شنبه، 1 اردیبهشت 1403

زنگ خطر موج جدید کرونا در سنندج، سقز و مریوان به صدا درآمد

زنگ خطر موج جدید کرونا در سنندج، سقز و مریوان به صدا درآمد

 معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر احتمال افزایش مجدد موارد بستری و شدت شیوع ویروس کرونا بویژه طی هفته‌های آینده در شهرستان‌های سنندج، سقز و مریوان، مردم باید موارد بهداشتی و توصیه ها را به صورت جدی رعایت کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا؛ دکتر ابراهیم قادری روز دوشنبه در گفت و گویی خبری اظهار داشت: تداوم همکاری ارگان‌ها و ادارات مختلف در راستای هم افزایی فعالیت‌ها، استفاده از ظرفیت آنها و جلوگیری از موازی کاری در این شرایط بحرانی برای جلوگیری از شیوع بیماری ضروری است.  

وی با بیان اینکه کارمندان در این شرایط بدلیل تماس زیاد با ارباب رجوع و گسترش و انتقال بیماری در اصناف و ادارات در معرض خطر بیشتری قرار دارند، افزود: توصیه و اقدامات بهداشتی، توجه به فاصله فیزیکی، گند زدایی منظم، استفاده از ماسک در فضاهای بسته، تهویه مناسب محیط کار، قرنطینه افراد علامت‌دار،  بررسی اطرافیان در تماس نزدیک با فرد بیمار و استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف در محیط کار به صورت جدی باید رعایت شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در این مرحله از اپیدمی، میهمانی‌ها و تجمعات به فاصله نزدیک و طولانی‌تر از یک ساعت با تعداد بیشتر از ۱۰ نفر، خطر انتقال بیماری را افزایش می‌دهد لذا تعهد جدی افراد در تماس با فرد در قرنطینه برای رعایت شرایط قرنطینگی و همچنین برای بیمارانی که در منزل ایزوله می‌شوند، الزامی است.

وی رعایت اصول توصیه شده توسط مبتلایان شامل استراحت کامل و مراجعه به مراکز بهداشتی یا درمانی معین در صورت داشتن عوامل هشدار دهنده از قبیل تنگی نفس و رعایت ایزولاسیون در منزل،  جوابگویی به پیگیری روزانه که توسط مراقبین سلامت انجام می شود را مهم اعلام کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان استفاده از ماسک در فضاهای بسته و باز با فاصله کم افراد از همدیگر، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون در طول روز، عدم تماس با سطوح آلوده را از جمله مهمترین راه پیشگیری از کرونا برشمرد و یادآور شد: تماس با سامانه ۴۰۳۰، و دریافت اطلاعات مربوط به توصیه‌ها و مشاوره‌های کارشناسان برای پیشگیری موثر است.

دکتر قادری با بیان اینکه مراحل شرعی تدفین جانباختگان مبتلا به کرونا به صورت کامل و با رعایت اصول بهداشتی در استان اجرا می‌شود، گفت: با توجه به احتمال افزایش مرگ و میر در اثر کرونا،   لازم است بستگان متوفی با بیمارستان‌ها، آرامستان‌ها و شهرداری‌ها برای رعایت اصول بهداشتی در مراسم خاکسپاری همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه عموم مردم باید در اطلاع‌رسانی و دادن هشدارهای لازم به خانواده خود نسبت به خطر این ویروس منحوس بخصوص به افراد دارای بیماری‌های مزمن، به صورت وسیع اقدام کنند،  تاکید کرد: تداوم فعالیت خیرین، نهادهای مردمی و استفاده از ظرفیت آنها برای آمادگی در برابر موج دوم بیماری می‌تواند جان پرسنل درمانی و مردم را نجات دهد.

قادری لزوم تداوم همکاری ارگان‌ها و ادارات مختلف در راستای هم افزایی فعالیت‌ها، استفاده از ظرفیت آنها و جلوگیری از موازی کاری را در این شرایط بحرانی را ضروری دانست.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به عدم حضور بیماران خاص و زمینه‌ای با ریسک بالا و همچنین کودکان و سالمندان در مراکز پر ازدحام تاکید کرد و افزود: حضور همه افراد در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و در کل اماکن سربسته باید حتما با ماسک و رعایت فاصله حداقل یک متری باشد.

وی اظهار داشت: افراد شرکت کننده در مساجد برای اقامه نمازهای یومیه نیز لازم است سجاده،  مهر، قرآن، جانماز، مفاتیح و چادر نماز شخصی (مخصوص بانوان) همراه داشته باشند و تا حد امکان در منزل وضو بگیرند.

انتهای پیام

برچسب ها : کرونا
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.