جمعه، 10 فروردین 1403

معده چه زمانی فلج می‌شود؟

معده چه زمانی فلج می‌شود؟

گاستروپارزی یا فلج معده زمانی اتفاق می‌افتد که حرکت غذا از معده به کندی صورت گرفته و معده دیرتر از زمان معمول، تخلیه شود که این عارضه با تهوع و استفراغ، کاهش وزن، نفخ، درد شکم، سوزش معده و کاهش وزن همراه است.

به گزارش مایوکلینیک؛ مصرف برخی از داروهای خاص مانند داروهای تسکین‌دهنده درد، برخی داروهای ضد‌افسردگی، داروهای فشار خون و حتی حساسیت‌های دارویی ممکن است باعث فلج معده شوند.

در صورت ابتلا به این عارضه باید تحت نظر پزشک حتما درمان شوید چون این بیماری می‌تواند عوارض جدی داشته باشد از جمله: کم شدن آب بدن به خاطر استفراغ‌های مکرر، ریفلاکس معده به مری، سوء تغذیه و نوسانات قند خون.

علت ابتلا به فلج معده هنوز مشخص نشده اما بسیاری از پزشکان معتقدند که این عارضه در اثر آسیب به عصبی که عضلات معده را کنترل می‌کند، یعنی عصب واگ، ایجاد می‌شود. عصب واگ به مدیریت فرآیندهای پیچیده در دستگاه گوارش از جمله سیگنال دادن به ماهیچه‌های معده برای منقبض شدن و فرستادن مواد غذایی به روده کوچک کمک می‌کند.

فلج معده معمولا قابل درمان نیست اما تغییراتی در رژیم غذایی می‌تواند علائم آن را کنترل کند.  اگر مبتلا به این عارضه هستید، به جای سه وعده غذا در روز، سعی کنید، وعده‌های غذایی کوچکتر را انتخاب کنید تا معده راحت‌تر بتواند آنها را تخلیه کند. سعی کنید غذاهای نرم و مایع که راحت‌تر هضم می‌شوند را مصرف کنید. قبل از بلعیدن غذا آن را خوب بجوید. غذاهای با فیبر بالا که راحت‌تر هضم می‌شوند مانند سیب با پوست، پرتقال یا کلم بروکلی را جایگزین غذاهای پرچرب یا موادی که دیر هضم می‌شوند کنید. نوشیدنی‌های گازدار را در وعده‌های غذایی مصرف نکنید.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.