جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت:

داروی سلسپت اواخر خرداد تامین می‌شود

داروی سلسپت اواخر خرداد تامین می‌شود

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علت تاخیر در تامین داروی سلسپت نبود پرواز چارتر برای ورود این دارو به کشور است و با هماهنگی های انجام شده اواخر خرداد تامین می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا؛ مهدی شادنوش با اشاره به پیگیری های انجام شده از سوی سازمان غذا و دارو و مرکز مدیریت پیوند در مورد داروی سلسپت با توجه به ارز اختصاص یافته به این دارو برای شرکت وارد کننده از ورود مواد اولیه این دارو در اواخر خرداد و تحویل همزمان دارو به مراکز پخش اطلاع داد و بیان کرد : این تاخیر به علت نبود پرواز چارتر تا آن زمان است که شرکت دارویی برای رفع این مشکل در حال پیگیری است.

داروی سلسپت یک داروی وارداتی از سوئیس است که به عنوان داروی اصلی مورد نیاز بیماران پیوند کلیه برای جلوگیری از پس از زدن پیوند استفاده می شود و با وجود داروهای مشابه با توصیه پزشکان بسیاری از بیماران پیوند کلیه از این دارو استفاده می کنند. 

پیش از این محمد سعید الموسوی عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی به خبرنگار ایرنا گفته بود: داروی سلسپت که داروی اصلی بیماران پیوند کلیه است در کشور نایاب شده و بسیاری از این بیماران نگران پس زدن پیوند و بازگشت به دیالیز هستند.

به گفته وی، داروی اصلی مورد نیاز بیماران پیوند کلیه برای اینکه پیوند کلیه آنها پس نزند، داروی سلسپت سوئیسی است. البته یکی دو شرکت داروسازی ایرانی هم مشابه این دارو را تولید کرده اند، یک مورد نمونه مشابه خارجی هم دارد که داروی مایفورتیک است اما یک بیمار پیوند کلیه که سالهاست پیوند کرده و در طول سالهای گذشته با مصرف داروی سلسپت پیوند کلیه او جواب داده است، ریسک نمی کند که با تغییر دارو، خود را در خطر پس زدن پیوند قرار دهد.

وی ادامه داد: کمبود داروی سلسپت استرس زیادی به بیماران پیوند کلیه وارد کرده است، یک بیمار پیوندی از زمانی که پیوند کلیه می زند تا روزی که نفس می کشد باید این دارو را مصرف کند تا کلیه پس نزند. بسیاری از این بیماران با انجمن حمایت از بیماران کلیوی تماس می گیرند و درخواست دارند که این دارو تامین شود. هزینه یک پیوند کلیه اکنون حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. هیچ بیمار پیوندی این ریسک را نمی کند که با تغییر دارو خود را در خطر پس زدن پیوند قرار دهد و این مساله به نفع وزارت بهداشت و دولت هم نیست.

 الموسوی گفت: شرکت دارویی که داروی سلسپت را وارد می کند نیز اعلام کرده که پنج میلیون یورو پول خرید این دارو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی به سازمان غذا و دارو پرداخت کرده و این سازمان نیز این پول را در اختیار بانک مرکزی داده تا مراحل بازرگانی واردات این دارو انجام شود. سفیر سوئیس هم اعلام کرده که با استفاده از کانال مالی انتقال وجه برای واردات این دارو همکاری می کند. باید پول این دارو به شرکت تولید کننده پرداخت شود ولی ظاهرا هنوز این مبلغ به شرکت سوئیسی پرداخت نشده است.

زمان تامین داروی سلسپت معلوم نیست

غلامحسین مهر علیان مدیرکل دارو و فرآورده های تحت نظارت سازمان غذا و دارو نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط سختی هستیم، انتقال پول به خارج مشکل است و برای واردات دارو پرواز نیست، در این شرایط بیماران پیوند کلیه هر داروی دیگری به جز سلسپت در بازار بود مصرف کنند چون فعلا زمان دقیق تامین این دارو معلوم نیست.

وی افزود: در شرایط سختی هستیم، داروی سلسپت برای بیماران پیوندی حکم بنز را دارد. ما در شرایطی هستیم که نمی توانیم حرف از بنز بزنیم، بیماران پیوندی اگر پراید هم پیدا کردند سوار شوند و هر داروی دیگری بود مصرف کنند. نمی توانیم بگوییم چون داروی سلسپت نیست، پس دارو نیست. اگر داروهای مشابه مثل مایفورتیک بود استفاده کنند و اگر نبود داروهای دیگر ایرانی هم در بازار هست.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم داروی سلسپت هم وارد شود اما لزوما تلاش سازمان غذا و دارو به نتیجه نمی رسد. البته برای واردات سلسپت اقدامات لازم انجام شده، حجم خوبی هم قرار است وارد شود اما اگر نشد، فعلا بیماران پیوندی از داروهای جایگزین استفاده کنند.

مدیر کل دارو وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که بیماران پیوند کلیه از ترس پس زدن پیوند تمایلی به مصرف داروهای جایگزین سلسپت ندارند و پزشکان آنها نیز به این بیماران مصرف داروهای دیگر را توصیه نمی کنند، گفت: طبیعی است که پزشکان توصیه نمی کنند ولی ما در وزارت بهداشت هم شرایط خودمان را داریم و توصیه می کنیم بیماران پیوند کلیه از داروهای جایگزین استفاده کنند.

وی افزود: شرکت وارد کننده، پول واردات داروی سلسپت را داده است و این مبلغ به بخش بازرگانی برای واردات منتقل شده است اما مشکل انتقال پول به خارج وجود دارد. مشکل حمل و انتقال دارو به کشور هم هست. مشکلات امسال زیاد است. فقط یک پرواز به ایران وجود دارد و فقط شرکت قطر ایرویز به ایران پرواز دارد، دیگر هیچ پروازی به ایران وجود ندارد، طبیعی است که در این شرایط همه چیز عقب می افتد.

مهرعلیان گفت: نبود پرواز برای واردات دارو یکی از مشکلات است، مجموعه ای از مشکلات وجود دارد. ارز برای واردات دارو را دیر می دهند و ارز مورد نیاز دیر تامین می شود. پرواز نیست، انتقال پول مشکل است، همه این مشکلات را کنار هم بگذارید بنابراین اکنون هیچ زمانی را نمی توانیم برای واردات داروی سلسپت اعلام کنیم. در این شرایط سخت از ما (سازمان غذا و دارو) زمان نخواهید. تعیین زمان تامین دارو در اختیار وزارت بهداشت نیست. ممکن است اعلام کنیم دو هفته دیگر این دارو وارد کشور می شود اما در عمل یک ماه شود.

انتهای پیام

 
 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.