پنجشنبه، 9 فروردین 1403

به نقل از کارگرو تازه‌های علمی کرونا سازمان نظام پزشکی

اثر تغذیه بر آسیب‌پذیری مبتلایان کووید-۱۹ به عوارض بلند مدت

اثر تغذیه بر آسیب‌پذیری مبتلایان کووید-۱۹ به عوارض بلند مدت
مصرف رژیم‌های سرشار از چربی‌های اشباع شده، قند و کربوهیدرات‌ها (معروف به رژیم غربی) در حال گسترش در جهان است و می‌تواند منجر به شیوع چاقی و دیابت نوع ۲ شود که اینها افراد را در معرض افزایش ریسک ابتلا به انواع شدید کووید۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن قرار می‌دهد

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی،در حالی‌که همه گروه‌های سنی می‌توانند به کووید۱۹ مبتلا شوند اما شدت و عوارض بیماری در افراد سالمند و افراد با بیماری زمینه‌ای بیشتر است.

مصرف رژیم‌های سرشار از چربی‌های اشباع شده، قند و کربوهیدرات‌ها (معروف به رژیم غربی) در حال گسترش در جهان است و می‌تواند منجر به شیوع چاقی و دیابت نوع ۲ شود که اینها افراد را در معرض افزایش ریسک ابتلا به انواع شدید کووید۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن قرار می‌دهد.
رژیم غربی می‌تواند سیستم ایمنی را تحریک نموده و از طریق کاهش قدرت انطباق ایمنی موجب التهابات مزمن و کاهش قدرت ایمنی در مقابل بیماری کووید۱۹ می‌شود.
از طرفی التهابات پریفرال که توسط کووید۱۹ ایجاد می‌شود، می‌تواند عوارض بلند مدت در افراد بهبود یافته داشته باشد. همانند دمانس و بیماری‌های نورودژنراتیو که از طریق اختلال در مکانیسم‌های نورواینفلماتوری عمل می‌نماید. بنابراین بنظر می‌رسد پرهیز از رژیم غربی و افزایش غذاهای سالم کمک کننده باشد.
بنابراین کاهش مصرف غذاهای پر انرژی و تغییر تامین انرژی از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها به سایر مواد غذایی و استفاده از املاح و ویتامین‌ها مثل ویتامین D می‌تواند در کاهش شدت بیماری و مرگ و میر اثرگذار باشد.

✍دکتر حسن رودگری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگرو تازه‌های علمی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

منبع:
PMID: 32311498

:memo: @covid19_research_news
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.