جمعه، 31 فروردین 1403

سطح "پایه" به ارایه خدمات نظام سلامت اضافه شد

سطح "پایه" به ارایه خدمات نظام سلامت اضافه شد

معاون بهداشت وزیر بهداشت از اضافه شدن یک سطح به سطوح ارایه خدمات نظام سلامت با عنوان "سطح پایه" خبر داد و گفت: بر این اساس با ابتکار وزیر بهداشت، از این به بعد علاوه بر سطح یک، دو و سه ارایه خدمات سلامت، سطح "پایه" هم به سیستم اضافه می‌شود.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در برنامه اعلام گسترش کشوری برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" که به صورت ویدیو کنفرانس با دانشگاه‌های علوم پزشکی و از محل وزارت بهداشت برگزار شد، بیان کرد: امروز روز تاریخی و بزرگی خواهد بود و با اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت که البته پیش از این در دانشگاه‌های پیشرو آغاز شده است، با دستور وزیر بهداشت، کشوری می‌شود.

وی افزود: بیماری مرموز و سرسخت کرونا دنیا را گرفتار کرد و کشور ما هم گرفتار این بیماری است، اما در کشورمان با همت و پشتکار همه مدافعان سلامت که نشان دادند جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اعتقادات ملی، دینی و مذهبی و با دانش و استفاده از زیرساخت‌هایی که نتیجه تلاش پیشکسوتان حوزه بهداشت و سلامت بودند و همچنین با کمک‌ مردم می‌توانیم مقابله خوبی با این بیماری داشته باشیم. اگر در حوزه مقابله با کرونا در ایران تفاوتی نسبت به دنیا می‌بینیم، نشانه همدلی و هماهنگی این سیستم است.

رئیسی با بیان اینکه شاید اولین بار است که همه کشورها در برابر یک پاندمی و بیماری جهانی به صورت برابر و نقطه سر خط کار را آغاز می کنند، ادامه داد: در اینجا که همه کشورها در یک مسابقه و دفاع برابر باید اقدام کنیم، قدرت سیستم ها تعیین کننده است. باید توجه کرد که کرونا درس آموخته های زیادی برایمان داشت. از جمله اینکه تخت بیمارستان، آی سی یو و ابزارآلات نمی‌تواند به تنهایی کمک کند، گرچه که بسیار مهم است. در عین حال تکیه بر سیستم مدیریتی قوی و سیستمی که بتواند با مردم ارتباط قوی برقرار کرده و مردم را به صحنه آورد، می‌تواند سیستم موفقی باشد. این درس آموخته‌هایی بود که شرایط کرونا این درس‌ها را به تمام دنیا داد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: بسیاری از کشورها که ابزارهای قوی، تخت ‌ای زیاد و امکانات مالی بسیار زیادی در اختیار داشتند، در برابر این بیماری به زانو درآمدند و نتوانستند خوب عمل کنند، اما در ایران مهمترین عامل موفقیت فعلی مان که فعلا یک موفقیت نسبی است و تاکنون توانستیم با افتخار در میان کشورها سرمان را بالا بگیریم، استفاده و تکیه بر مردم است. این‌نکته کلیدی ماست. اگر به نظام شبکه افتخار می کنیم، به این دلیل است که نظام شبکه ابزاری است که تا دل روستاها و دورترین نقاط توانسته سیستمی ایجاد کند که با مردم ارتباط برقرار کند.

رئیسی تاکید کرد: بنابراین درس آموخته بعدی ما این است که اگر بتوانیم‌ همواره سلامت را برای مردم و همراه با مردم طراحی کنیم، قطعا می‌توانیم موفقیت‌های بسیار بزرگی داشته باشیم. یکی از ابتکارات برنامه‌هایی که بر مبنای این اصول انجام شده، این است که همه ما می‌دانیم‌ که سطح یک ما خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی هستند که در اقصی نقاط کشور، وجود دارند. حال با ابتکار آقای وزیر سطح جدیدی به نظام ارائه خدمات ما در حوزه سلامت اضافه می‌شود که یک سطح قبل از سطح یک قرار دارد و به آن سطح پایه می‌گوییم.

وی افزود: این سطح پایه به درون خانواده‌ها و به عنوان "هر خانه یک پایگاه سلامت" منتقل شده است. بنابراین از این به بعد علاوه بر سطح یک، دو و سه، یک سطح پایه هم به سیستم اضافه کردیم. طی این مدت که به صورت شبانه روزی درگیر کرونا بودیم، یکی از حسرت هایمان این بود که کاش این طرح را چهار ماه زودتر آغاز می کردیم تا قبل از کرونا اجرا می‌شد و مطمئن باشید که اگر این طرح چند ماه قبل از کرونا آغاز می‌شد، نتایج بسیار درخشانی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: شاهد این مدعا طرح پژوهشی است که در این زمینه در چهار دانشگاه علوم پزشکی سمنان، کاشان، قزوین و همدان انجام شد که طرح پایش و ارزیابی کیفیت این طرح را انجام دادیم. یک طرح پایش هم در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد که در ارزیابی طرح اتفاقات خوبی رقم خورده بود و خروجی‌ها را که بررسی می‌کردیم، دیدیم که عملا خود دست اندکاران و روسای دانشگاه‌ها متوجه شدند که این طرح چقدر ارزشمند است.

رئیسی تصریح کرد: شاخص دوم در اجرای موفق بسیج ملی مقابله با کرونا، این بود که دانشگاه‌هایی که این طرح را آغاز کرده بودند، سریع‌تر توانستند غربالگری و پوشش کاملی را برای کرونا داشته باشند. بنابراین می‌توانیم بر اساس مستندات درباره نتایج طرح هر خانه یک پایگاه سلامت صحبت کنیم. خوشحالیم که این طرح آغاز شده و باید قدر آن را بدانیم.

وی  با بیان اینکه همه دانشگاه های علوم پزشکی باید برای اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، پای کار آیند، گفت: مطمئن باشید که این اقدام یکی از دستاوردهای خوب این دوره خواهد بود و کمک بسیاری می کند. ما همواره برای اینکه بعد اجتماع را قوی تر کنیم، یکی از اجزای اصلی UHC یا پوشش همگانی سلامت، این است که مردم به عنوان محور قرار گیرند. ما در شبکه بهداشت همواره به مردم توجه داشتیم و سال ها بحث رابطین بهداشت و داوطلبان سلامت را داشتیم که با طرح هر خانه یک پایگاه سلامت این کار نظم و شکل جدیدی می‌گیرد و مطمئن باشید که این اقدام یکی از قوی‌ترین ابزارها و سیستم‌ها برای عبور از PHC یا مراقبت‌های اولیه سلامت به سمت UHC یا پوشش همگانی سلامت است.

به گزارش ایسنا، طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در چهار دانشگاه علوم پزشکی قزوین، کاشان، سمنان و همدان به صورت پایلوت اجرا شده است و امروز قرار است این طرح با دستور وزیر بهداشت به صورت کشوری انجام شود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.