پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ضرورت مدیریت استرس در شرایط کنونی / فعالیت های شادی آور سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ضرورت مدیریت استرس در شرایط کنونی / فعالیت های شادی آور سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

یک روانشناس بالینی با تاکید بر این که «افزایش سطح شادی»  به اندازه موارد پیشگیری بهداشتی در بحران کرونا حائزاهمیت است ؛گفت:اضطراب و استرس نه تنها کمکی به کاهش یا رفع مشکل موجود نمی کند؛ بلکه موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن در مقابله با ویروس کرونامی شود .

 

بنفشه حیرت نگاری روانشناس بالینی و فیلم درمانگردر گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان این که دوری از اضطراب و استرس به هیچ وجه به معنای کوچک شمردن خطرویروس کرونا نبوده بلکه به معنی مدیریت هیجان و استرس است؛ اظهار کرد: اگر بدن انسان را در دو بخش « جسم » و « روان» و هر یک  را دارای ساختار و کنش های مجزا و مشترک  در نظر بگیریم ؛یکی از عملکردهای مشترک این دو سیستم  ایمنی بدن است که با فرآیندی بسیار پیچیده وظیفه محافظت از سیستم ارگانیزم موجود زنده را بر عهده دارد . بخشی از دستگاه ایمنی بدن به عهده گویچه های سفید ( لوکسیت ها ) یا همان گلبولهای سفید  از یاخته ( سلول) های خون هستند که در برابر بیماریهای عفونی از بدن محافظت می کنند و به حضور یا عدم حضور گرانولهای اختصاصی در سیتوپلاسم به دو دسته گرانولوسیت ها ( دانه دار ها ) و آگرانولوسیت ها ( بدون دانه ها ) تقسیم می شوند.

وی با اشاره به این که آگرانولوسیت ها به دو دسته ( لنفوسیتها – مونوسیت ها )   تقسیم می شوند؛ افزود: توجه اصلی ما به لنفوسیتها است که وظیفه شان ساخت آنتی بادی یا پادتن  و فاگوسیتوزها یا بیگانه خواران است ؛ در واقع پادتن ها همان عواملی هستند که بر علیه اجسام خارجی ( آنتی ژن ها ) مبارزه کرده و سلامتی ما را حفظ می کنند .

وی اضافه کرد:دو گروه عمده لنفوسیت از نظر عملکردی وجود دارد که لنفوسیت یا سلول های  B و لنفوسیت یا سلول های T نام دارند و دفاع اختصاصی بدن شامل ایمنی هومورال و ایمنی سلولی است که لنفوسیت های T  وظیفه ایمنی سلولی را بر عهده دارند  .

این روانشناس بالینی گفت :دو نوع اصلی لنفوسیتهای T  ، سلول های  T کمکی است که به آن CD4  یاT4 نیز می گویند که وظیفه اصلی شان حمله به عفونت ها است ؛ همچنین لنفوسیتهای سرکوبگر که به آنها CD8    یا T8  می گویند که پاسخ ایمنی بوده و میتوانند « قاتل » باشند و سلولهای آلوده به ویروس ها و سلول های سرطانی را از بین ببرند .

حیرت نگاری در پاسخ به این سوال که باید چه کنیم  تا تولید لنفوسیت های کمکی یا همان CD4   و لنفوسیتهای کشنده یا  CD8  را در بدن افزایش داده و بتوانیم مقاومت بدن را در شرایط گسترش یک ویروس همه گیر مانند همین ویروسی که در حال حاضر مورد تهدید آن قرار داریم ، بالا برده و میزان ابتلای آن را کاهش دهیم ؛ اظهار کرد: یکی از مهمترین و اصلی ترین مواردی که موجب افزایش تولید لنفوسیتهای T4 و T8 می شود « افزایش شادی » است و میتوانیم با پرداختن به فعالیتهایی که سطح شادی ما را بالا میبرند ؛ عملا سیستم دفاعی بدن خود را تقویت و در برابر بیماری موجود نیز مقاومت بدن را چه  در مرحله پیشگیری و چه در مرحله درمان و پس از آن افزایش دهیم .

وی تاکید کرد: با قاطعیت میتوان گفت که «افزایش سطح شادی»  به اندازه موارد پیشگیری بهداشتی از جمله شستن دست و صورت ؛ رعایت فاصله مناسب ازیکدیگر و خودداری از حضور در مکانهای شلوغ و ..... حائز اهمیت بسیار زیاد است .

این روانشناس بالینی توصیه های روانشناختی زیررا جهت کنترل و مدیریت استرس در شرایط کنونی پیشنهاد نمود:

  1. در برنامه ریزی روزانه خود بطور مستمر حداقل یکساعت به گوش دادن موسیقی شاد همراه با فعالیت بدنی بپردازید .
  2. ایرانیان به طنازی معروفند؛ حداقل یکساعت در کنار افراد خانواده به موضوعات طنز پرداخته و تلاش نمائید به قول معروف از ته دل بخندید ؛این کار را میتوانید با تماشای یک فیلم کمدی نیز انجام دهید.
  3. اضطراب و استرس در حال حاضر نه تنها کمکی به کاهش یا رفع مشکلات نمی کند بلکه موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن می شود؛ بنابراین استرس و اضطراب را از خود  و افراد خانواده تان دور کنید . دوری از اضطراب و استرس به هیچ وجه به معنای کوچک شمردن خطر نیست بلکه به معنی مدیریت هیجان و استرس است .
  4. والدین و بزرگترها ی خانواده ستون و تکیه گاه فرزندان وسایر اعضا خانواده هستند بنابر این با تلاش در کنترل استرس خود جدا و اکیدا از انتقال استرس به کودکان دلبندمان خودداری کنیم چرا که در غیر اینصورت آنها خود را بدون تکیه گاه احساس می کنند و همین مورد میتواند در تولید CD4  آنها تاثیر منفی بگذارد .
  5. درمورد توصیه ها  و پیشنهادات که امروزه بازار گرمی نیز پیدا کرده اند؛ حتما به آنچه توسط متخصصین واقعی و قابل اعتماد بیان میشوند؛ عمل کنید.
  6. طبق توصیه وزارت بهداشت از ترددهای غیر ضروری در سطح شهرها به خصوص مناطقی که شیوع بیشتری وجود دارد ؛جدا خودداری نمائید.

 

انتهای پیام

 

 

برچسب ها : کرونا
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

نعیم چهارشنبه, 06 فروردین,1399 13:56
سلام خسته نباشید.من سایت ایرانی ای رو باهاش آشنا شدم که 24ساعته صدای باران پخش میکنه و خیلی آرامش بخشه و باعث کاهش استرس میشه.لینکشو مینویسم اگر دوست داشتید معرفی کنید مردم در این شرایط کمتر استرس داشته باشند.
http://rainino.ir