جمعه، 10 فروردین 1403

تاثیر روزه‌داری در کنترل کرونا

تاثیر روزه‌داری در کنترل کرونا
در شرایط کرونایی همه ما نیاز به تقویت سیستم ایمنی، مقابله با استرس و کاهش عوامل التهاب‌زا داریم که روزه‌داری با پیشگیری از این عوامل، می‌تواند در کنترل بیماری کرونا موثر باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی دکتر فریدون عزیزی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روزه داری مقابله لازم با بحران کرونا را ایجاد می کند، این کار با ارتقای ایمنی بدن، کاهش عوامل التهاب زای غیرمفید، می تواند حالت دفاعی در مقابل بیماری های مختلف ایجاد کند.

وی به فواید دیگر روزه داری اشاره کرد و یادآور شد: روزه داری که منطبق با آیین دینی و توصیه های روایی اسلام گرفته شود، قند خون را تا حدود زیادی تنظیم می کند، وزن را کاهش می دهد، از چاقی افراد کم و در مقابل استرس هم مقاومت ایجاد می کند.

این پزشک فوق تخصص غدد درون ریز ومتابولیسم ادامه داد: در شرایط کرونایی فرد روزه دار برای حفظ سلامتی خود باید مواردی را رعایت کند که شامل رعایت بیشتر موارد بهداشتی، نوشیدن مایعات، مصرف سبزیجات و میوجات و همچنین کاهش استفاده از مواد غذایی شیرین، قهوه و چای است.

عزیزی به روزه داران امسال توصیه کرد که ۸ تا ۱۰ لیوان آب بین افطار تا سحر بنوشند.

وی با یادآوری اینکه زمان روزه داری امسال به طور متوسط در کشور حدود ۱۶ ساعت است و در این  مدت هیچگونه اختلالی در کم آبی بدن ایجاد نمی شود، گفت: کم شدن آب بدن و کاهش سدیم، پتاسیم و غیره در ایام روزه داری کمتر از ۲۴ ساعت مطرح نیست و برای رمضان امسال توصیه می شود که محیط منزل را مرطوب نگه دارند.

رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نتایج مطالعه ای در قالب طرح قند و لیپید تهران در بین افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله نشان داد، کسانی که سلامت معنوی بالاتری دارند، ابتلا به بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون؛ کمتری دارند.

عزیزی تصریح کرد: از طرف دیگر این افراد سلامت روانی بالایی هم دارند، به عبارتی افسردگی و حالات هیجانی در آنان کمتر است و  همچنین آرامش بیشتری دارند.

وی به انتشار مقالات در مورد فواید روزه داری اشاره کرد و گفت: در ۴۰ سال گذشته بیش از ۷۰۰ مقاله در مورد فواید روزه داری تهیه و منتشر شده است.

روزه داری از طریق سلامت معنوی، سلامت جسمی و روانی را تقویت می کند

این فوق تخصص غدد درون ریز ومتابولیسم تاکید کرد: روزه داری از طریق سلامت معنوی، سلامت جسمی و روانی و اجتماعی را تقویت می کند. تحقیقات نشان می دهد آنهایی که سلامت معنوی بهتری دارند، سلامت جسمی و روانی بهتری هم دارند.

عزیزی افزود: روزه داری برای افراد سالم نه تنها مضر نیست، بلکه مفید هم می باشد، برای اینکه هر چهار بعد سلامت انسان را ارتقا می دهد.

وی ادامه داد: سلامت دارای ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و انسان در صورتی سلامت کامل دارد که هر چهار بعد سلامت، بی نقص و عیب باشد.

رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یادآور شد: انسان ها بیشتر به سلامت جسمی توجه می کنند اما سه بعد دیگر سلامت اهمیت بسیار زیادی دارد و به خصوص سلامت معنوی افراد اصالت دارد، آنچه که تاکنون شناخته شده، این است که چهار بعد سلامت روی هم تاثیرگذار هستند.

عزیزی خاطرنشان کرد: مطالعات آینده نگر در ایران نیز نشان می دهد که جوانانی که سلامت معنوی بالاتری دارند، کمتر دچار بیماری های غیر واگیر می شوند

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.