جمعه، 10 فروردین 1403

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران:

نمونه‌های اولیه ۱۵ محصول فناورانه در حوزه کرونا طراحی شد

نمونه‌های اولیه ۱۵ محصول فناورانه در حوزه کرونا طراحی شد
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح فعالیت‌های محققان این دانشگاه در زمینه کرونا، گفت: نمونه های اولیه ۱۵ محصول فناورانه در حوزه کرونا اعم از دارویی، تشخیصی، تجهیزاتی، طراحی شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی جلیل کوهپایه زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک برخی از این محصولات فناورانه به نتیجه برسد و پس از اخذ مجوزهای لازم از مبادی ذیربط وارد بازار داخل کشور شود.
وی ادامه داد: از ابتدای اسفند ماه سال گذشته برنامه ریزی برای انجام کارهای پژوهشی در حوزه کرونا صورت گرفته و بیش از ۸۰ پروژه تحقیقاتی از بین بیش از ۲۰۰ پروژه پذیرفته شده است.  
کوهپایه زاده با اشاره به تلاش برای بهره گیری از پژوهشی های کاربردی، بخشی از نیاز جامعه را برطرف کنیم، بیان داشت: کارهای اولیه فعالیت های پژوهشی متعددی در حوزه کرونا اعم از تشخیص، درمان و حتی واکسن آغاز شده است و محققان ما با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا خدمات ارزنده ای به بیماران ارائه کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که آیا محققان دانشگاه در زمینه ساخت دارو به نتایج خوبی دست یافته اند؟ گفت: اقدامات خوبی توسط محققان این دانشگاه آغاز شده که امید است در آینده نزدیک به نتیجه مطلوب برسد.  

شیب کاهش بسیار ملایم بیماری کرونا در استان تهران قابل اعتماد نیست
کوهپایه زاده با اشاره به اینکه شیب کاهش بسیار ملایم بیماری کرونا در استان تهران قابل اعتماد نیست، افزود: در یک ماه اخیر در استان تهران مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستان ها و تعداد بستری ها و تعداد بیماران در بخش مراقبت های ویژه اندکی کاهش یافته است. تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در این مدت به مقدار ناچیزی کاهش یافته است.
وی ادامه داد: ما توقع داشتیم شیب نزولی خیلی سریع رخ دهد و امیدوار بودیم تا اواخر فروردین به صورت واضح این بیماری در استان تهران کاهش پیدا کند که این موضوع محقق نشده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بازگشایی برخی از مشاغل اعم از با ریسک کم یا ریسک متوسط و ترددهای بیشتر در شهر که از هفته های پیش شروع شد، اثرات خود را به تدریج، نشان می دهد، به عبارتی بین ۳ تا ۱۰ روز طول می کشد فرد مبتلا، دچار علایم بیماری شود.
وی با اشاره به اینکه براساس شواهد علمی پیش بینی می شود که مراجعات به بیمارستان و ابتلاها در روزهای آینده مقداری بیشتر شود، گفت: اگر مردم همچنان توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند و به آن عمل کنند، شاهد روند صعودی بیماری نخواهیم بود.
کوهپایه زاده، هر اقدام نظام بهداشت را بدون مشارکت مردم، بی فایده دانست و گفت: درک و درایت اجتماعی خوبی در مردم به وجود آمده و این موضوع در حال رشد است. امید است با ادامه این وضعیت، شیب نزولی بیماری با سرعت بیشتری گسترش یابد.

اعمال مجدد محدودیت های سختگیرانه به رفتارهای مردم بستگی دارد
وی با اشاره به اینکه اعمال مجدد محدودیت های سختگیرانه به رفتارهای مردم بستگی دارد، افزود: امید است با رعایت توصیه های فردی و جمعی در این زمینه، مجبور به اعمال مجدد محدودیت های سختگیرانه نباشیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که آیا الزامی برای اعمال مجدد محدودیت های سختگیرانه وجود دارد؟  اظهار داشت: درحال حاضر نتیجه کارهای جاری، اقدامات سختگیرانه را ایجاب نمی کند، ولی اگر نتایج اقدامات در هفته آینده تغییر پیدا کند، مجبور به اعمال مجدد محدودیت های سختگیرانه خواهیم بود.  

بیش از ۵۰ درصد اعضای هیات علمی بالینی از آموزش های مجازی استفاده می کنند
وی در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی خود از نحوه اجرای آموزش های مجازی، گفت: بیش از ۵۰ درصد اعضای هیات علمی بالینی و بیش از ۷۰ درصد اعضای غیرهیات علمی بالینی این دانشگاه از آموزش های مجازی استفاده می کنند.
کوهپایه زاده، تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه را حدود یک هزار نفر اعلام کرد و افزود: بسیاری از اعضای هیات علمی دانشگاه، بالینی هستند و آموزش های مجازی برای آنان به راحتی میسر نیست. حدود نیمی از آنان از این فرصت استفاده می کنند.
وی ادامه داد: هرچند آموزش حضوری به خصوص برای دوره های بالینی بسیار موثر است، اما تلاش می شود ابعادی از آموزش بالینی به صورت مجازی انجام شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که آیا از این تجربه برای دوران پسا کرونا هم استفاده می شود؟ گفت: حتما از این تجربه بعد از این دوران استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا در بسیاری از موضوعات مانند اقتصاد، صنعت و بازرگانی انقلابی ایجاد کرده است، گفت: این موضوع در آموزش و فناوری و پژوهش دانشگاه ها هم تسری پیدا کرده و امید است از این فرصت، برای تحول بسیار خوبی بهره گیریم.
کوهپایه زاده ادامه داد: با استفاده از تکنولوژی های موجود می توانیم شرایط را برای تغییر و تحولات اساسی در حوزه های آموزش و پژوهش، فراهم کنیم و این موضوعات را با سرعت چشمگیری به پیش ببریم.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.