جمعه، 31 فروردین 1403

زمان مهار کرونا به رفتار اجتماعی بستگی دارد

زمان مهار کرونا به رفتار اجتماعی بستگی دارد

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهار کرونا مستلزم رعایت قرنطینگی است و به رفتار اجتماعی بستگی دارد، اگر مراسم جشن و دورهمی برقرار باشد سیر صعودی بیماری بیشتر ولی اگر شرایط ماندن درخانه رعایت شود احتمال کاهش تعداد مبتلایان وجود دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایسنا؛ قاسم جان بابایی با تیم همراه و با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از مراکز درمانی سنندج در خصوص تشریح آخرین وضعیت ویروس کرونا، بررسی امکانات درمانی و نحوه خدمات رسانی به بیماران کرونایی از بیمارستان توحید و بعثت سنندج بازدید و وضعیت این مراکز را ارزیابی کردند و با بیان اینکه در استان کردستان احتمال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا پیش‌بینی می‌شد، اظهار کرد: عدم توجه مردم به قرنطینگی و ماندن در خانه مهمترین دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی، افزود: کسب و کار و زندگی اجتماعی را نمی‌توان برای همیشه تعطیل کرد اما می‌توان با رعایت موازین بهداشتی و خودداری در اماکن عمومی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد.

سازمان نظام پزشکی در اینستاگرام دنبال کنید

 معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خطاب به مردم تأکید کرد: حتی الامکان از تجمع در مراکز تفریحی و تفرجگاه‌ها خودداری کنید و مراسم عروسی، ترحیم و سوگواری با حداقل جمعیت برگزار شود.

جان بابایی با بیان اینکه تجمعات احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد و انتقال ویروس به راحتی امکانپذیر خواهد شد، بیان کرد: کاهش این بیماری بستگی به عدم حضور مردم در اماکن عمومی و رعایت اصول بهداشتی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین بیمارستان‌های استان کردستان به کرونا اختصاص یافته است، تصریح کرد: با مدیریت صحیح زیرساخت‌های دانشگاه، در حال حاضر در بیمارستان توحید سنندج مشکلی از لحاظ بستری بیماران مبتلا به کرونا وجود ندارد و همه تیپ درمانی و  تخت‌های بیمارستانی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بیمارستان توحید سنندج یکی از بزرگترین بیمارستان‌های استان است که به درستی به  امور کرونا پرداخته و آن را مدیریت می‌کند، ذکر کرد: جای بسی افتخار است که تیم ما به بهترین شکل ممکن به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه خدمات درمانی و تشخیصی همکاران بسیار مطلوب و قابل قبول است از مردم خواست کار و تلاش  پرسنل بهداشت و درمان ظرفیتی دارد که مازاد بر این ظرفیت تحمیل شود ممکن است از توان دانشگاه خارج و اگر تعداد بیماران افزایش یابد مشکلات جدی‌تری ایجاد شود.

جان بابایی با بیان اینکه کرونا بیماری کشنده‌ و موجب مرگ و میرهای زیادی در دنیا شده است، افزود: مردم باید با رعایت اصول بهداشتی و مراجعه زودهنگام در صورت علایم بیماری جهت غربالگری، با حوزه بهداشت و درمان همکاری داشته باشند چون مهمترین مسئله در مورد این بیماری تشخیص زودهنگام است.

وی با تأکید بر عدم نگهداری سالمندان با علائم بیماری کرونا در منزل هشدار داد و گفت: مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی روند درمان را طولانی‌تر خواهد کرد.

به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

 جان بابایی با اشاره به اینکه سالمندان از لحاظ شکنندگی و کودکان از نظر چرخه انتقال کرونا را درخانه نگه دارید و مانع از ترددهای غیر ضروری آن ها باشید، افزود: کرونا در کردستان در حال اوج گیری است و سالمندان یکی از گروه‌های آسیب پذیر و در معرض خطر هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جواب به این پرسش که سنندج تا چه هنگام در وضعیت قرمز کرونا می‌ماند، اظهار کرد: زمان مهار کرونا بستگی به رفتار اجتماعی دارد، اگر مراسم جشن و سرور و دورهمی برقرار باشد سیر صعودی بیماری بیشتر ولی اگر شرایط قرنطینگی رعایت شود احتمال کاهش تعداد مبتلایان وجود دارد.

وی به وضعیت امکانات بیمارستانی و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گریزی زد و  گفت: خوشبختانه مدیریت نیروی انسانی در دانشگاه خوب عمل کرده و در خط مقدم ارائه خدمت نیروهای باتجربه در بخش‌های کرونا و ای سی یو فعالیت می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن قدردانی از رئیس و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی کردستان جهت مدیریت عالی در بحران کرونا افزود: با توجه به اینکه بزرگترین بیمارستان کردستان زیر بار کرونا است، در این مرکز هیچ گونه نقصی مشاهده نشده و از دیدن ایجاد چنین آرایش و چیدمانی برای گروه درمانی خرسندم امید است همه این تلاشگران با موفقیت به ادامه کار همت گمارند.

 جان بابایی تصریح کرد: در بحث امکانات تنفسی در کشور به اندازه کافی تولید داریم و خیلی جای نگرانی نیست اما می‌ طلبد تعداد بیماران کنترل و کاهش یابد چون افزایش تعداد امکان فلج شدن هر سیستمی را پیش‌بینی می‌کند.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: سیستم بهداشت و درمان استان کردستان در پوشش خدمات به مردم در ایام کرونا به بهترین شکل عمل کرده و دراین زمینه موفق بوده است.

در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان گریزی زد و گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۴ هزار و ۳۰۰ نفر در استان مبتلا شده اند که ۵۵ درصد آنان مرد و ۴۵ درصد زن هستند.

 فرزین رضاعی خاطرنشان کرد: درطول چند روز گذشته با توجه به افزایش تعداد بیماران ۲ بخش آی سی یو را برای بیماران کرونایی در سنندج اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه با اعلام وضعیت قرمز کرونا در سنندج، بیشتر بیماران غیر کرونایی را از بیمارستان توحید به بیمارستان کوثر منتقل کرده‌ایم، افزود: بیمارستان توحید با حداکثر ظرفیت در حال حاضر مشغول خدمت به بیماران کرونایی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خطاب به شهروندان سنندجی تأکید کرد: با توجه به افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا در روزهای اخیر دورهمی و مراسم‌های عروسی را به تعویق بیندازید چرا که در وضعیتی هستیم که اگر مردم رعایت نکنند اوضاع بحرانی خواهد شد، هر سیستمی توان مشخصی دارد اگر تعداد افزایش یابد از توان سیستم خارج و اوضاع بحرانی خواهد شد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.