جمعه، 10 فروردین 1403

سخنگوی وزارت بهداشت؛

نمی توانم پاسخگوی افزایش ترددها باشم/واکنش به آمار نادرست کرونا

نمی توانم پاسخگوی افزایش ترددها باشم/واکنش به آمار نادرست کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت، برخلاف ادعای روزهای قبلش که بیان کرد با برداشته شدن محدودیت های تردد حجم سفرها افزایش پیدا نمی کند، گفت: من نمی توانم پاسخگوی افزایش ترددها و سفرهای غیر ضروری باشم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از خبرگزاری مهر،کیانوش جهانپور، بعد از ظهر دوشنبه در ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه از امروز که محدودیت ترددها در جاده‌ها برداشته شده است ترددها افزایش یافته و ترافیک در محورهای مواصلاتی زیاد شده است این در صورتی است که شما گفتید با برداشته شدن محدودیت‌ها مردم به سفرهای غیرضروری نمی‌روند، الان چه جوابی دارید، اظهار کرد: از خود مسافرین باید سوال کرد که چرا سفر غیر ضروری رفتند نه من. اینکه ترددها ضروری است یا نه را من نمی‌توانم قضاوت کنم.

وی افزود: اینکه ترافیک در شهرها افزایش یافته است به دلیل استفاده مردم از خودروهای شخصی است و البته ترجیح ما این است افراد به سمت خودروی تک سرنشین بروند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: همه دنیا به سمت بازگشایی رفته‌اند و امروز اصلاً استثنایی نداریم و باید نکات بهداشتی را رعایت کرد و به اجرای هرچه صحیح‌تر فاصله گذاری اجتماعی بپردازیم، این را هم یادآوری کنم که همچنان مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل است و ۲۰ میلیون نفر از جمعیتی که با بازگشایی این مراکز در خیابان‌ها بودند کاسته شده است.

جهانپور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه مشاهدات میدانی ما از دو بیمارستان تهران حاکی از این است که از روز شنبه مراجعان به بیمارستان‌ها بیشتر شده است، دلیل این موضوع چیست، افزود: من این موضوع را کاملاً تکذیب می‌کنم و حجم مراجعات ما به بیمارستان‌ها کم شده و حتی برخی از بیمارستان‌ها دیگر از چرخه پذیرش بیمار کرونایی حذف شدند.

وی در واکنش به ادعای فردی که در فضای مجازی عنوان داشته ادرار شتر برای درمان کرونا مفید است، گفت: وزارت بهداشت به مصرف ادرار گاو و شتر که نمی‌تواند ورود کند، هر فردی می‌تواند به اصطبل برود و هرچیزی را مصرف کند ولی هیچکدام از این موارد مورد تأیید وزارت بهداشت نیست. برخی سودجویان با استفاده از یک منبع دینی و مذهبی سعی دارند تا افراد را فریب دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دستور داده شده که گواهی فوت کرونایی ها بر علت کرونا صادر نشود، افزود: فرم پنومونی هیچ بیماری دستکاری نمی‌شود و هیچ مقامی نمی‌تواند به پزشک بگوید که علت فوت را چیز دیگری بنویسد.

وی ادامه داد: برخی از اعضای شورای شهر تهران امکان دارد بگویند که آمار انتخابات هم اشتباه است و در انتخابات تقلب شده آیا این حرفشان درست است که حالا به آمار وزارت بهداشت اعتراض می‌کنند. مگر دوستان شورای شهر به غیر از آمار انتخاباتی و زنان و زایمانی می‌توانند آمار دیگری بدهند؟ ما موارد غیرقطعی و غیرشناسایی را نه می‌شناسیم و نه آمار می‌دهیم و تنها آمار قطعی را اعلام می‌کنیم و این به معنی این نیست که آمار غیرقطعی نداریم. آمار یعنی چیزی که شناخته شده است نه موارد شناخته نشده، این طور نیست که شب بخوابیم و صبح بیدار شویم و بگوییم بر اساس اعلام مشاورانم من رأی آوردم و بعد آن همه داستان برأی کشور درست کنند! هرکسی هرچیزی می‌خواهد بگوید ما فقط آمار موارد شناخته شده و قطعی را اعلام می‌کنیم و به کسی هم به صورت شخصی جواب نمی‌دهیم.

جهانپور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینک چرا بازارهای سرپوشیده باز شده اما اماکن مذهبی باز نشده است، گفت: امسال ماه رمضان اعمال را به صورت فردی انجام دهید تا نکات هشدار دهنده کاهش پیدا کند و بتوانیم زودتر این اماکن را باز کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بازی کرونا تمام نشده، اتفاقاً به جاهای خطرناک رسیده است اما ما ابراز نگرانی نمی‌کنیم و هشدار می‌دهیم و سعی می‌کنیم اطلاعات لازم را به مردم برای درست اجرا کردن فاصله گذاری اجتماعی بدهیم.

وی گفت: برای مراکز تفریحی بین راهی هم پروتکل‌های بهداشتی تهیه شده است و اگر مردم مراتب تخلفی دیدند در سامانه سجام اعلام کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نامه اخیر وزیر بهداشت به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر تکمیل پرونده مبتلایان به کرونا، افزود: قبل از اینکه وزیر بهداشت این ابلاغیه را داشته باشد، معاون درمان وزارت بهداشت هم این موضوع را برای رفع مشکل ترخیص جسدهای متوفیان صادر کرده بود. اعلام شده بود که شرح حال، علامت و سی تی اسکن می‌تواند برای پزشک موضوع را مشخص کند و از درج کلمه مشکوک برای متوفیان خودداری شود. بخشی از آمار متوفیان این است که تست مثبت ندارند، اما در آمار ما به عنوان مبتلا به کووید ۱۹ درج شده است. زیرا بر اساس شرح حال و علائم و سی تی اسکن این تشخیص توسط پزشک گذاشته شده است. این موضوع باعث شد که اجساد تعیین تکلیف شوند و تعداد آمار مبتلایان فوت شده که در گواهی فوت کلمه کرونا درج شده، بیش از آمار تست قطعی متوفیان است.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت برای افراد بستری و تکمیل پرونده‌ها بخشنامه مجددی انجام داد و اعلام شد که تست‌های PCR حتماً در پرونده‌ها درج شود. زیرا این شائبه مطرح شده بود که برای رایگان نشدن درمان بیماران کووید ۱۹ ممکن است کد دیگری برای بیمار ثبت شده باشد، اما الان همه مراکز موظف هستند که تست PCR چه منفی و چه مثبت را در پرونده بیمار درج کنند. در شرایط طغیان و بحران ممکن است در سرعت تشخیص و درمان اشکالاتی وجود داشته باشد. پرونده همه بیماران باید تکمیل شده و نواقص آن برطرف شود، زیرا در آینده مطالعات علمی در زمینه این بیماران انجام خواهد شد و باید پرونده‌های بیماران کووید ۱۹ تکمیل باشد. امروز که بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافته است، باید این هشدار به بیمارستان‌ها داده شود که قبل از گذشت زمان، نواقص احتمالی برطرف شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت افزود: اگر باز هم کمیته اپیدمیولوژیک به نتیجه برسند که نواقص دیگری وجود دارد، حتماً اعلام خواهد شد که نواقص برطرف شود. ده‌ها هزار نفر مشکوک به کرونا در کشور بستری شده‌اند و این اطلاعات برای مطالعات اپیدمیولوژیک بسیار مهم است.

نقش بهورزان در مقابله با کرونا

وی درباره نام گذاری روز اول هفته سلامت گفت: نقش و جایگاه بهورز و خانه‌های سلامت در بسیج ملی مقابله با کرونا به خصوص در مرحله غربالگری مشخص است. بار اصلی در بسیج ملی مقابله با کرونا در زمینه غربالگری و پایش بر دوش سیستم بهداشتی کشور بوده و امروز به عنوان روز اول هفته سلامت نیز با عنوان «بهورزان، مراقبان سلامت و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا» نام گذاری شده است.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره میزان پایین فوت در ایران نسبت به کشورهای اروپایی گفت: اگر آمار فوت را به نسبت کل بشناسیم، این عدد در ایران پایین‌تر است، اما همزمان باید تعداد بهبود یافتگان هم در نظر گرفته شود. تعداد بهبود یافتگان افزایش یافته و تعداد موارد فعال در کشورهای اروپایی بیشتر است. شناسایی و اقدام زود هنگام در ایران منجر به این شد که موارد بهبود یافته افزایش پیدا کند. همه افراد بهبود یافته نیز مشخصات موجودی دارند. ابعاد فاجعه در اروپا و آمریکا بزرگ است. اگر گفته می‌شد بخشی از مبتلایان در ایران شناسایی نشده، این سهم شناخته نشده در اروپا به مراتب بیشتر است، حتی اگر تعداد تست بیشتری انجام داده باشند. به همین دلیل سهم و درصد مرگ و میر در این کشورها بیشتر نشان داده می‌شود.

وی افزود: کشورهایی که واکسن ب ث ژ زده‌اند نیز احتمال داده می‌شود که رابطه‌ای بین شدت و عواقب ویروس کرونا با زدن این واکسن وجود دارد. البته این احتمال است و هنوز قطعی نیست.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: پروتکل‌های درمانی ما و آزادی نسبی پزشک در ایران در زمینه تجویز دارو و در دسترس بودن دارو در زمینه کرونا مطرح است. هیچ داروی سرپایی نداریم که برای بیمار تجویز شود و بیمار نتواند دارو را تهیه کند. پروتکل‌های توصیه شده توسط پزشکان بر اساس برخی مطالعات، تأثیر نسبی داشته و در نتیجه اقدامات زودهنگام شاید موجب عاقبت خوب برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شده است.

جهانپور ادامه داد: تقریباً اطمینان داریم برخی از بیماران ما که امروز ترخیص می‌شوند، اگر در اروپا و آمریکا بودند، شاید در جمع فوت شدگان قرار می‌گرفتند. تجویز و تشخیص پزشکان ما در بسیاری از مراکز، بیماران را نجات داده است. اگر قرار بود بر اساس پروتکل‌های اروپایی رفتار کنیم، درصدی از بیماران ممکن بود در فهرست فوت شدگان قرار بگیرند، اما در ایران بهبود یافته و مرخص شده‌اند.

نظام شبکه بهداشت را دست کم نگیریم

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت بیان کرد: نباید نظام شبکه و خانه بهداشت و مراقب سلامت و سامانه ۴۰۳۰ را دست کم بگیریم. این موارد در مدیریت کووید ۱۹ و کاهش هراس و اضطراب و کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و شناسایی زودهنگام بیماران مؤثر بود و هر کشوری این نظام شبکه بهداشت را ندارد.

آمار تفکیکی گروه‌های سنی

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار تفکیکی گروه‌های سنی گفت: این آمار در اسفند ماه اعلام شد و الان هم آمار آن وجود دارد و در مقاطع مختلف زمانی می‌توان این میانگین را تهیه کرد. بر اساس آخرین گزارش‌های اپیدمیولوژیک، سن ابتلاء به صورت میانگین ۵۹ سال و سن فوت هم ۶۹ سال بوده است. کمیته اپیدمیولوژیک به صورت هفتگی این اطلاعات را هم منتشر می‌کند.

ماجرای واردات کیت‌های کرونا از کره جنوبی

جهانپور درباره ماجرای واردات کیت‌های تشخیصی کرونا از کره جنوبی بیان کرد: این ماجرا در رسانه‌های معاند مطرح شده است. برخی شبه رسانه‌ها به سرویس‌های امنیتی وابسته هستند و برای ما شناخته شده‌اند. این گزارش ضد و نقیض و عجیب و غریب با کلماتی مثل سپاه و بسیج و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منتشر شده و در حاشیه آن ماجرای کیت تشخیصی کرونا را هم مطرح و عبور کرده‌اند. به محض این‌که این گزارش را برای من فرستادند، مطمئن شدم محموله خریداری شده کیت که توسط شرکتی در زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام خریداری شده به مقصد نمی‌رسد. اتفاق این بود که قرار بود این کیت وارد ایران نشود و سوئیفت به بهانه قوانین تحریمی لغو شد و قبل از آن، پیوست رسانه‌ای برای آن ایجاد کرده‌اند. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام بود و سوال ما این است که اگر این کیت یا تجهیزات پزشکی تحریم نیست، چرا این سوئیفت لغو شد و اگر تحریم هست که این همه ادعا مبنی بر این‌که دارو و تجهیزات تحریم نیست را توضیح بدهند.

وی افزود: از طرفی ادعا شد که این شرکت کره‌ای مخابراتی است و ربطی به دارو و تجهیزات پزشکی ندارد. نمایندگی انحصاری این شرکت منتشر شد که از فوریه ۲۰۲۰ برای دو سال به صورت انحصاری نمایندگی توزیع این کیت‌ها را در آسیا و خاورمیانه بر عهده دارند. مجموعه ستاد فرمان اجرایی امام (ره) از روز نخست شیوع کرونا در کشور در کنار وزارت بهداشت قرار گرفت. سامانه ۴۰۳۰ و افزایش تولید ماسک هم مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است. نفری که از سازمان غذا و دارو نام برده می‌شود دو سال است که مسئولیتی در سازمان غذا و دارو ندارد. از طرفی این شرکت خصوصی نیست و منافعی ندارد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: اگر کیت تشخیصی تهیه می‌شود برای روستاها و نقاط دور افتاده و توسعه تست‌های کرونا است که در کنار کیت‌های تولید داخل بتوانیم به صورت وسیع‌تر تست کرونا را انجام بدهیم. باید مشخص کنند که جایگاه آنها در کنار مردم ایران است یا در مقابل مردم. هیچ نقطه سومی هم وجود ندارد. دارو و تجهیزات پزشکی به هیچ بهانه سیاسی نباید در دنیا تحریم شود، اما این کار با واسطه یا بی واسطه توسط ایالات متحده آمریکا انجام شده است و هیچ پوشش رسانه‌ای هم برای آن نتوانستند ایجاد کنند. حتی افرادی که ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران هم ندارند به صورت مکرر اعلام کرده‌اند که در این مورد ایران راست می‌گوید.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.