جمعه، 10 فروردین 1403

به نقل از دویچه وله فارسی

محمود عباس قطع همکاری امنیتی با اسرائیل و آمریکا را اعلام کرد

محمود عباس قطع همکاری امنیتی با اسرائیل و آمریکا را اعلام کرد
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگرادان فلسطین در واکنش به طرح الحاق بخشی از کرانه باختری اردن به اسرائیل، دستور قطع همکاری امنیتی با اسرائیل و آمریکا را صادر کرد. عباس گفت که تشکیلات فلسطین دیگر به توافقنامه اسلو متعهد نیست.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقلاز دویچه وله فارسی،  محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طرح الحاق بخشی از کرانه باختری اردن و اجرای برنامه‌های آمریکا معروف به "معامله قرن" را به معنای خاتمه توافقنامه صلح اسلو از جمله توافقنامه امنیتی با آمریکا و اسرائیل دانست.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گذشته نیز تهدیدهای مشابهی کرده بود اما آنها هنوز عملی نشده‌اند. سازمان آزادیبخش فلسطین دو سال پیش خواستار ختم همه همکاری‌ها با اسرائیل از جمله پایان همکاری امنیتی با این کشور شده بود اما تصمیم‌گیری در مورد زمان اجرای نهایی آن بر عهده محمود عباس گذاشته شده بود.

محمود عباس در جلسه رهبری فلسطین در رام‌الله گفت: «اسرائیل اکنون به‌عنوان یک قدرت اشغال‌گر باید مسئولیت آن‌چه در کرانه باختری رخ خواهد داد را بپذیرد.» او تاکید کرد که اسرائیل دولت آمریکا را هم شریک اشغالگری خود می‌کند. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دولت آمریکا را در بحران پدید آمده مسئول دانست و از کشورهای جهان خواست که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسند.

دولت جدید اسرائیل مجری برنامه "معامله قرن" ترامپ 

دولت جدید اسرائیل قصد دارد مطابق "معامله قرن" برنامه خاورمیانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا، شامل الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری اردن را اجرا کند. این طرح‌ در سطح بین‌المللی بسیار بحث برانگیز بوده است. اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای جهان با آن مخالفت کرده‌اند.

فلسطینی‌ها از زمانی که ترامپ در اواخر سال ۲۰۱۷ به طور یک‌جانبه اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت تهدید کرده بودند که تشکیلات خودگردان همکاری‌های امنیتی خود با اسرائیل و آمریکا را قطع خواهد کرد.

محمود عباس در نشست قبلی کابینه فلسطین در رام‌الله  ضمن مخالفت با "طرح صلح خاورمیانه" ترامپ اظهار داشت، تا زمانی که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها از طرح موسوم به "معامله قرن" دست برندارند، "ما نیز کوتاه نخواهیم آمد".

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۲۰ ژانویه طرح صلح خاورمیانه خود را در نشست خبری مشترکی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل رونمایی کرد. این طرح ۱۸۱ صفحه‌‌ای که قرار است به مناقشه ۷۰ ساله طرفین پایان دهد، راهکار دو کشور مستقل را در نظر گرفته است، بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل می‌شناسد و به ازای منضم کردن شهرک‌های کرانه باختری رود اردن و دره اردن به اسرائیل، با تشکیل کشور مستقل فلسطین در نیمه دیگر کرانه باختری، نوار غزه و چند محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند. طرح هم‌چنین تاکید دارد که کشور آتی فلسطین نباید ارتش داشته باشد.

اسرائیل در طول جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را به اشغال خود درآورده است. فلسطینی‌ها هم بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌شمارند.

پایان پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.