پنجشنبه، 9 فروردین 1403

پیشنهاد آزمایش واکسن سل برای کرونا در آفریقا جنجال آفرید

  • 16 فروردین 1399
  • 09:51
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
پیشنهاد آزمایش واکسن سل برای کرونا در آفریقا جنجال آفرید
پخش یک گفت ‌وگوی تلویزیونی در فرانسه که در جریان آن دو پزشک از ایده آزمایش واکسن «ب‌.ث‌.ژ» (سل) برای مقابله با ویروس کرونا در قاره آفریقا صحبت می‌کردند، واکنش‌های تندی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته و جنجال آفرید.

به گزارش یورونیوز، دکتر «ژان پل میرا» رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «کوشن» پاریس و «کمیل لُشت» مدیر پژوهش‌های موسسه اینسرم (موسسه ملی سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه) در اظهاراتی که پنجشنبه گذشته(۱۴ فروردین) به صورت زنده از شبکه خبر فرانسه(ال.‌س.ای) پخش می شد، از آزمایش واکسن «ب.‌ث.‌ژ» روی مردم آفریقا دفاع کردند.

در این برنامه، میرا درباره احتمال تاثیر واکسن سل برای تقویت قوای ایمنی بدن در برابر کرونا گفت: شاید تحریک‌آمیز باشد، آیا نباید این مطالعات را در آفریقا، جایی که نه ماسکی وجود دارد و نه درمانی، انجام داد؟ بخش مراقبت‌های ویژه نیز در کار نیست. این شبیه همان کاری است که پیش‌تر صدها پژوهش درباره بیماری ایدز کردند... سراغ تن‌فروشان رفتیم. می‌دانیم که آن‌ها [بدون دفاع] در معرض بیماری قرار دارند و به همین دلیل روی آن‌ها آزمایش می‌کنیم.

مدیر پژوهش‌های موسسه اینسرم نیز در پاسخ به این نظر گفت: حق با شماست. ما هم برنامه‌هایی برای اینگونه مطالعات در آفریقا داریم. البته این پروژه، منافاتی با آزمایش‌های مشابه مثلا در اروپا یا استرالیا ندارد.

از زمان پخش این برنامه، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و سیاستمداران و نهادهای غیر دولتی فرانسه، سخنان این دو کارشناس را محکوم کردند.

با وجود اطلاعیه «اینسرم» مبنی بر «خبر جعلی بودن» جنجال‌های ناشی از این برنامه، سازمان غیر دولتی «اس.‌او.‌اس راسیسم» بزرگ‌ترین نهاد مبارزه با نژادپرستی فرانسه با صدور بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی شبکه خبر فرانسه، بیمارستان کوشن و اینسرم شد.

مردم آفریقا موش صحرایی نیستند

«اولیویه فور» دبیرکل حزب سوسیالیست فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این حرف‌ها فقط تحریک آمیز نبود، نمونه زنده و حاضر از نژادپرستی و استعمارگری بود. آفریقا آزمایشگاه نیست و مردم این قاره موش صحرایی نیستند.

همچنین «دیدیه دروگبا» ستاره فوتبال ساحل عاج و باشگاه‌های فرانسه و بریتانیا، این دیدگاه را نژادپرستانه، تحقیرآمیز و خطرناک توصیف کرد.

او با انتشار پیامی در حساب فیسبوک خود نوشت: به جای اینکه ما را خوکچه [خوک آزمایشگاهی] بپندارید، به ما برای نجات جان مردم در آفریقا و جلوگیری از پخش این ویروس که همه جهان را به هم ریخته، کمک کنید. رهبران آفریقایی برای محافظت از مردم در برابر چنین توطئه‌های کثیفی مسئول هستند. خدا حافظ همه ما باشد.

«ساموئل اتوئو» ستاره کامرونی فوتبال جهان نیز با حمله به این پروژه در فیسبوک خود نوشت:‌ «...آفریقا زمین بازی شما نیست.»

قاره آفریقا کمتر از دیگر مناطق جهان از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است. کشورهای آفریقایی تاکنون کمی بیش از ۷ هزار مورد ابتلا و حدود ۳۰۰ مورد مرگ و میر ناشی از بیماری کوئید-۱۹ را ثبت کرده اند. با این حال بسیاری از کارشناسان نگران شیوع همه‌گیری و بروز فاجعه انسانی در کشورهای‌ به طور عمده توسعه نیافته آفریقا هستند.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.