پنجشنبه، 9 فروردین 1403

معاون وزیر بهداشت:

کرونا نشان داد که کدام کشور توسعه یافته است

کرونا نشان داد که کدام کشور توسعه یافته است
معاون درمان وزیر بهداشت با تشریح علت موفقیت ایران در مقابله با کرونا، گفت: ظرفیت‌ها در مقابله با کرونا نشان داد که کشور توسعه یافته کدام است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب، ساخت شبکه‌ بهداشت بود. اکنون ۱۸ هزار خانه بهداشت روستایی حتی در نقاط دور افتاده کشور داریم؛ این ساختار می‌تواند زیرساخت عدالت در سلامت باشد.

وی با بیان اینکه ایران با داشتن یک سوم ظرفیت‌ تخت‌های بیمارستانی در اروپا و آمریکا، در بحث درمان بیماران کرونا بسیار موفق عمل کرده است، افزود: امروز دراین بحران کسی را سراغ نداریم که برای بستری شدن در بیمارستان با مشکل کمبود تخت مواجه شده باشد. در حالی که این مشکل در آمریکا و اروپا سبب انتخاب بیماران می‌شد.

معاون درمان وزارت بهداشت، تصریح کرد: بخش خصوصی، سازمان‌ها، نیروهای مسلح و... همگی برای پذیرش بیماران کرونا به کمک ما آمدند و همین امر نشان دهنده عدالت است که هیچ بیماری نیست که به خاطر نبود تخت در بیمارستان بستری نشود.

وی دستاورد مهم دیگر ایران در مقابله با کرونا را برخورداری از فرهنگ غنی خواند و ادامه داد: نگهداری از سالمند در منزل یکی از بخش‌های همین فرهنگ غنی است که سبب شد آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در سنین بالای ۷۰ سال در میان سالمندان کشورمان کم باشد و این در حالی رخ داد که در آمریکا و اروپا بالاترین آمار مرگ و میر مربوط به سن بیش از ۷۰ سال بود.

جان بابایی با بیان اینکه روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم، اظهار کرد: ایران پس از چین اولین کشوری بود که بروز بیماری کرونا را گزارش کرد؛ در حالی که برخی کشورهای همسایه ما نیز بیماری را مشاهده کرده بودند اما آن را به طور علنی گزارش نکردند. ما با مردم به شکل صادقانه‌ای برخورد کردیم.

وی افزود: زمانی که دیدم کل جامعه و نه تنها جامعه پزشکی برای مقابله با کرونا بسیج شده است ایمان آوردم که می‌توانیم با بیماری مقابله کنیم. به چشم خود می‌دیدم جوانان به جای رفتن به اعتکاف در مسجد در بیمارستان‌ها در حال کمک به کادر درمان هستند یا در رسیدگی و نظافت بیماران فعالیت‌های ارزشمندی انجام می‌دهند. از سوی دیگر نمی‌توانیم از کمک خیرین در این بحران غافل شویم، بسیاری از تجهیزات و لوازم حفاظتی در بیمارستان‌ها را خیرین تهیه کردند و با دیدن چنین صحنه‌هایی مطمئن شدیم همه اقشار پای کار آمده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه وجود مقام معظم رهبری برای کشور یک سرمایه محسوب می‌شود، بیان کرد: ایشان از روزهای اول با تقدیر از زحمات کادر پزشکی در صحنه حضور داشتند که این امر انرژی زیادی به کادر پزشکی و پرستاری داد. همچنین رییس جمهور و دولت نیز حمایت خود از کادر درمان را نشان دادند. این در حالی است که در کشوری همچون آمریکا، رئیس جمهورشان با حرف‌های نسنجیده باعث سرافکندگی آنها می‌شود.

جانبابایی تاکید کرد: در ایران تمام تصمیم‌گیری‌ها در حوزه سلامت مردم به عهده بخش بهداشت و درمان کشور بود و در این بین همکاری‌های  بسیار مناسبی از سایر بخش‌ها مشاهده می‌شد. به عنوان مثال جامعه دینی کشور بر اساس استدلال‌های علمی برای تعطیلی حرم‌های مقدس، نماز جماعت، نماز جمعه و... بسیار به کمک بخش بهداشت و درمان آمدند.

وی علت دیگر موفقیت ایران در مقابله با کرونا را ماندگاری کادر درمانی در بیمارستان‌ها دانست و ادامه داد: ماندگاری کادر درمان سبب شد تسلط و شناخت نسبت به بیماری افزایش پیدا کند. کادر ارائه دهنگان خدمات ما در کرونا تقریبا همیشه ثابت بودند و این در حالی بود که بزرگترین اساتید پزشکی و حتی پزشکان بازنشسته در کنار همکاران جوان خود، خدمت کردند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، با تاکید بر لزوم غنیمت شمردن سرمایه‌های انسانی و ظرفیت‌های کشور، گفت: نباید در بحران ها با ایجاد حواشی به سرمایه‌های انسانی ضربه بزنیم؛ همچنین ظرفیت‌ها در مقابله با کرونا نشان داد که کشور توسعه یافته کدام است. کشوری توسعه یافته است که مردمش ثروت اصلی آنجا باشند که ما این ظرفیت را در جوانان مان شناسایی کردیم.

وی در خاتمه افزود: همان روزهای اول کشور انگیلیس ۳ میلیون ماسک ما را نگه داشت و تحویل نداد، ولی کشورمان از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرد و امروز علاوه بر تولید ماسک، در تولید دستگاه‌های کمک تنفسی نیز به خودکفایی رسیده و آمادگی صادرات آنها را داریم. در این مدت نیاز به واردات هیچ دارویی نبوده است.

انتهای پیام

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.