جمعه، 31 فروردین 1403

توسط رییس نظام پزشکی اصفهان صورت گرفت

بازگشایی مطب های دندانپزشکی چرا و چگونه؟

 بازگشایی مطب های دندانپزشکی چرا و چگونه؟
همانطوری که در اوج شیوع کرونا مطب های عمومی و درمانگاههای پزشکی عمومی به عنوان خاکریز اول موجب کاهش مراجعات به بیمارستانهای سطح شهر شدند که بایستی از زحمات و فداکاریهای آنان قدردانی ویژه شود اجرای این دستورالعمل باعث می گردد بیماران که حدود 2 ماهی است تحمل درد و رنج کرده اند الان مجبور شوند فقط به درمانگاهها مراجعه و سیل فراوان مراجعه کننده به درمانگاهها و عدم رعایت فاصله گذاری و رعایت مسائل بهداشتی موج دیگری از بیماری را به وجود می آورد ، سوال اینست که تفاوت آئروسل درمانگاهی با مطبها چیست؟

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر عباسعلی خادمی رییس نظام پزشکی اصفهان با صدور نامه ای که نسخه ای از آن برای سازمان کل نیز ارسال شده است از معاون درمان داشگاه علوم پزشکی اصفهان خواست در دستورالعمل خود نسبت به تعطیلی مطب دندانپزشکان تجدید نظر نماید. در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر کلیدری

معاون محترم درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

با سلام و احترام

                عطف به نامه شماره 534/7/12پ مورخ 31/1/99 آن معاونت در مورد تعطیلی مطب های دندانپزشکی ، مطالب ذیل جهت استحضار و بازنگری حضرتعالی و مسئولین خدمتتان ارسال می گردد:

  1. طبق قوانین سازمان نظام پزشکی هر پزشک ، دندانپزشک و متخصص رشته های مختلف پس از فارغ التحصیلی لازم است مراحل مختلفی را گذرانده از جمله طرح نیروی انسانی ، ضریب K  و نهایتاً فعالیت در مناطق محروم جهت کسب امتیاز لازم برای تأسیس مطب در شهرهای دانشگاهی و بزرگ
  2. اعطای مجوزهای بی رویه و لجام گسیخته درمانگاههای دندانپزشکی خصوصی که صرفاً این ازدحام در استان اصفهان
    می باشد و مشکلات فراوانی که این درمانگاهها به وجود آورده اند و شکایت فراوانی که بیماران ثبت می کنند اینگونه است که تأسیس این درمانگاهها توسط همکارانی هست که علیرغم داشتن مطب شخصی در قالب فعالیتهای انتفاعی و سرمایه گذاری جانبی اقدام به تأسیس درمانگاه نموده اند.
  3. در حال حاضر همکاران دندانپزشک که فقط مطب دارند این مطبها تنها منبع درآمد آنهاست و بسته بودن آن به مدت طولانی تبعات فراوان اقتصادی و روانی به دنبال داشته و براساس نظریه روانشناسان اشتباه بزرگی است.
  4. از طرف دیگر بیماران در این شرایط فقط به دندانپزشک شخصی و همیشگی خودشان اعتماد داشته اند و دچار سوء برداشت شدیدی شده اند و این حق طبیعی بیماران سلب می شود که مجاز به انتخاب دندانپزشک خود باشند.  همانطوری که بیمار یک مرکزخیریه جای دیگری مراجعه نمی کند ، بیمار یک مطب هم به درمانگاه  مراجعه نمی کند.
  5. این دستورالعمل توهین به دندانپزشکان دارای مطب می باشد که گویی آنان توانائی به انجام موازین علمی و بهداشتی و رعایت دستورالعمل ها نیستند ولی درمانگاهها هستند که این مطالب قطعاً باعث تمرکز مراجعین در درمانگاه خواهد شد.
  6. همانطوری که در اوج شیوع کرونا مطب های عمومی و درمانگاههای پزشکی عمومی به عنوان خاکریز اول موجب کاهش مراجعات به بیمارستانهای سطح شهر شدند که بایستی از زحمات و فداکاریهای آنان قدردانی ویژه شود اجرای این دستورالعمل باعث می گردد بیماران که حدود 2 ماهی است تحمل درد و رنج کرده اند الان مجبور شوند فقط به درمانگاهها مراجعه و سیل فراوان مراجعه کننده به درمانگاهها و عدم رعایت فاصله گذاری و رعایت مسائل بهداشتی موج دیگری از بیماری را به وجود می آورد ، سوال اینست که تفاوت آئروسل درمانگاهی با مطبها چیست؟
  7. همانطوری که مستحضرید انتقال و شیوع بیماری در خیلی از مکانها نظیر هایپرمارکت ها ، متروها، اتوبوس ها و ... وجود دارد که با در نظر گرفتن تمهیداتی که اجرا شده هنوز پرخطرتر از مراکز درمانی هستند . باعنایت به اینکه مراکز پزشکی و درمانی یک فرد تحصیل کرده در رشته های پزشکی و دندانپزشکی متولی اداره آن می باشد و موازین علمی و بهداشتی را رعایت می کند.
  8. در صورتی که اعمال ضروری اندوسکپی و کلونوسکوپی ، برونکوسکپی و اکوکاردیوگرافی که آن هم ریسک بالا دارد مجاز شناخته شده چرا اعمال دندانپزشکی اورژانسی و ضروری با فاصله گذاری در مطب قابل انجام نیست؟
  9. اگر انجام اعمال اورژانسی دندانپزشکی در درمانگاه خطری ندارد  بالطبع انجام آن در مطب هم خطرناک نخواهد بود.
  10. تعداد زیادی از بیماران نیمه کاره مطبها باز شدن و شروع بکار مطب هستند و از دست رفتن دندانهایشان در زمان تعطیلی منجر به شکایت علیه همکاران دندانپزشک خواهد شد.

در خاتمه از جنابعالی درخواست می گردد دستورالعمل ابلاغی مورد بازبینی مجدد قرار گرفته و نفع بیمار و دندانپزشک و مسئله کنترل بیماری مورد توجه قرار گیرد و با هماهنگی با وزارت بهداشت انشاءالله انجام خدمات اورژانس و ضروری در مطب های دندانپزشکی مورد تایید قرارگیرد.

 

پایان پیام

 

 

 

 

 

 

  •  
  •  
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.