جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس کمیته زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری:

حمایت دولت از تولید داروهای بایوتکنولوژی یک میلیارد دلار ارزبری را کاهش داد

حمایت دولت از تولید داروهای بایوتکنولوژی یک میلیارد دلار ارزبری را کاهش داد
 رئیس کمیته زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: اگر حمایت های دولت از تولید داروهای بایوتکنولوژی نبود امروز باید یک میلیارد دلار بیشتر برای واردات دارو می‌پرداختیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از ایرنا؛ مصطفی قانعی روز چهارشنبه در سومین کنگره بین المللی داروسازی نوین در مرکز همایش های رازی افزود: بر اساس اعلام سازمان ملل، ایران جزو پنج کشور برتر آسیا در حوزه بیوتکنولوژی( زیست فناوری) است و رتبه اول این حوزه را در غرب آسیا دارد به طوری که ایران سال گذشته اولین کارخانه داروی زیستی را در ترکیه ساخت.
وی گفت: اکنون ۱۸۶ شرکت تولید کننده دارو در کشور داریم و در تولید داروهای نوین نیز به سرعت در حال پیشرفت هستیم اما هنوز میزان صادرات دارو پایین و در حدود ۱۰۵ میلیون دلار در سال است که با توسعه تولید محصولات بایوتکنولوژی می توانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.
قانعی ادامه داد: در سالهای گذشته با تولید داروهای بایوتکنولوژی حدود ۱۵۶ میلیون دلار ارزبری در این حوزه کم شد و اکنون نیز با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان غذا و دارو و با حمایت از شتاب دهنده ها که شرکت های دانش بنیان هستند قرار است ۱۸۱ محصول بایوتکنولوژی جدید از جمله واکسن, دارو و تجهیزات پزشکی ۱۶۱ میلیون دلار کاهش ارزبری دیگر را رقم بزنیم.
وی گفت: برای توسعه تولید داروها و محصولات بیوتکنولوژی نقشه راه داریم. یکی از حوزه هایی که از آن غفلت داشته ایم تولید واکسن های دامی است که باعث شده ۴۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شود. اخیرا سه شرکت خصوصی برای تولید این واکسن ها تاسیس شده که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری این عقب ماندگی را هم جبران خواهیم کرد.
قانعی افزود: حمایت دولت از شتابدهنده ها و شرکتهای دانش بنیان همزمان با پوشش ریسک فعالیت آنهاست به طوری که اگر موفق نشدند زیان آنها جبران می شود اما اگر به تولید رسیدند خودشان سودآور می شوند.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت سالانه حدود ۳.۵ میلیارد دلار برای واردات دارو و مواد اولیه دارویی هزینه می شود.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.