جمعه، 10 فروردین 1403

راهکارها، برنامه‌ها و آینده صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی

راهکارها، برنامه‌ها و آینده صندوق تعاون  و رفاه سازمان نظام پزشکی
مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی در یادداشتی به شرح وظایف ، اهداف و برنامه های این صندوق برای اعضای جامعه پزشکی پرداخته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی در این متن آمده است:

صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی براساس بند  «ش»  ماده 3، فصل دوم (وظایف و اختیارات) و بند  «ز»  ماده 5، فصل چهارم (ارکان )، قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی، شکل گرفته و فعالیت خود را شروع کرده است. با دقت در نام این تشکیلات، مشخص می‌شود که هدف نهایی آن، ایجاد شرایط لازم برای رفاه و خدمات مورد نیاز جامعه خدوم پزشکی اعم از پزشکان در تمام رشته‌های طب، دندانپزشکان، داروسازان، علوم آزمایشگاهی، لیسانسیه‌های پروانه‌دار در سال‌های گذشته به همت مسولین وقت صندوق، اقدامات مناسبی انجام گرفته است، که جای تقدیر و تشکر از آنان دارد. بطور کلی می‌توان خدمات این رکن مهم سازمان نظام پزشکی را به دو بخش عمده تقسیم کرد، بخش اول تامین نیازهای معمول خانواده پزشکی مانند مسکن، خودرو، پوشش‌های بیمه‌ای، تامین نیازهای روزانه و.... و بخش دوم سرمایه‌گذاری‌های کلان و زیر بنائی با هدف تجمیع سرمایه‌های پراکنده جامعه پزشکی و برقراری درآمدها و منابع پایدار است.برای نمونه می‌توان به فعالیت‌هایی مانند ارائه خدمات بیمه‌ای در تمام شاخه‌های بیمه، تامین مسکن،پرداخت تسهیلات و وام‌های کم بهره، برگزاری مراسم‌های فرهنگی و هنری، تفاهم‌نامه با مراکز ارائه خدمات و تسهیلات با شرایط ویژه بانک‌ها، موسسات مالی،شرکت‌های واسپاری وابسته به نظام بانکی و تهیه و تامین ارزاق و کالاهای عمومی و روزمره با شرایط مناسب با توجه به وضعیت اقتصادی و بازار و همچنین برنامه‌های گردشگری داخلی و خارجی اشاره کرد. تعداد اعضا تحت پوشش این صندوق حدود سیصدهزار نفر است که با عنایت به ضریب نفوذ جغرافیایی و اجتماعی آنان و از طرفی میزان تمکن مالی این حوزه، بایستی برنامه‌ریزی اقتصادی مناسبی برای بهره‌وری از آن صورت پذیرد. اعضا سازمان نظام پزشکی در قالب  دویست سازمان نظام پزشکی در سطح کشور ساماندهی شده‌اند و همچنین در بیش از 280 انجمن علمی مشغول به فعالیت‌های علمی و صنفی هستند. در کنار این تقسیم‌بندی‌های ساختاری، توجه به میزان اثربخشی جامعه پزشکی در حوزه سلامت و اهمیت سلامت برای آحاد جامعه و دولتمردان، اهمیت و تاثیرگذاری این صنف در سطح کشور بیشتر مشخص و بارز می‌شود. از طرف دیگر توجه به این نکته که بازهم این گروه در چهارچوب‌های دیگری مانند مطب‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز پاراکلینیکی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و دانشگاه‌ها و سایر موسسات و سازمان‌های علمی و اجرایی در سطح کشور در حال ارائه خدمت هستند، شرایط ویژه و تاثیرگذاری این صنف را در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صنفی و حتی سیاسی مشخص می‌کند.با توجه به شناخت کامل از ظرفیت‌ها و با تکیه بر تجربه و زحمات و برنامه‌های اجرا شده در صندوق در ادوار گذشته، اقدام به طراحی نقشه راه و برنامه‌ریزی برای ارتقاء اهداف تعیین شده، در هیات مدیره صندوق صورت گرفته است و با استفاده از روش‌های علمی و آینده پژوهی در این حوزه، هدف‌گذار‌‌های لازم انجام شده است که به تعدادی از آن‌ها بطور کلی و به اجمال اشاره می‌شود:
طراحی و اجرای پلتفرمی برای منسجم و یکپارچه‌سازی خدمات پیش‌بینی شده، مذاکراتی برای راه‌اندازی شرکت تامین سرمایه، راه‌اندازی درگاه اینترنتی بانکی، برنامه‌ریزی برای حضور فعال در بازار بورس برای سرمایه‌گذاری مطمئن و کم ریسک آن و سیاست‌گذاری برای ایجاد سهام و عرضه واحدهای تشخیصی و درمانی در تالار بورس، تجمیع خدمات بیمه ای، تامین مسکن در نظر گرفته شده است.  نکته حائز اهمیت در تصمیمات هیات مدیره صندوق تعاون و رفاه نظام پزشکی در حال حاضر، ارزش افزوده بسته‌های خدمتی برای عرضه کننده و مصرف کننده خدمات، ایجاد شرایط لازم برای تامین نیازها با کم کردن واسطه‌ها، تجمیع آنان، گسترش ارائه خدمات در سطح کشور به واسطه نظام پزشکی‌های شهرستان‌ها و سهل الوصول بودن،نیاز سنجی مناسب و علمی و ایجاد نیازهای واقعی و نهایتا نظرسنجی از گیرندگان خدمت برای ارتقا خدمات است. امیدواریم که این نهاد با ارتباط مناسب با گروه‌های هدف بتوان برنامه‌های مناسب و منطبق بر واقعیت‌ها و درخور جامعه خدوم پزشکی طراحی و به اجرا درآوریم.
*سعید کاظمی مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.