جمعه، 10 فروردین 1403

دبیر ستاد ملی مدیریت کرونا؛

ایران در بحران کرونا با دست بسته شنا کرد/تجربه فضای شبیه جنگ

ایران در بحران کرونا با دست بسته شنا کرد/تجربه فضای شبیه جنگ
دبیر ستاد ملی مدیریت کرونا، معتقد است ایران توانسته با دست بسته در بحران کرونا شنا کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از خبرگزای مهر،  حمیدرضا جمشیدی، ضمن قدردانی از مشارکت‌های بین بخشی در مدیریت بیماری کرونا، گفت: در تاریخ همیشه مقاطعی پیش می‌آید که میدان آزمون انسان‌ها قرار می‌گیرد. این میدان می‌تواند جنگ، زلزله، سیل و یا حوادث و وقایع غیرمنتظره باشد که فرصت ایثار، از خودگذشتگی و خلاقیت را ایجاد کرده است.

دبیر ستاد ملی مدیریت کرونا، با بیان اینکه شیوع کرونا فضایی شبیه جنگ و دوران دفاع مقدس را ایجاد کرده است، تصریح کرد: در این میدان، برخی مشارکت نکردند و برخی نیز پای در میدان گذاشته و سربلند بیرون آمدند. آنهایی که به مردم خدمت کردند، در واقع ایثار کردند. در این مدت، پشت هر خدمتی که انجام می‌شد، به جز اینکه جزو شرح وظایف اداری و مدیریتی بود، عشق و ایثارگری و حماسه نیز نهفته بود.

جمشیدی با بیان اینکه تجربه کرونا نشان داد که هر اتفاقی در کشورمان قابل حل است، عنوان کرد: برخلاف اینکه گاهی خود را ضعیف نشان می‌دهیم، پتانسیل‌های بسیار زیاد داریم. در موضوع کرونا که بسیار پیچیده‌تر از جنگ بود، عملکرد خوبی داشتیم. در دوران هشت سال دفاع مقدس، دشمن مان قابل رؤیت و رو به روی مان بود، اما امروز، دشمن در دستان ما، لباس‌های ما، صورتمان، میز و صندلی و روی خودکارمان قرار دارد و هرلحظه جان یک نفر را می‌گیرد. تاکنون هم دارو و واکسنی برای دور کردن این دشمن ساخته نشده است.

وی گفت: در کشوری که ۴۰ سال تحریم بوده و در سه سال گذشته نیز مطلقاً تحریم بوده است، این معضل به خوبی مدیریت شد. در این زمینه نقاط ضعفی هم داشتیم، اما در اوج تحریم‌ها، از بسیاری از کشورهای اروپایی بهتر عمل کردیم. ایران در بحران کرونا و در اوج تحریم‌ها، با دست بسته شنا کرد. ما ذخایر اقتصادی، ذخایر عظیم کالاهای اساسی و انبارهای بزرگ دارویی نداشتیم، از حمایت‌های بین المللی نیز محروم بودیم، به لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز از سوی دشمن حمله مورد حمله قرار گرفتیم.

جمشیدی ادامه داد: در بحران شیوع ویروس کرونا، با چند جبهه دیگر از جمله، کرونای فضای مجازی، کرونای اقتصادی، کرونای سیاسی، کرونای تبلیغات و توطئه، کرونای امنیتی و کرونای نظامی، باید می‌جنگیدیم که الحق سربلند بیرون آمدیم. دشمنانمان امیدوار بودند که بعداز تحریم‌ها، آخرین ضربه به جمهوری اسلامی وارد شده و از پای می‌افتد، اما خوشبختانه مردم در این آزمون سخت، پیروز شدند و می‌توان گفت، با مشارکت مردم و همدلی و ایثار جمعی، خداوند نیز ما را یاری کرد و توانستیم معجزه خداوند را با چشم ببینیم.

دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه تشکیل قرارگاه مدیرت بیماری کرونا اقدامی ارزنده در جهت ایجاد هماهنگی‌های بین بخشی بود، گفت: در روزهای نخستین شیوع کرونا، تمامی اقلام بهداشتی دچار کمبود بود و امروز در تهیه تمام این اقلام به خودکفایی رسیده ایم، این پتانسیل عظیم می‌تواند جهش تولید و اقتصاد مقاومتی را در کشور ایجاد کند.

جمشیدی افزود: در این زمینه نقاط ضعفی هم داشتیم که باید برطرف کنیم. در وهله اول اینکه باید در وزارت بهداشت، CDC بسیار قدرتمند ایجاد کنیم، همچنین، نظام IT نیز باید سازماندهی شود، نظام شبکه بهداشت نیز باید بیش از گذشته تقویت شود. زیرا هزینه اثربخش ترین مداخلات ما در حوزه بهداشت است.

دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، در پایان با تاکید بر تقویت بخش‌های ویژه در بیمارستان‌ها، خاطرنشان کرد: راه اندازی نقاهتگاه‌ها با اینکه مورد استفاده قرار نگرفت، اما تجربه ارزنده‌ای را به ما ارزانی داشت، از طرفی آرامش روانی و ظرفیت بالقوه ای را برای کشور ایجاد کرد.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.