جمعه، 10 فروردین 1403

بیانیه مشترک شورای عالی و هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی

بیانیه مشترک شورای عالی و هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی
شورای عالی و هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در بیانیه ای خطاب به دولت ؛ مسئولین دست اندرکار و نیز مردم شریف کشورمان نکاتی را جهت کنترل اپیدمی بیماری کووید- 19 ارائه نمودند.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی متن بیانیه به شرح ذیل است:

با بروز نخستین نشانه های اپیدمی کووید -19 ، تا به امروز دوره سخت و پرفشاری بر عموم ملت ایران گذشته است. طی این مدت،  بدلیل فقدان امکانات اولیه حفاظت شخصی، کادر پزشکی و پرستاری و سایر دست اندرکاران سلامت ، همکاران برجسته ای را از دست داده اند که از سرمایه های علمی و انسانی غیرقابل جبران این کشور بحساب می آیند.

در حد امکان ، همکاران ما  با  شجاعت و ایثارگری وظایف فوق العاده ای را در مراقبت و درمان بیماران کرونا به انجام رسانیدند ، و بازتاب اجتماعی آن نیز تاکید عموم  بر نقش ارزنده و تعیین کننده ایشان در حفظ سلامتی مردم بود.

ملت عزیز ایران نیز علیرغم تمام فشارها و تحمل بحران بی سابقه سالهای اخیر ، نشانه های پر رنگی از اصالت تاریخی و ریشه های استوار تمدن خود را به نمایش گذاشته اند.

لذا وظیفه دانستیم آنچه را که انجام آن  در ادامه راه  تا کنترل  اپیدمی بیماری کووید- 19 ضرورت تام دارد ، به شرح زیر به اطلاع دولت و سایر مسئولین دست اندرکار و نیز مردم شریف کشورمان برسانیم :

اتخاذ راهکارهای اجرائی مناسب و کارآمد برای اجرای قاطع طرح فاصله گذاری اجتماعی ، و ایجاد زیرساخت های لازم به منظور تداوم این طرح تا کنترل اپیدمی از ضرورت تام برخوردار می باشد . حمایت مناسب و مکفی برای دهکهای پائین جامعه ، از وظایف فوری و مبرم حکومتی است . درخواست از مردم برای در منزل ماندن و کم کردن سفرهای برون شهری و درون شهری و همچنان ادامه تعطیلی برخی مشاغل و نوبت بندی برای بعضی از سایر مشاغل ، کم کردن و شیفت بندی ساعت کار ادارات و تعطیل کردن خدمات بروکراتیک غیر ضروری ، نیازمند تامین یارانه مناسب و کافی و پیش شرط همکاری درازمدت مردم با حافظان سلامت جامعه است. لذا  برقراری یارانه مناسب با محاسبه هزینه های دوره حاضر برای مردم نیازمند ،  افزایش مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی ، از اقدامات زیر بنائی اولیه و ضروری برای اجرای هر نوع طرح فاصله گذاری اجتماعی به حساب می آید. حمایت های مالی، بیمه ای و مالیاتی از بخش های تولیدی ، خدماتی و کسب و کارهای خرد از اقدامات زیر بنائی اولیه و ضروری برای کنترل اپیدمی حاضر است.
"تعدد مراکز تصمیم گیری " طی دوره ای  که گذشت، به نتیجه بخش بودن بسیاری از اقدامات بهداشتی و درمانی از قبیل تهیه و توزیع امکانات و ملزومات بهداشتی ، درمانی و تهیه و توزیع داروهای ضروری و ... لطماتی وارد کرده است .از سوی مجموعه دستگاهها و مسئولین متعدد حکومتی ، لازم است تولیت و مسئولیت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تحت مسئولیت مستقیم و نظارت مستمر شخص ریاست جمهور ، مورد پذیرش و قبول قرار بگیرد. همکاری و معاضدت و مساعدت کلیه سازمانها و نهادها و قوای سه گانه کشور شایان تقدیر است ، ولی ضرورت مطلق دارد تحت تولیت و مدیریت کسانی این تشریک مساعی انجام شود که دست اندرکار و صاحب فرآیند بهداشت درمان کشور هستند.
3.ضروری است حفظ نیروها و سرمایه های علمی و تخصصی مملکت در عرصه بهداشت و درمان ، که طی چنین حوادث تلخی ارزش واقعی وجود آنها بیشتر روشن می شود از رئوس برنامه های حکومتی باشد. تجهیز پزشکان ، پرستاران ، کارشناسان و کارمندانی که در صف مقدم مبارزه با کووید -19 جانفشانی می کنند ، از وظایف مبرم وزارت بهداشت درمان و تمام دستگاههائی است که تحت نظر آن وزارت در راه کنترل اپیدمی فعالیت می کنند. سازمانهای مردم نهاد ، گروهها و محافل خودجوش مردمی طی این دوره کمکهای بسیار ذیقیمتی را جمع آوری و سازمان داده اند . نظارت هر چه بیشتر و هدایت فعالیت های چنین نهادهای گرانقدری که ویژگی های فرهنگی این ملت را آشکار می کنند نیز از وظایف مبرم دولت است .

4.امروز در مقطع بسیار حساسی قرار داریم ، تصمیمات امروز دولت و نهادهای حکومتی و عملکرد جامعه پزشکی و مردم ، تعیین کننده سرنوشت آینده نزدیک این کشور خواهد بود.اگر در همگامی و ارتباط با موسسات و سازمانهای بهداشتی بین المللی و مسئولین بهداشت و درمان کشورهای سراسر جهان به نتایج اقدامات و تجارب ایشان توجه کنیم و از کمکهای بشردوستانه استقبال کرده و حاضر به ارائه تجارب و کمکهای متقابل باشیم، خواهیم توانست با پرهیز از اشتباهات برخی ممالک ، راه درست بعضی کشورهای دیگر را در کنترل اپیدمی کرونا تحلیل و بررسی ، و از تجارب مثبت ایشان استفاده کنیم . در این صورت قادر خواهیم بود با آگاهی و روشن بینی بهتری برای کنترل اپیدمی در کشور خود عمل کنیم. علیرغم تعلل اولیه در جلوگیری از انتشار ویروس و جلوگیری از ورود و خروج از کانون های اولیه انتشار کرونا در ایران و نیز علیرغم روش خاص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ارائه آمار مبتلایان و محدودیت کیت های تشخیصی ، موارد مثبت کاذب و نیز موارد منفی کاذب نمونه برداری های فعلی در آزمایش های ملکولی بعمل آمدهکه باعث می گردد گزارش رسمی آمار مبتلایان با واقعیت میدانی فاصله قابل توجهی داشته باشد ، اعتماد عمومی به آمار را در کشور ما خدشه دار کرده است . در مجموع جامعه پزشکی و سیستم بهداشتی چه بصورت خودجوش و چه تحت برنامه ها و تدابیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ، عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشته و توانسته اند جان شریف هزاران نفر را نجات دهند . ولی لازم است تا با درس گیری از اشتباهات و بهره گیری از تجارب مثبت دیگران ، درصد نتیجه بخشی کار را بالا برده و اقدامات حفاظتی و درمانی را تقویت کنیم.

5.برای کنترل اپیدمی کرونا ، یکی از عمده ترین وظایف مسئولین مربوط ، تهیه " کیت تشخیصی " به تعداد لازم جهت غربالگری عمومی جمعیت کشور برای یافتن افراد ناقل و یا بیمار (کم علامت یا بدون علامت) و قطع زنجیره انتقال است . گرچه انجام غربالگری از طریق ارتباط سامانه ای و تلفنی مفید است ، ولی در اجرای موفق کنترل اپیدمی ، بهیچ وجه نمی تواند جایگزین انجام تست گسترده کرونا با کیت های تشخیصی شود. بدیهی است یکی از مهمترین وظایف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برنامه ریزی جهت انجام غربالگری گسترده برای ارزیابی آنتی بادی با کیت های سرو ایمونولوژی معتبر به منظور تصمیم گیری در خصوص لغو یا تداوم و نیز سطح قرنطینه گی با استفاده از امکانات کلیه بخش ها منجمله بخش خصوصی می باشد .

6.ضمن حمایت قاطع و تائید مفاد نامه شماره 17/10/100/99 مورخ 4/1/99 رئیس کل محترم  و نیز تائید  مفاد نامه شماره 181/20/100/99 مورخ 10/1/99 رئیس محترم شورای عالی نظام پزشکی  ، تاکید می گردد که فعالیت ثمربخش و پرقدرت بخش خصوصی در غربالگری مبتلایان به بیماری کووید - 19  ، مراقبت و درمان سرپائی بیماران ، اهمیت به سزائی دارد. در  مورد بیماران با سطح ابتلای خفیف تا متوسط ، مطابق با پروتکل های کشوری ، انجام درمان و مراقبت توسط پزشکان بخش خصوصی از اجزای ضروری و جدائی ناپذیر برنامه های کنترل اپیدمی بوده و می بایست از حمایت همه جانبه مسئولین برخوردار باشد . اجرای این مهم ، از بار مراجعات و تراکم بیماران در مراکز بیمارستانی و تعداد بیماران بستری کاسته و توان و ظرفیت مقابله با اپیدمی را افزایش خواهد داد .

7.اهمیت بخشیدن به امر "پژوهش"  در زمینه بیماری کووید-19 در سطح دانشگاههای علوم پزشکی ، سازمان نظام پزشکی و کلیه محافل علمی و تخصصی و در اختیار گذاشتن جمع بندی نتایج تجارب پزشکان ایرانی در عرصه پیشگیری و درمان این بیماری در گستره بین المللی ،  از وظایف ذاتی متولیان امر سلامت است ./

شورای عالی سازمان نظام پزشکی                                                                          هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی

         جمهوری اسلامی ایران                                                                                                         جمهوری اسلامی ایران

برچسب ها : مجمع عمومی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.