جمعه، 10 فروردین 1403

امتحان بزرگ الهی

امتحان بزرگ الهی
آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد ، رئیس دپارتمان الهیات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس انجمن بین‌المللی اخلاق زیستی اسلامی، در یادداشتی با عنوان «امتحان بزرگ الهی: قابل توجه پزشکان متعهد و خدمتگزار کشور عزیزمان ایران» به مناسبت وضعیت این روزهای کشور پس از شیوع کرونا نوشت:

۱- اینجانب مکرر گفته و نوشته‌ام که حرفه پزشکی از چنان قداستی برخوردار است که اگر بگوییم این دست خداست که از آستین پزشک برای درمان انسان‌ها بیرون می‌آید گزاف نگفته‌ایم، پزشک دوا می دهد وخداوند شفا. فاذا مرضت فهو یشفین (/بقره/۸۰) و چون بيمار شوم اوست كه بهبودی‌ام می‌‏بخشد.

۲- در بحران پیش آمده برای کشور عزیزمان تلاش شبانه روزی و ایثارگرانه گروه درمانی اعم از پزشکان، پیراپزشکان، پرستاران، داروخانه‌ها ووو هرگز فراموش شدنی نیست و از اینجانب جز سپاس و دعا برای موفقیت و سلامتی آنان کار دیگری ساخته نیست. از درگاه خداوند متعال برای همه آنان سلامتی و مزید توفیق خواستاریم و امیدواریم که با تاییدات الهی این بلیه عظمی را بدست با کفایت آنان دفع فرماید. آمین.

۳- به یقین این رخداد تلخ و اسفبار برای مبتلایان، بیماری و رنج و درد است ولی برای دست اندرکاران امور پزشکی امتحانی بزرگ از سوی خداوند متعال است.

۴- به رغم انکه تلاش درمانیان ایثارگر در مقابل دیدگان ملت عزیزمان مشهود و ملموس است، با کمال تأسف شنیده می‌شود که در برخی از نواحی کشور که بیماری هجوم آورده، عده‌ای از پزشکان مطب خود را تعطیل کرده و پاسخگوی ارباب رجوع نمی‌باشند. خدا کند که این خبر صحت نداشته باشد. زیرا برای شرف، اخلاق و جوانمردی ایرانی امری زشت و ناپسند است. به یقین کمبود وسائل و تجهیزات هرگز نمی‌تواند عذری برای این گناه اخلاقی بحساب آید زیرا ناگفته پیداست که تلاش برای تهیه امکانات از مقدمات واجبه این تکلیف انسانی است و تعطیلی مطب و دفتر کار طبیب راه حل نهائی نمی‌باشد. آیا این شرائط با شرائط دوران دفاع مقدس تفاوتی دارد که عزیزانی از شما به سوی جبهه برای یاری شتافتند و بی گمان برای همیشه نامشان با افتخار و سربلندی بر تارک تاریخ ایران می‌درخشد؟

۵- اصولا حرفه پزشکی از نظر فقهی از واجبات کفائی است که در برخی شرائط همچون شرائط فعلی که کشور با هجوم بیماری واگیر مواجه است در فرض گسترده شدن نیاز، به واجب عینی مبدل می شود و تخلف از آن گناه کبیره است.

۶- خدمتگذاران عالیقدر:

گذشته از وجوب و تکلیف شرعی، تکلیف انسانی و اخلاق پزشکی را متذکر می‌گردم. شما عزیزان تحت توجهات پروردگار از دست رنج ملت ایران این دانش را آموخته‌اید و در دامان این مادر پرورده شده‌اید، مادری که به امید یاوری و دستگیری امروز در کنار گاهواره شما نشسته از شما انتظار یاری به فرزندانش را دارد، حاشا به جوانمردی شما عزیزان که صدای مام عزیز وطن و ناله هم وطنان را پاسخ ندهید. با توکل به یاری پروردگار و توجهات و نزول شفای الهی دست از آستین به در آورید و به سوی درمان بشتابید که خدا همراه شماست. من به عنوان یک روحانی خدمتگزار ملت، دست شما را می‌بوسم، نه من بلکه:

صدها فرشته بوسه برآن دست میزند کز کار خلق یک گره بسته واکند

۷- استدعای نگارنده از مقامات کشوری رفع نیازهای جامعه پزشکان است که با مدیریتی خردمندانه کمبودها را رفع فرمایند.

۸- از مقامات قضائی می‌خواهیم که به امر نه خیانت بلکه جنایت جنایتکارانی که در این شرائط به سود جوئی دست می‌یازند و وسائل مورد نیاز درمان را غارت می‌کنند و خون بی گناهان را می‌مکند بپردازند و به نامه پراکنی و کاغذ بازی بسنده نفرمایند. شخصا به مراکز مربوط سرکشی فرمایند و مقصران را تذکر و ارشاد و مجرمان را تنبیه و مجازات نمایند. والسلام

انتهای پیام

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.