جمعه، 10 فروردین 1403

بخش دوم تازه های پژوهشی

آنچه دندانپزشکان باید در مورد کووید-۱۹ بدانند

آنچه دندانپزشکان باید در مورد کووید-۱۹ بدانند
شستشوی دهان پیش از اقدامات درمانی می‌تواند شانس انتقال بخصوص از طریق آئروسولها را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که شوینده‌هایی همانند کلرهگزیدین CHX، ستیل پیریدیتیوم کلراید CPC و روغن‌هایی که واحد تشکیل کلنی‌ها colony-forming units یا CFU را در آئروسول‌های دندانی کاهش می‌دهند، توانایی کاستن از آئروسول‌ها تا ۶۸٪ کاهش را دارند. هرچند اثر شستشوی دهان پیش از اقدام درمانی بر روی کرونا ویروس جدید نامعلوم است اما CHX نشان داده که بر علیه ویروس‌هایی همانند HIV و HSV و  HBV خوب عمل می‌کند. محلول  CHX با غلظت ۰/۱۲٪ می‌تواند برای دهان شویه قبل از درمان استفاده شود

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از کارگروه تازه های پژوهشی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان،

مراقبت از بیماران و پیشگیری از گسترش عفونت از وظایف الزامی کادرهای درمان و از جمله دندانپزشکان می‌باشد. مثلا انجمن دندانپزشکی آمریکا ملزم نموده که دندانپزشکان کلیه اقدامات الکتیو را متوقف نمایند و فقط مجاز به ارائه درمان‌های اورژانس می‌باشند. در همین راستا پیشنهادات زیر برای انجام امور دندانپزشکی مطرح گردید:
۱) غربالگری از دور Tele-Screening که از طریق مکالمه تلفنی یک غربالگری اولیه صورت می‌گیرد. در این غربالگری چند سوال کلیدی باید پرسیده شود، مثلا سوابق سفر بخصوص به مناطق آلوده، وجود تب و یا علایم تنفسی از هر نوعی بخصوص سرفه، شغل فرد که ممکن است در صورت وجود این علائم ریسک را افزایش دهد. اگر پاسخ‌های مثبت بود کار دندانپزشکی فرد به تعویق بیافتد که حداقل آن دو هفته است. 

۲)  ارزیابی بیمار و پروتکل درمانی که بدوا با شرح حال مکتوب شروع می‌شود. 
باید درجه حرارت بدن بیمار توسط ترمومتر غیرتماسی گرفته شود و هرگونه حرارت ۳۸ و بیشتر بخصوص همراه با سرفه برای اقدام دندانپزشکی باید به تعویق بیافتد.
هر شخص مشکوک باید در اطاق با تهویه هوای به بیرون و با فاصله ۲ متر از دیگران و با ماسک بنشیند و در حین دریافت درمان نیز فاصله با سایرین حفظ شود.
از الکل اتانول ۷۰٪ برای استریل کردن کیت و وسایل‌های پزشکی استفاده شود.
به بیماران مشکوک در مورد قرنطینه خانگی برای کاهش ریسک گفته شود.

۳) درمان دارویی رایج برای کووید۱۹ جهت بیماران مشکوکی که احتیاج اورژانسی به خدمات دندانپزشکی دارند استفاده شود. درمان آنتی بیوتیکی و یا آنالجزیک برای بیماران که نیاز به درمان فوری برای التهاب و آبسه و درد و امثالهم دارند بلافاصله شروع شود. دادن ضد درد بخصوص برای افراد مشکوک به کووید۱۹ می‌تواند کمک کند تا درمان اصلی را به تعویق انداخت. انجمن پزشکان بریتانیا معتقد است بعنوان ضد درد، استامینوفن انتخاب بهتری نسبت به بروفن است که احتمال تداخل با سیستم ایمنی دارد.

۴) گایدلاین درمان دندانپزشکی می‌گوید مواردی همچون عفونت پیشرونده بخصوص در Facial space و یا تروماهای دنتوآلوئولار باید سریعا درمان شوند و اگر بیمار مشکوک به کووید۱۹ نیز می‌باشد باید رویه‌های زیر رعایت گردد.

🔸بهداشت دست: WHO اعتقاد دارد الکل ۷۰٪ و آب و صابون هردو به یک میزان در اپیدمی کووید۱۹ موثر و مفیدند. اگر ذرات کثیف، خون و یا ترشحات بدن بر روی دست باشد از آب و صابون باید استفاده شود و الکل به تنهایی کافی نیست. باید پیش از لمس بیمار و با وسایل جدید دست دوباره ضدعفونی شود.
🔸وسایل حفاظت شخصی PPE یا همان  Personal Protective Equipment می‌تواند در فرآیندهای درمانی از انتشار میکروارگانیسم‌ها پیشگیری کند و بخصوص باید دهان و بینی و چشم‌ها پوشیده باشند. آئروسول‌ها بزرگترین نگرانی در کووید۱۹ می‌باشند.
🔸برای دندانپزشکان، پوشش چشم، شیلد صورت و ماسک از انواع حرفه‌ای فیلتردار مثل N95 و یا استاندارد FFP2 اروپایی الزامیست. حتی پیشنهاد می‌شود دندانپزشکان از استاندارهای N99 و FFP3  در حین پروسه‌های درمانی استفاده نمایند.
🔸شستشوی دهان پیش از اقدامات درمانی می‌تواند شانس انتقال بخصوص از طریق آئروسولها را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که شوینده‌هایی همانند کلرهگزیدین CHX، ستیل پیریدیتیوم کلراید CPC و روغن‌هایی که واحد تشکیل کلنی‌ها colony-forming units یا CFU را در آئروسول‌های دندانی کاهش می‌دهند، توانایی کاستن از آئروسول‌ها تا ۶۸٪ کاهش را دارند. هرچند اثر شستشوی دهان پیش از اقدام درمانی بر روی کرونا ویروس جدید نامعلوم است اما CHX نشان داده که بر علیه ویروس‌هایی همانند HIV و HSV و  HBV خوب عمل می‌کند. محلول  CHX با غلظت ۰/۱۲٪ می‌تواند برای دهان شویه قبل از درمان استفاده شود.

▫️به قسمت سوم و پایانی مراجعه کنید

✍دکتر حسن رودگری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگروه تازه‌های علمی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

منبع: 
PIMD: 32380453

📝 @covid19_research_news

برچسب ها : کرونا
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.