شنبه، 1 اردیبهشت 1403

دکتر عبدالله فلاحی رئیس سازمان نظام پزشکی ایلام

با کمک خیرین مشکل کمبود ماسک را حل کردیم

با کمک خیرین مشکل کمبود ماسک را حل کردیم
خوشبختانه در این مقطع خیرین استان کمک‌های خوبی به مراکز بیمارستانی کرونا کردند. یکی از کارهای خوبی که با کمک خیرین انجام شد ساماندهی مراکزی بود که تولید ماسک را در استان شروع کردند. این کار ابتدا غیررسمی بود و بعد مجوزهای لازم را از دانشگاه علوم پزشکی و معاونت دارو و غذا گرفتند و خوشبختانه در استان مشکل خاصی در این زمینه نداشتیم.

تجربه مقابله با کرونا از نگاه روسای نظام پزشکی مراکز استان و شهرستان‌ها-6

 

 

سوم یا چهارم اسفندماه بود که در استان ایلام جلسات استانی در رابطه با بیماری کرونا تشکیل شد. جلسات اولیه با حضور ریاست دانشگاه، معاونت درمان دانشگاه و ستاد پشتیبانی دانشگاه برگزار شد و جلسات بعدی در استانداری برگزار شد که نظام پزشکی و ريیس آن به طور فعال در جلسات حضور داشتند. در ان زمان با توجه به وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری‌های ویروسی پیشنهاد دادیم مدارس و دانشگاه تعطیل شوند. اما از طرف استانداری با تعطیلی‌ها مخالفت می‌شد تا اینکه بعد از چند روز آن‌ها قانع شدند که این تعطیلات باید اتفاق بیفتد و مدارس و خوابگاه‌ها و دانشگاه تعطیل شد.

بعد از مدتی پیشنهاد شد  استان قرنطینه شود اما متاسفانه استاندار فقط به دستورات بالادستی توجه داشت و تا زمانی که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی دولت ابلاغ شد به هیچ پیشنهادی توجه نمی‌کردند. همزمان همکاران ما چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی فعال بودند. همان زمان پیشنهاد دادیم برخی مراجعات غیرضروری پزشکی به بعد موکول شود و فعال نباشند. مانند برخی اعمال زیبایی و جراحی‌ها که محدود شوند. در ایام تعطیلات نوروز بحث قرنطینه و محدودیت‌ها با جدیت بیشتری مطرح و پیگیری شد. در آن مقطع توصیه کردیم همکارانی مانند متخصصین ریه، عفونی، داخلی و اطفال در مطب‌ها حضور داشته باشند که خوشبختانه این گروه از پزشکان همکاری بسیار خوبی کردند. ما هم یکسری لوازم لازم را آماده کردیم و از طریق نظام پزشکی بین آنها توزیع شد تا حداقل‌های وسائل حفاظت بهداشتی را داشته باشند.

جلسات ستاد بیماری کرونا به طور مستمر در استانداری برگزار می‌شد و ما در آنها شرکت می‌کردیم. از فعالیت‌های ما صدور بیانیه‌های متعدد و دعوت مردم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت اصول بهداشتی و خودداری از تجمع بود. در روز سیزده بدر هم بیانیه دادیم و از مردم درخواست کردیم این روز در خانه بمانند.

یکی دیگر از فعالیت‌های ما تهیه لوازم بهداشتی مانند دستکش، گان، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده بود. از مراکز معین بیماران مبتلا به کرونا بازدید کردیم و اگر کمبودی بود از طریق خیرین برای رفع نیازها اقدام می‌کردیم. در کل خیرین استان کمک‌های خوبی به مراکز بیمارستانی کرونا کردند. یکی از کارهایی که با کمک خیرین انجام شد ساماندهی مراکزی بود که تولید ماسک را در استان شروع کردند. این کار ابتدا غیررسمی بود و بعد مجوزهای لازم را از دانشگاه علوم پزشکی و معاونت دارو و غذا گرفتند و خوشبختانه در استان مشکل خاصی در این زمینه نداشتیم.

کار دیگری که انجام دادیم این بود که برای این که مردم در ایام نوروز کمتر به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کنند، حدود 60 نفر از همکاران شماره موبایل خود را اعلام کردند تا مردم سوالات پزشکی خود را با این همکاران در میان بگذارند و راهنمایی بگیرند. از این طرح استقبال خوبی شد و بازخوردهای مثبتی داشتیم.

همکاران در رشته‌های مختلف با صدا و سیما در برنامه های مختلف همکاری می کردند و نکات لازم را به مردم آموزش می‌دادند و بایدها و نبایدها را با مردم در میان می‌گذاشتند. تاکنون 42 نفر  از همکاران درمانی ما دچار بیماری کووید 19 شده‌‌ اند که خوشبختانه در بین کادر درمان مورد فوت نداشتیم.

اما در خصوص آینده و پیشنهادات برای مقطع زمانی پیش رو باید بگویم پیشنهاد اصلی من این است که در سازمان نظام پزشکی مرکزی با وزارت کشور به تفاهم برسیم که روسای سازمان نظام پزشکی به صورت رسمی در جلسات شوراهای اداری استان حضور داشته باشند. وقتی ما در جلسات عضو رسمی باشیم، هم نظرات ما قابل قبول است هم این که 50درصد کادرهای بیمارستانی و پزشکی که در بخش خصوصی هستند و دانشگاه علوم پزشکی نمی‌تواند از حقوق این افراد دفاع کند، حضور نماینده نظام پزشکی می‌تواند دغدغه‌های همکاران بخش خصوصی را به گوش مدیران منطقه‌ای برساند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.