جمعه، 31 فروردین 1403

رشد مالیات بدون افزایش تعرفه و درآمد سبب کاهش کیفیت می‌شود

رشد مالیات بدون افزایش تعرفه و درآمد سبب کاهش کیفیت می‌شود
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه که جامعه پزشکی فرار مالیاتی نداشته است، گفت: مالیات مبنای قانونی و حقوقی دارد که باید پرداخت شود اما رشد آن بدون افزایش درآمد و تعرفه موجب کاهش کیفیت، رکود و تعطیلی مراکز درمانی خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در اولین نشست رؤسا و معاونین حوزه ستادی با رؤسا و معاونین نظام پزشکی‌های قطب مرکزی کشور با اشاره به حرفهایی که با هدف تخریب جامعه پزشکی در خصوص فرار مالیاتی آنها مطرح شده بود، بیان کرد: حرفهایی که با جهت‌گیری خاص در مورد فرار مالیاتی پزشکان با رقمی معادل 7 هزار میلیارد تومان مطرح شد به هیچ عنوان صحیح نبود؛ بلکه هدف آن آسیب به سرمایه‌های اجتماعی و از بین بردن اعتماد بین مردم و پزشکان بود.

وی با تأکید بر این که جامعه پزشکی همواره در کنار مردم بوده و به آنها خدمت کرده است، افزود: کمک‌های پزشکی دوران جنگ و شهدای آن زمان خود گویای رشادت‌های پزشکان است و جامعه پزشکی در تمامی بحران‌ها همواره در خدمت به مردم پیش قدم بوده است.

وی با بیان اینکه در حفظ این سرمایه‌‌های اجتماعی باید کوشا باشیم، ادامه داد: قوانین مالیاتی که در آبان ماه به جامعه پزشکی ابلاغ شد مباحث زیادی را در پی داشت ، ضمن آن که معتقدیم مالیات اصلی است که مبنای قانونی و حقوقی داشته که باید پرداخت شود اما رعایت سه اصل عدالت، شفافیت و احترام در اخذ آن الزامی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد:سعی کردیم تمام اطلاع‌رسانی‌های لازم را به جامعه پزشکی انجام دهیم تا همکاران در اثر حجم کاری بالا و به دلیل بی‌اطلاعی دچار ضرر و آسیب نشوند و همواره به سازمان امور مالیاتی اعلام نمودیم که باید سه اصل عدالت، شفافیت و احترام در اخذ مالیات مورد توجه باشد تا بتوانیم تعامل لازم را با یکدیگر داشته باشیم.

ظفرقندی اظهار کرد: پس از جلسات متعدد با مسئولان سازمان امور مالیاتی به نقاط مثبتی رسیدیم و یکی از بهترین عملکردها در این حوزه انعقاد تفاهم نامه مالیاتی و تمدید مهلت ثبت کارتخوان تا آخر بهمن‌ماه برای جامعه پزشکی بود.

وی گفت: در خصوص بخشودگی جرائم و ماده 169 نیز بحث‌ها و بررسی‌های لازم با سازمان امور مالیاتی انجام شد تا آسیب و ضرری به جامعه پزشکی وارد نشود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی بیان کرد: در جلسه با وزیر اقتصاد نیز به جوسازی علیه جامعه پزشکی اشاره کرده و گفتیم که بحث فرار مالیاتی پزشکان با واقعیت فاصله شود.

وی اضافه کرد: معتقدیم اگر مالیات رشد داشته اما درآمد و تعرفه‌ها افزایشی نداشته باشد؛ حاصل آن تعطیلی، رکود و کاهش کیفیت خدمات درمانی خواهد بود زیرا مالیات با تعرفه و درآمد عجبین است.

ظفرقندی با اشاره به این که رشد مالیات سبب کاهش درآمد بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی شده؛ خاطرنشان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی کرمان 90 نفر از اعضای هیأت علمی از تمام وقتی خارج شده و در دانشگاه گیلان نیز 70 نفر این کار را انجام داده‌اند و طبق محاسبات حدود 25 درصد شاهد کاهش درآمد بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی به دلیل رشد مالیات‌ها بوده‌ایم و این خود به ضرر سازمان امور مالیاتی است.

 وی یادآور شد: وقتی 35 درصد مالیات برای پزشک تعیین می شود و در ازای 100 میلیون تومان کارکرد او تنها 16 میلیون به پزشک پرداخت می شود ؛ طبیعی است که دیگر نمی تواند کار کند و مستهلک شده و از چرخه تمام وقتی خارج می شود.بنابراین باید عدالت مالیاتی رعایت شود تا انگیزه کافی برای کارکرد پزشکان وجود داشته باشد.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.