جمعه، 10 فروردین 1403

ایجاد ظرفیت مازاد در اکثر رشته‌های پزشکی تا سال ۱۴۰۴

ایجاد ظرفیت مازاد در اکثر رشته‌های پزشکی تا سال ۱۴۰۴

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اگر تربیت دانشجو در رشته‌های پزشکی با این روند ادامه پیدا کند تا سال ۱۴۰۴ در اکثر رشته‌ها ظرفیت مازاد داریم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از "باشگاه خبرنگاران"دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت کشورمان از نظر تعداد پزشک در سطح خوبی قرار دارد؛ به طوری که تعداد پزشکان به ازای هر ۱ هزار نفر جمعیت، ۱.۷۴ است که نسبت به کشور‌های همسایه و حتی برخی از کشور‌های پیشرفته در وضعیت خوبی به سر می‌بریم.
 
وی افزود: تعداد پزشکان به ازای هر ۱ هزار نفر در کشور‌های عربستان ۰.۲۴، چین ۰.۷، سنگاپور ۰.۷ است و این مسئله نشان می‌دهد که ایران نیازی به تربیت بیشتر پزشک ندارد و معتقدم که به جای افزایش کمیت، باید کیفیت‌ها را ارتقا ببخشیم.
 
ظفرقندی تاکید کرد: کشور کانادا در حوزه سلامت، هزینه‌های زیادی داده است؛ به طوری که به ازای هر ۱ هزار نفر جمعیت، تعداد پزشک موجود در این کشور ۱.۹ است.
تحصیل ۵۵ هزار دانشجو در رشته پزشکی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی بیان کرد: تعداد دانشجویان رشته پزشکی حدود ۲۳ هزار نفر است؛ در حالی که امروزه ۴۸ هزار نفر در رشته پزشکی و در دانشگاه‌های دولتی مشغول تحصیل هستند که اگر دانشگاه آزاد را به این آمار اضافه کنیم مجموعاً حدود ۵۵ هزار نفر در این رشته تحصیل می‌کنند.
 
وی گفت: من معتقدم که قبل از انجام هرگونه طرح و پیشنهاد، باید زیرساخت‌های متناسب با آن طرح در دانشگاه فراهم شود، زیرا برای آموزش دانشجویان ما نیازمند بیمارستان و سایر امکانات آموزشی هستیم.

ظفرقندی تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته از سوی وزارت بهداشت، تا سال ۱۴۰۴ با این روند ظرفیت مازاد در اکثر رشته‌ها خواهیم داشت و اگر در مناطقی کمبود پزشک وجود دارد باید شرایط جذب را در آن مناطق بهتر کنیم.

وی  با اشاره به حقوق پزشکان در کشور، یاد آور شد: متاسفانه باید بگویم حقوق پزشکان در ایران یک‌چهارم کشور‌های همسایه و حتی بیشتر از این عدد در سایر کشور‌ها است.

انتهای پیام/

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.