جمعه، 31 فروردین 1403

بازگشایی صنوف به معنای عادی شدن شرایط نیست

  • 28 فروردین 1399
  • 07:47
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
بازگشایی صنوف به معنای عادی شدن شرایط نیست

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی به منظور قطع زنجیره انتقال کرونا، بر لزوم ثبت نام تمام اصناف در سامانه وزارت بهداشت و در موعد مقرر، تاکید کرد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی، دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی ریسک ابتلا به کووید 19 را کاهش می دهد، از طرفی در این فاز به دنبال قطع زنجیره انتقال هستیم. تصور می شود با توجه به افزایش آگاهی مردم و رعایت نکات بهداشتی از سوی آنها، آرامش نسبی ایجاد شده است. اما باید مراقب باشیم که این آرامش منجر به سهل انگاری نشود. نباید تصور کنیم که ویروس رخت بر بسته و از ایران و دنیا خارج شده است. ویروس همچنان وجود دارد و افراد زیادی را در سراسر دنیا مبتلا می‌کند و اقتصادهای زیادی را دارد فلج می‌کند. بنابراین، کوچکترین سهل انگاری می‌ تواند باعث شود که حتی شاهد پیک بیماری باشیم و ممکن است دوباره تعداد زیادی ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها داشته باشیم.
 
مردم در سامانه وزارت بهداشت علایم خود را ثبت کنند
 

وی افزود: با توجه به طرح بسیج ملی مقابله به کرونا، همه مردم حتما در سامانه حضور پیدا کنند و اگر علائم یا مشکلی دارند، آنها را ثبت کنند تا مورد پیگیری همکارانمان قرار گیرند.
 
دکتر رییسی درخصوص بازگشایی برخی از صنوف، ادامه داد: گرچه سلامت بر همه امور اولویت دارد، اما بحث اقتصاد و معیشت مردم هم اهمیت دارد، لذا با اتخاذ این تصمیم، در صورتی موفق می شویم که همه صنوف و واحدهای صنفی که آغاز به کار کرده ‌اند، پروتکل‌ های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.
 
بازگشایی صنوف به معنای عادی شدن شرایط نیست
 
دکتر رییسی بیان کرد: پروتکل‌های بهداشتی سه قسمت دارد؛ یکی مربوط به محیط کسب و کار، یکی مربوط به کارکنان بوده و سومین قسمت مربوط به دریافت کنندگان کالاها و خدمات است. باید توجه کرد که بازگشایی صنوف به معنی عادی شدن شرایط نیست و به این معنی نیست که بیماری را مهار کرده ‌ایم. بازگشایی صنوف را در کنار فعالیت اقتصادی و تامین معیشت مردم، با توجه به کاهش ریسک ابتلا مدیریت می‌کنیم. بنابراین، هرگونه سهل انگاری می ‌تواند منجر به شیوع مجدد بیماری شود.
 
معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: بر همین اساس سامانه ‌ای را برای ثبت‌ نام صنوف ایجاد کردیم که باید در آن ثبت‌ نام کنند. در واقع تفاهمی میان وزارت بهداشت و صنوف امضا می ‌شود که نوعی قرارداد اجتماعی و شهروندی است و صنوف موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می ‌شوند. بلافاصله بر اساس ثبت‌نام و محل هر صنف، پروتکل خاص او برایش ارسال می‌ شود. برای برخی واحدهای صنفی بیش از یک پروتکل صادر می‌ شود. تاکید می‌کنیم که صنوف  حتما ثبت‌نام کرده و این پروتکل‌ها را رعایت کنند.
 
دکتر رییسی تاکید کرد: متاسفانه در زمینه ثبت صنوف در فضای مجازی شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه این ثبت نام مربوط به مالیات است، اما ما در این سامانه هیچ کد اقتصادی از کسی دریافت نمی‌کنیم و هیچ ربطی به مالیات ندارد و صرفا در حوزه بهداشت اقدام می‌کنیم که صرفا برای ارسال و رعایت پروتکل‌ ها است. در عین حال، مردم باید همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند. در درجه اول به هیچ وجه برای کار غیر ضروری از منزل خارج نشوند، برای گشت و گذار به بیرون نروند و صرفا برای تامین مایحتاج ‌شان از منزل خارج شوند. در عین حال تصور نکنند که پروتکل های بهداشتی به منزله واکسن و ایمنی از بیماری است، بلکه نقش پروتکل‌ ها کاهش ریسک ابتلا است. به شرط اینکه دقیق رعایت شود.
 
وی درپاسخ به سوالی درخصوص ابتلای مجدد یک نفر به کرونا در کشور، گفت: اینکه یک نفر مجدد در کشور به کرونا مبتلا شده، تایید نمی کنیم و در کشور فعلا چنین آماری وجود ندارد، اما مقاله ای از کره جنوبی حاکی از این است که گزارش هایی در این زمینه داشته و درحال حاضر روی آن بررسی می کنند.
 
علت اختلال در سامانه وزارت بهداشت در روزهای نخست

 
دکتر رییسی درباره اختلالات سامانه ثبت اصناف، گفت: اوایل اشکالاتی در ثبت سامانه وجود داشت؛ چراکه اولا ارتباط با ثبت احوال برای استعلام‌گیری قطع شده بود و دوما در روزهای ابتدایی حجم زیادی برای ثبت ‌نام مراجعه می‌کردند، اما از دیروز و امروز گزارشی از بروز مشکل در سامانه نداشته‌ ایم. با توجه به ظرفیت های ایجاد شده، توانایی ثبت نام روزانه یک میلیون صنف در سامانه  وجود دارد و مشکلی نداریم.
 
وی افزود: البته نباید ذهن‌مان را به این سمت بریم که صنوف را اجبار می‌کنیم و می‌خواهیم آن‌ها را ببندیم، بلکه بحث ما بازگشایی اصناف است. لذا، درخواست داریم که اصناف حتما ثبت نام کنند تا کد بازگشایی را دریافت کرده و ما برایشان پروتکل ‌ها را ارسال کنیم.
 
دکتر رییسی عنوان کرد: متاسفانه طبق معمول یکسری نگرانی برای افراد ایجاد کردند و بحث ثبت نام در سامانه را به مالیات ربط دادند، اما در این زمینه صرفا دیدگاه‌ مان سلامت مردم است و حتی اعلام کردیم که مشاغل خانگی و صنوف بدون پروانه هم ثبت نام کنند تا پروتکل‌های به دست ‌شان برسد. اگر نیاز به تمدید باشد، مهلت ثبت‌ نام را تمدید می‌کنیم، اما اینطور نیست که مرتبا تمدید شود. درخواست ما این است که همه اصناف ثبت نام کنند. در عین حال اینطور نیست که شغلی در لیست نباشد، حتی گزینه سایر را گذاشته ایم و می توانند شغل‌شان را بنویسند. زیرا ما یک پروتکل بهداشتی عمومی داریم و در عین حال برای برخی مشاغل خاص علاوه بر پروتکل عمومی، پروتکل خاص آن شغل را هم ارسال می‌کنیم. در کشور ما این کار انجام شد که بیش از 102 پروتکل برای 12 هزار مورد از مشاغل تهیه کرده ‌ایم و با کمک خود اصناف این اقدام را انجام داده‌ ایم.
 
نظر کمیته علمی ستاد کرونا درباره روزه ‌داری
وی در پاسخ به سوالی درخصوص شرایط روزه داری برای بیماران گفت: موضوع روزه داری در کمیته علمی ستاد کرونا مطرح شده است و کمیته علمی باید رسما در این باره اظهارنظر کند، اما حدودی که توافق شده را اعلام می کنم و دو سه روز آینده کل اطلاعیه کمیته علمی رسانه ‌ای می شود.
 
دکتر رییسی افزود: چند موردی که توافق روی آن وجود دارد؛ این است که افرادی که مثبت هستند و کمتر از دو هفته از بیماری آنها گذشته، مشمول روزه گرفتن نیستند. افراد بالای ۶۵ سال یا مبتلا به بیماری زمینه ‌ای که امکان ایزوله شدن برای آنان وجود ندارد، نیز مشمول روزه‌ داری نمی‌شوند.
 
وی افزود: وضعیت روزه داری برای برخی افراد هم ربطی به کرونا ندارد، چراکه قبل از شیوع بیماری نیز برخی بیماران و گروه ها شرایط روزه داری نداشتند. زیرا باعث آسیب شدید به آنان می‌ شود، به  این افراد هم پیشنهاد شده که روزه داری واجب نیست. البته ما حکم شرعی نمی دهیم، فقط بحث ضرر و زیان را بیان کرده و علما و فقها فتوا می‌ دهند. سایر موارد قطعی هم به‌ زودی اعلام می شود.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مبنی بر دو برابر بودن آمار مبتلایان و فوتی ‌ها گفت: به‌طور کلی درباره بسیاری از بیماری ‌ها برآورد داریم و علت اینکه می ‌توانیم برآورد کنیم، این است که از آن بیماری و میزان شیوعش شناخت داریم. فرمولی تحت عنوان میزان سرایت بیماری وجود دارد که ابتدا در چین برای بیماری کووید۱۹ حدود ۳.۶ تا ۳.۸ برآورد می ‌شد. در حالی که میزان سرایت بیماری مانند آنفلوآنزا حدود یک یا زیر یک است، بنابراین قدرت سرایت کرونا بالاتر بود که بعد مشخص شد که ۱.۸ است.
 
دکتر رییسی تصریح کرد: درصد بالایی از بیمارانی که ناقل هستند، علامت ندارند. یکی از راه‌ هایی که بتوانیم کل آنان را شناسایی کنیم، این است که آنان را تست کنیم تا بتوانیم میزان شیوع را برآورد کنیم، اما در اینجا یک مشکل دیگر وجود دارد. اگر بخواهید شیوع را برآورد کنید، در جایی مانند قم و گیلان که کانون بیماری بودند، وضعیت بسیار متفاوتی با سایر استان ‌ها که میزان شیوع در آن‌ها پایین‌تر است، وجود دارد، بنابراین اینکه اعلام می ‌شود آمار پنج تا ۱۰ برابری است، کاملا حدسی است.
 
وی افزود: در این زمینه در حال انجام اقداماتی هستیم که می ‌توان با تست ‌های سرلوژیک از افرادی که به بیماری مبتلا شده ‌اند و بعد بهبودی پیدا کردند، بررسی کرد که آیا این افراد مواجهه قبلی داشته‌اند یا خیر؟ این هم بحث ‌های زیاد علمی دارد، بنابراین در حال حاضر نمی‌ توان برآورد دقیقی در این حوزه انجام داد، زیرا هیچ کجای دنیا نیست که بتواند تعداد زیادی تست را انجام دهند و به جز کره جنوبی که میزان تست بالایی داشت، در سایر کشورها فرصت نشده است که این تعداد تست را روی جمعیت بزرگی انجام دهند.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: به‌طور کلی نه تنها در ایران بلکه هر کشوری که آماری را اعلام کرده، اگر تعداد تست بیشتر شود، تعداد ابتلا بیش از این است. این در همه کشورها از جمله ایران صدق می‌کند. بحث بسیج ملی هم به همین دلیل اجرا شده است. به هر حال قطعا تعداد بیش از این است، اما نمی‌ توان با قطعیت گفت که چند برابر بیشتر است.

انتهای پیام

برچسب ها : کرونا
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.