جمعه، 10 فروردین 1403

"۷ روز نخست ابتلا به کرونا" بهترین زمان برای پلاسما درمانی/ از نتایج درمان خیلی راضی هستیم/ احتمال برگشت کرونا در صورت بی‌توجهی به فاصله اجتماعی

"۷ روز نخست ابتلا به کرونا" بهترین زمان برای پلاسما درمانی/ از نتایج درمان خیلی راضی هستیم/ احتمال برگشت کرونا در صورت بی‌توجهی به فاصله اجتماعی
سرپرست طرح پلاسما درمانی در ایران بهترین زمان برای پلاسما درمانی بیماران کرونا را ۷ روز نخست ابتلا به این بیماری اعلام کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی؛ «حسن ابوالقاسمی» سرپرست طرح پلاسما درمانی کرونا و استاد تمام دانشگاه بقیه الله در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با آخرین گزارش های پلاسما درمانی روی بیماران کرونا بیان کرد: آخرین گزارش ارائه شده به وزارت بهداشت همان ۵۰ موردی بود که به صورت خیلی شدید و بحرانی دچار کرونا شده بودند و ما به آنها پلاسما تزریق کردیم و اکنون نیز در حال آنالیز گزارش بیماری هستیم. 

وی در ادامه بیان کرد: در میان آن ۵۰ مورد که گزارش مربوطه را به وزارت بهداشت دادیم، آن دسته از بیمارانی که زیر هفت روز درگیر بیماری کرونا شده بودند و به آنها پلاسما تزریق شده بود، میزان بهبودیشان دو برابر کسانی بود که بالای هفت روز تزریق پلاسما را شروع کرده بودند؛ بنابراین توصیه ما این است که اگر قرار است، بیماری پلاسما دریافت کند حتما در همان ابتدای شروع بیماری پلاسما بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله الاعظم در پاسخ به این سوال که یعنی بیمار باید در یک بازه زمانی هفت روزه که از بیماری‌اش گذشته نسبت به پلاسما درمانی اقدام کند؟ گفت: در واقع بازه زمانی که هفت روز از بستری بیمار گذشته باشد، بهترین زمان برای پلاسما درمانی است. ما بیماران را به دو گروه زیر هفت روز و بالای هفت روز تقسیم کردیم؛ آنهایی که تزریق زیر هفت روز داشتند، از اوضاع خیلی بهتری برخوردار بودند، نسبت به کسانی که بالای هفت روز تزریق داشتند. 

ابولقاسمی در پاسخ به سوالی درباره زمان نتایج قطعی درمان و بهبودی مبتلایان کرونا با پلاسمادرمانی گفت: وقتی آنالیز انجام شد، نتایج نهایی باید اعلام شود. البته تاکنون به این نتیجه رسیدیم که پلاسمادرمانی موثر است، ولی در افرادی بیشتر موثر خواهد بود که این کار را زود شروع می‌کنند. 

عضو شورای عالی سازمان انتقال خون در واکنش به اینکه یعنی اگر دو هفته از بیماری بگذرد، پلاسما درمانی دیگر تاثیری نخواهد داشت؟ گفت: تاثیرش به خوبی تاثیر زیر یک هفته نیست؛ نمی‌توانیم بگوییم اصلا تاثیر ندارد، اما توصیه ما این است که اگر می‌خواهند به بیماری پلاسما بدهند، باید همان ابتدا این کار صورت گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله الاعظم در خصوص ادامه روند پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا گفت: این کار همچنان ادامه دارد و همچنین نیازمند اطلاعات زیادی است که باید روی آن کار کرد. 

ابولقاسمی تصریح کرد: هیچ وقت نباید به دنبال این باشیم که فوری نتیجه نهایی حاصل شود، باید مطالعات متعدد انجام و زوایای مختلف بررسی و مشخص شود. مهم این است که یک کشور این جرأت و جسارت را داشته باشد که در این شرایط بتواند چیزی را مطالعه کند؛ چه دارای تاثیر باشد و چه دارای تاثیر نباشد، هر دو دارای ارزش است، زیرا برای بیماران بعدی به درد می‌خورد.

این متخصص افزود: به طور مثال داروی «فاوی پیراویر» که اعلام شده تاثیر چندانی نداشته است؛ اگر امتحان نمی‌شد، مشخص نبود که تاثیر ندارد. پس باید امتحان کرد تا بدانیم تاثیر دارد یا تاثیر ندارد. در مجموع تاکنون از نتایج پلاسمادرمانی خیلی راضی هستیم. 

وی درباره اشتیاق اهدا پلاسما در بهبود یافتگان گفت: هم برای اهدا و هم برای گرفتن پلاسما اشتیاق خیلی بالا بوده است، زیرا این پلاسما‌ها مربوط به فرد بهبود یافته است؛ یعنی فراورده ای است که از داروهای دیگر (Safe) ایمن‌تر است.  این نوع درمان نسبت به داروهای دیگر عارضه کمتری دارد و امیدمان همین روند بوده، چرا که داروهای دیگر تاثیری نداشته‌اند. 

عضو شورای عالی سازمان انتقال خون در پاسخ به این سوال که قطعیت پلاسما درمانی تا چه اندازه است، زیرا این مساله می‌تواند بار روانی ایجاد شده در جامعه را کاهش دهد، بیان کرد: ما نباید به طور کاذب بار روانی را کم کنیم. اصل درمان کوید ۱۹ اقدامات حمایتی است. می‌توانم بگویم تا الان تقریبا هیچ داروی ثابت شده قطعی در دنیا برای درمان کرونا وجود ندارد. پلاسما تصور امیدوار کننده‌ای دارد، ولی باید درمان از طریق آن زود شروع شود نه دیر؛ بیمار قبل از این که به مراحل انتهایی برسد باید پلاسما درمانی را شروع شود، نه زمانی که زیر ونتیلاتور رفته است. 

ابولقاسمی در توضیح اقدامات حمایتی برای بیماران کرنا گفت: اقدام حمایتی یعنی بیماران را بستری و درمان کنند، سرم وصل کنند، اکسیژن بدهند، تغذیه‌اش را انجام بدهند و از او مراقبت کنند تا روند بیماری رو به بهبود برود. کماکان اصل بر پیشگیری از ابتلا است و پیشگیری از ابتلا اولویت اول است و همچنین در اقدامات حمایتی باید دید، کدام داروها موثر است. 

عضو شورای عالی سازمان انتقال خون در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد، توجه به امر پیشگیری در بین مردم نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است، گفت: مردم اگر جدی نگیرند، باید منتظر این باشند، دوباره عزیزانشان در بیمارستان بستری شوند و موضوعات مرگ و میر پیش آید، از این رو باید رعایت موارد بهداشتی را همچنان جدی بگیرند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. اگر جدی نگیرند، احتمال برگشت بیماری و شدت گرفتن دوباره آن هست، همان طور که ستاد مقابله با کرونا و بسیاری از پزشکان آن را اعلام کردند.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.