جمعه، 10 فروردین 1403

مدیریت بحران از رشد سرعت اپیدمی کرونا عقب مانده است

مدیریت بحران از رشد سرعت اپیدمی کرونا عقب مانده است
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که نخستین مسئله مهم در مدیریت کلان سلامت جامعه آماده شدن سریع امکانات و ایجاد مراقبت های لازم در شرایط بحرانی است ؛ گفت: مدیریت بحران از سرعت رشد اپیدمی کرونا در کشور عقب مانده است.

دکتر عباس آقازاده مسرور رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی این سازمان ضمن اشاره به ضعف مدیریت بحران در شرایط کنونی بیان کرد: علاوه بر این؛ هنوز کار علمی و پژوهشی  در زمینه بیماریابی؛ مراقبت  و اقدامات بیمارستانی در زمینه کووید 19انجام نشده است ؛یعنی کار تئوریک  سازمان یافته بر روی دستاوردهای پزشکان ایرانی بر روی کووید 19 از نظر مراقبت و درمان انجام شده و واحدها و تیم های مستقل از اقدامات عملی ؛که صرفا کار آنها پژوهشی و جمع بندی های تئوریک باشد؛ در عمل وجود ندارد.

وی با بیان این پرسش که در حال حاضر دفتر توسعه فناوری پیشرفته وزارت بهداشت دقیقا چه فعالیتی دارد و تولیدات و خروجی آن در خصوص اپیدمی کرونا چه بوده است ؛ تصریح کرد: موضوع مهم در مدیریت اپیدمی کرونا تعدد نهادهای تصمیم گیری و مخدوش بودن تولیت سلامت درکنترل این بحران و آفات ناشی از این مسئله است که در برنامه ریزی برای قطع زنجیره انتقال ویروس ،در تامین ملزومات ضروری حفاظت شخصی فعالان کادر درمانی و نیز تجهیزات ضروری واحدهای درمانی و غیره ؛ تعدد نهادهای تصمیم گیر صدمات فراوانی به روند اجرای برنامه ها وارد کرده است.

وی ادامه داد: در یک برخورد کلی و علیرغم مواردفوق الذکر، در مجموع بخش سلامت جامعه و وزارت بهداشت و جامعه پزشکی در مقایسه با بسیاری کشورهای دیگر حتی ممالک پیشرفته صنعتی ؛ ضعیف عمل نکرده و حتی بهتر نیز رفتار کرده اند زیرا طبق بررسی ها و اطلاعات بدست آمده در اسپانیا به افراد بالای 60 سال کاری ندارند ؛ در ایتالیا افراد بالای 65 سال گزینه سنجی می شوند ودر انگلستان افراد بالای 80 سال رها می شوند اما در کشور ما خلاف این رفتارها عمل شده و این امر در سایه باقی مانده حقوق مردم از سلامت در قانون اساسی به دست آمده است .

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد : اگر به نام خصوصی سازی و طب آزاد تمام امکانات بهداشتی و درمانی کشور که تحت کنترل دولت و تولیت وزارت بهداشت است به بخش خصوصی واگذار شده بود ؛ امروز مردم باید هزینه های گزافی شبیه آنچه که در آمریکا رایج است ، پرداخت می نمودند. خصوصی سازی با برهم زدن نظام سلامت جامع نگر و  عدالت محور و با تکیه بر قوانین بازار آزاد و سوداگری که کسب سود را مهم ترین وظیفه هر فعالیتی می داند؛ مانع از برخورداری توده های مردم از خدمات فعلی مراکز درمانی کشور خواهد شد.

آقازاده تاکید کرد : خدمات بهداشتی و درمانی موجود در کشور با وجود همه نقایص و مشکلات درمقایسه با ممالک پیشرفته در بسیاری از عرصه ها کارنامه عملکرد بهتری را نشان داده است.

**انجام گسترده و توده ای تست کرونا

وی با اشاره به مجموع اقداماتی که برای مهار ویروس کرونا انجام شده است ؛ خاطرنشان کرد : ضمن تایید روش بیماریابی از طریق ارتباط تلفنی و اینترنتی بویژه تحت زمینه هایی که سیستم پزشکی خانواده در برخی استان ها ایجاده کرده است ؛ باید تاکید فراوانی بر انجام گسترده و توده ای تست کرونا داشته باشیم زیرا نبود آن به عنوان یکی از ضعف های ما در مقابله با بیماری کووید 19 است.

وی گفت : باید در کنار تمام اقدامات درستی که انجام شده است ؛این نقص یعنی عدم انجام نمونه گیری و تست کرونای گسترده و توده ای برای یافتن افراد مبتلا و ناقل را برطرف کنیم.

**جلوگیری از مداخلات غیر مجاز در اقدامات درمانی ضروری است

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: دخالت عوامل، عناصر و محافل خاصی که با عناوین مختلف مرتکب جرم(دخالت غیر مجاز در کار پزشکی) می شوند ؛ تحت عنوان طب اسلامی به عوام فریبی و منحرف کردن مردم و نیز مبارزه با پروتکل کشوری پیشگیری و درمان کرونا پرداخته و پس از کتاب سوزی به شیادی های تازه دست زده اند .

وی افزود: شرایط سخت معمولا سبب مرز بندی عوامل مثبت و منفی در پدیده های اجتماعی بوده است . خوشبختانه روند غالب در میان مردم و مراجع بی اعتنایی به این ترهات و اراجیف است و کسانی مانند آیت الله مکارم شیرازی نیز عنوان نموده اندکه اصطلاح طب اسلامی اساسا غیر علمی است.

وی ادامه داد: باید کلیه اقدامات و مداخلات پزشکی که بر روی بیماران انجام می شود با استانداردهای رشته مربوطه مطابقت داشته باشد و ایرانی یا سنتی بودن یک مداخله؛ به هیچ عنوان مداخلات مربوطه را از مبتنی بودن بر شواهد علمی و دانش روز پزشکی بی نیاز نمی کند.

** عدم تحقق نیازهای اساسی جامعه پزشکی

آقازاده با اشاره به این که وزارت بهداشت و سایر نهادهای درگیر مبارزه با کرونا و نهایتا سازمان نظام پزشکی نتوانستند وظیفه خود را در قبال حفظ جان فعالان حرف پزشکی به درستی ایفا کنند ؛ اظهار کرد: متاسفانه شاهد فوت بسیاری از همکاران خود در اوایل این اپیدمی بودیم که با وجود نبود وسایل ایمنی و حفاظتی اولیه و استاندارد؛ خالصانه و ایثارگرانه برای خدمت رسانی به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکردند و سرانجام جان پاک و عزیز خود را در راه خدمت رسانی به بیماران از دست دادند و اکنون نیز اراده استواری درتامین مایحتاج حفاظتی فعالان حرف پزشکی در بخش خصوصی یعنی مطب های پزشکان عمومی ؛ داخلی ؛ اطفال ؛ عفونی و غیره و نیز موسسات تشخیصی و تصویربرداری خصوصی در سراسر کشور مشاهده نمی شود.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که هیات مدیره نظام پزشکی های سراسر کشور در شهرستان ها بویژه استان هایی که شیوع بیشتری داشته اند ؛ تلاش فراوانی کرده اند تا این نقیصه اساسی را به نوعی برطرف کنند ؛ بیان کرد : متاسفانه تاکنون از سوی وزارت بهداشت ؛ خیرین ؛ نهادها و سازمان هایی که در تصمیم گیری و مدیریت بحران دخالت دارند ؛اقدام قابل توجه و چشم گیری برای رفع نیازهای حفاظتی و ایمنی همکاران بخش خصوصی صورت نگرفته است.

آقازاده تصریح کرد : پس از نافرجام ماندن پیگیری های انجام شده در این زمینه ؛ درخواستی به صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی جهت کمک به تامین جانی و حفاظتی همکاران درکل کشور ارائه شد ؛که امیدواریم اقدامات لازم انجام شود ؛هر چند که تحقق این مهم در بخش خصوصی یک عزم ملی را طلب می کند.

**علیرغم بذل الطاف مقام معظم رهبری ، مسئولان ذیربط در عمل جامعه پزشکی را مورد تکریم قرار نمی دهند

وی با اشاره به عنایات و بذل الطاف مقام معظم رهبری در دونوبت خطاب به پزشکان و پرستاران و کادر درمانی و نیزموج دلگرمی و رضایت مردم از عملکرد ایثارگرانه جامعه پزشکی و کادر درمانی در این شرایط بحرانی گفت : بهتر بود مسئولان نیز در عمل حرمت جامعه پزشکی را نگه داشته و هر کار ممکنی را برای دلگرمی و تکریم جامعه پزشکی انجام می دادند .

آقازاده با اشاره به اعلام بانک مرکزی مبنی بر تعلیق اقساط وام های بانکی صنوف مختلف ؛ بدون این که به تعلیق اقساط وام های بانکی جامعه پزشکی از ابتدای بهمن 98 تا پایان بحران کرونا اشاره ای شود؛ اظهار کرد: متاسفانه مکاتبه ریاست کل سازمان نظام پزشکی هم در این زمینه نتوانست خواسته بر حق جامعه پزشکی را محقق نماید .

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان این که سازمان امور مالیاتی با طرح داستان های قوانین مالیاتی و انعکاس آنها در بودجه سال  های 98و 99 موضوع بحث های فراوانی بوده است؛ تصریح کرد: ضروری است به پاس قدردانی از فداکاری و از خودگذشتگی های جامعه پزشکی در این شرایط بحرانی و سخت که صرفا به مداوای بیماران کووید 19 و فعالیت های پیرامون آن پرداخته اند؛ از ابتدای بهمن 98 تا پایان بحران کرونا مشمول بخشودگی مالیاتی شوند و مگر غیر از این است که در این شرایط سخت شاهد تلاش شبانه روزی و ایثارگرانه جامعه پزشکی برای مقابله با کرونا بوده و کدام اقدام سود آور و کسب درآمد را در این روزهای طاقت فرسا از جامعه پزشکی شاهد بوده ایم.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

.... پنجشنبه, 07 فروردین,1399 14:02
گرچه داروهای مصرفی در کامپیوتر بخش ها ثبت میشود-اما عده ای از پزشکان (اساتید هیات علمی)چندین داروی ازمابشی سوای انچه در پروتکل امده برای بیماران کووید تجویز میکنند- نه اینکه مسئله اسپانسرها باشد ولی تداخلات دارویی و صرف یک مقاله نباید اجازه تجویز همزمان چندین دارو مثل ایمن گلبولین و اکتمرا و اینترفرون و غیره باشد. خصوصی هم کووید را بستری نمیکنند یا نسخه انچنانی میدهند که از بیرون تهیه کند.