جمعه، 31 فروردین 1403

دکتر ناصر عبایی رئیس نظام پزشکی ارومیه

از حالا باید آماده پاییز باشیم

از حالا باید آماده پاییز باشیم
فعلاً این بیماری ریشه‌کن نشده و سهل‌انگاری در این مورد و سهل‌انگاشتن این بیماری می‌تواند ضربه مهلکی باشد در شعله‌ور شدن مجدد این بیماری. همان‌طور که می‌دانید با شروع فصل پاییز احتمال عود پاندمی همراه با انواع دیگر آنفولانزا وجود دارد و از الآن باید به فکر مقابله با بیماری و جمع آوری تجهیزات باشیم. اقلام لازم از الآن تهیه و انبار شود یا از حالا در اختیار همکاران قرار داده شود تا برای فصل پاییز استفاده شود زیرا ممکن است شروع مجدد بیماری با شدت بیشتری باشد.


تجربه مقابله با کرونا از نگاه روسای نظام پزشکی مراکز استان و شهرستان‌ها-4

ما از نیمه اسفند با بیماری کرونا درگیر شدیم و از همان دوران یکی از همکاران رادیولوژیست ما درگیر این بیماری شدند که بیماری ایشان بسیار هم شدید بود و به لطف خدا بهبود پیدا کردند، به همین دلیل بود که شرایط سختی ایجاد شد و اکثر همکاران رادیولوژیست دچار هراس شدند و مراکز را تعطیل کردند. اما با تلاش نظام پزشکی و با همکاری‌هایی که انجام شد این دوستان بازگشت به کار کردند و در خدمت همکاران و بیماران در استان آذربایجان غربی بودند.
اوایل که بیماری شروع شد هیچگونه وسایل حفاظت فردی در دسترس همکاران ما نبود ولی خود کادر پزشکی این وسایل را تهیه کردند. با حکمی که دکتر ظفرقندی به بنده به عنوان ریاست ستاد کووید آذربایجان غربی دادند سریعاً با همکاران فعال کار را شروع کردیم و فعالیت در همه حوزه ها انجام شد. بدون این که حتی ریالی از خیرین و پزشکان جمع آوری کنیم شروع به تهیه و توزیع لوازم حفاظت فردی کردیم. در این راستا شاید از اولین شهرها و استان‌هایی بودیم که در سطح بسیار وسیع دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده دست و سطوح تهیه کردیم و در اختیار همکاران قرار دادیم. اغراق نیست که بگوییم ده هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده و ده هزار جفت دستکش توزیع شد. موضوع کمبود ماسک هم موضوع کشوری بود و ما هم درگیر این مسئله بودیم. اما بعد از تعطیلات عید که پنج گروه اصلی مطب‌‌ها ملزم به بازگشایی شدند، ماسکهای مناسب تهیه کردیم و تحویل این گروه‌‌ها دادیم. در حال حاضر هم در تلاش هستیم از هر راه ممکن دستکش و ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای بخش خصوص تهیه کنیم.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی متولی صنف پزشکی است. ایرادی که به نظر می‌توان به ساختار کلی گرفت این است که علی‌رغم صحبت دکتر ظفرقندی که مشکلات مالی و قانونی و تجهیزاتی را مانع می‌دانستند ایشان به عنوان نماینده صنف پزشکی باید در این نوع بلایا این اختیارات را داشته باشد تا بتواند همکاران را حمایت کند، یعنی از نظر مالی، اقتدار قانونی و تجهیزاتی در خدمت همکاران باشند.
باید از ریاست دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و معاونت‌های درمان و دارو تشکر کنم که در این همه‌گیری دست ما را گرفتند و نهایت کمک را در حق همکاران بخش خصوصی کردند. فعلاً این بیماری در استان ریشه‌کن نشده و سهل‌انگاری در این مورد و سهل‌انگاشتن این بیماری می‌تواند ضربه مهلکی باشد در شعله‌ور شدن مجدد این بیماری. همان‌طور که می‌دانید با شروع فصل پاییز احتمال عود پاندمی همراه با انواع دیگر آنفولانزا وجود دارد و از الآن باید به فکر مقابله با بیماری و جمع آوری تجهیزات باشیم. اقلام لازم از الآن تهیه و انبار شود یا از حالا در اختیار همکاران قرار داده شود تا برای فصل پاییز استفاده شود زیرا ممکن است شروع مجدد بیماری با شدت بیشتری باشد.
از انجمن های علمی و تخصصی به خصوص جامعه دندانپزشکی آذربایجان غربی تشکر کنم. این همکاران در حرکتی خودجوش با تهیه مواد اولیه وسایل حفاظتی مثل لباس، گان، شیلد، ماسک خودشان بانی تولید این اقلام هم شدند و آن را در اختیار بخش های خصوصی و دولتی و نیازمندان به صورت رایگان قرار دادند. امیدوارم این افراد و خانوادشان در سایه ایزد منان سالم و استوار باقی بمانند. همین طور از همکارانی که با سعه صدر کمبودها را دیدند اما دم برنیاوردند و لحظه ای از تلاش نیایستادند تشکر می کنم. هچنین از همکارانی که بدون چشمداشت به ما کمک کردند تشکر می‌کنم. امیدوارم خداوند این بلا را از سر ایران ما دور کند و همه بدون دغدغه و اضطراب به کار برگردند و به زندگی عادی ادامه بدهند. از همکاران ستادی سازمان مرکزی نظام پزشکی که ما را در تمام مدت یاری دادند هم تشکر می‌کنم و امیدوارم موفق و موید باشند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.