیتی منجر شد.

دستاورد جلسه قبول حرف‌های ما از سوی دستگاه‌ها نبود، بلکه تشکیل کمیته‌ای برای بررسی قیمت واقعی تمام شده و به دنبال آن پیشنهاد اصلاح تعرفه‌های سلامت از سوی دولت بود. درواقع دکتر جهانگیری از پیشنهادات سازمان نظام پزشکی استقبال کرده و دستور تشکیل کمیته را صادر کرد. طرح اولیه تشکیلات به این صورت اتفاق خواهد افتاد که دبیرخانه در سازمان مدیریت و برنامه باشد و از وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه کارشناسانی باشند که موارد را بررسی کنند. دکتر جهانگیری دستور داد این کارگروه تشخیص دهد آیا نظام پزشکی باید تعرفه‌ها را تعیین کند یا خیر؟ که در این صورت دولت هم لایحه را آماده کند و اقدامات بازگشت بند ک ماده 3 قانون اتفاق بیفتد. به نظر من تشکیل این کارگروه با این ترکیب در تاریخ سازمان نظام پزشکی اهمیت دارد. در پایان جلسه هم بنا به درخواست سازمان نظام پزشکی، دکتر جهانگیری به دکتر پوراصغری دستور داد در این کار تعجیل بکنند. در هنگام خروج از جلسه هم هماهنگی‌ها با دکتر پوراصغری انجام گرفت و مکاتبه‌ای آماده شده که روز شنبه برایشان ارسال می‌شود.

-         فکر می‌کنید احتمال تغییر تعرفه‌ها وجود دارد؟

دکتر جهانگیری در این جلسه گفت ما در هیئت دولت این مسئله را کارشناسی نمی‌کنیم و کارشناسی این کار به عهده شورای عالی بیمه است. شورای عالی بیمه بررسی کرد و عددی را آورد و ما هم امضا کردیم. این کمیته جدید باید بررسی کند که اگر به کارشناسی شورای عالی بیمه ایراد وارد است ما تصمیم جدیدی بگیریم. در پاسخ به این صحبت دکتر جهانگیری عرض کردم برای حاکمیت و دولت توجه به خواسته مردم و تغییر در یک مصوبه بنابر اعتراض مردم یک اعتبار است و دولت نباید ترسی داشته باشد که حرف خود را پس گرفته بلکه این اصلاح و تکامل است.

سازمان نظام پزشکی در اینستاگرام دنبال کنید

-         برخی معتقدند این جلسه منجر به تغییر روند عملکرد دولت در باب تعرفه می‌شود و برخی دیگر می‌گویند دولت صرفا جلسه‌ای تشریفاتی برگزار کرده تا اعتراضات سامل مرور زمان و خاموش شود، نظر شما چیست؟

بنا به تحلیل ما از وضعیت موجود جامعه و مراکز قدرت باید گفت بخش های مختلف حاکمیت پاسخ های مختلفی به این سوال می‌دهند و به نوعی گزینه همه موارد، گزینه صحیح است. بخشی از حاکمیت به دنبال این است که تعرفه های سال 99 اصلاح شود و روند کار بهداشت و سلامت کشور بهبود پیدا کند. کیفیت خدمات سلامت در بخش دولتی به علت نزدیک نبودن تعرفه و قیمت تمام شده عقب مانده است و این خطرناک است. آیا ضربه‌ای که در ماه‌های اخیر از باب درآمد به بخش خصوصی و دولتی وارد آمده با تعرفه های موجود قابل جبران است؟ طبیعتاً بخشی از حکومت مدافع پیشنهاد ما است. بخش دیگر که تامین منابع را به عهده دارد ممکن است مدعی شود منابع برای اصلاح و بالا رفتن تعرفه‌ها کافی نیست. بخش دیگر هم ممکن است ازموج نارضایتی پزشکان و تحصیل‌کردگان و نخبگان جامعه از تعرفه‌ها بهره برداری سیاسی خاص خود را بکند. الآن ما دنبال نیت‌یابی طرف‌های مقابل نیستیم. ما درخواست تشکیل کارگروه و بررسی مجدد کردیم و این اتفاق افتاد. در ادامه هم با پیگیری فشار خواهیم آورد تا جلسات تشکیل بشود. جزئیات جلسات را هم مانند گزارش تفصیلی به اطلاع جامعه پزشکی خواهیم رساند. اگر بتوانیم قیمت واقعی تمام شده را از زبان دستگاه حاکمیتی برای همه مردم یک بار و برای همیشه اعلام کنیم و این موضوع در جامعه تثبیت شود حتی اگر به سرانجام هم نرسد برای آیندگان هم دستاورد مهمی است. ضمن این که با توجه به صحبت‌های دکتر جهانگیری در انتهای جلسه و انعطاف بعضی اعضای جلسه ما به ادامه این پیگیری امیدوار هستیم. در واقع خوش‌خیال نیستم و ناامید هم نیستم. گام به گام جلو می‌رویم و نظرات خودمان را مطرح می کنیم و ترسی از بیان نظرمان نداریم. همانطور که از ابتدا سازمان به صراحت اعلام کرد با تعرفه‌های دولت موافق نیست. بنابراین هر جناحی از دولت که بخواهد بهره خودش را بردارد در ما اثری ندارد چون اهداف ما روشن است. سازمان باید به انجمن‌ها نزدیک‌تر و با استفاده از نظرات همه گروه‌ها در یک روند همگرایی تلاش کنیم در آن جلسات با قدرت و منطق علمی حرف و خواسته‌مان را مطرح کنیم.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.