جمعه، 10 فروردین 1403

بررسی منابع و مصارف بخش سلامت بودجه ۹۹در کمیسیون بهداشت

بررسی منابع و مصارف بخش سلامت بودجه ۹۹در کمیسیون بهداشت

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، گفت: منابع و مصارف بخش سلامت بودجه ۹۹در کمیسیون بهداشت با حضور مسولان وزارت بهداشت و سازمان برنامه بودجه بررسی شد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی و به نقل از خانه ملت ،محسن علیجانی زمانی در تشریح جلسه روز دوشنبه (25 آذر ماه98 کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از حضور معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان غذا و دارو، طاهر موهبتی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، پور اصغری معاون امور علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه بودجه کشور خبر داد و گفت: دستور کار امروز کمیسیون بهداشت در خصوص بررسی میزان تخصیص اعتبارات در سال ۹۸ و ارزیابی لایحه بودجه 99 در حوزه سلامت بود و مسئولان وزارت بهداشت و سازمان برنامه بودجه کشور و نمایندگان مجلس به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

بودجه 85هزار میلیاردی سلامت در لایحه ۹۹

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منابع عمومی در حوزه سلامت 45 هزار میلیارد تومان است که با مجموع هزینه دیگر تملک دارایی و درآمدهای اختصاصی مجموعا 85 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد:  با توجه به شرایط سخت تحریمی کشور دولت در حوزه بهداشت و درمان منابع نسبتاً خوبی را در نظر گرفته است. البته ضعف‌ها و چالش‌هایی نیز در خصوص بودجه و اعتبارات جذب 10 هزار پرستار و کادر درمانی، تغذیه دانشجویی و استخدام 2 هزار هیئت علمی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به ضعف‌ها و چالش‌های بودجه بخش سلامت در سال آتی، یادآور شد: در بودجه سال 98 کل کشور برای کارانه پزشکان حداکثر تا 35 درصد مالیات در نظر گرفته شده که موجب مهاجرت پزشکان تمام وقت شد. از این رو دولت در لایحه بودجه 99 کل کشور پیشنهاد داده که این رقم به 25 درصد کاهش پیدا کند. البته در کمیسیون تلفیق نیز دست خوش تغییراتی خواهد شد اما مالیات پزشکان باید تا حدودی تعدیل شود تا در حق پزشکان تمام وقت اجحاف نشده و مردم نیز متضرر نشوند.

علیجانی، با بیان اینکه اجرای کامل پزشک خانوده و نظام ارجاع 2800 هزار میلیارد تومان نیاز دارد که باید در کمیسیون تلفیق بودجه بررسی شده و تغییر کند، اظهار کرد: پوشش هزینه درمانی و سلامت اتباع خارجی، توسعه و ترویج طب سنتی در نظام شبکه سلامت، و همچنین اجرای پروتکل‌های جدید واکسن به بودجه بیشتری نیاز دارد.

اجرای پرونده الکترونیک سلامت به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، تصریح کرد: ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺑﺨﺶ ﺳﻼﻣﺖ ﺩﺭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﯽ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻏﯿﺮ ﻣﺘﺮﻗﺒﻪ به اعتبار 30 هزار میلیارد تومان نیاز است که باید در کمیسیون تلفیق بودجه تقویت شود. همچنین اجرای پرونده الکترونیک سلامت به 400 میلیارد تومان نیاز دارد که در لایحه تنها 3 میلیارد تومان پیش بینی شده است. از این رو در کنار تمامی زحماتی که سازمان برنامه بودجه برای تنظیم لایحه بودجه درحوزه سلامت کشیده، ضعف‌هایی نیز وجود دارد که باید به عنوان پیشنهاد نمایندگان کمیسیون بهداشت در کمیسیون تلفیق به منظور رفع مشکلات و ارتقا اعتبار بودجه سلامت مطرح شود./

پایان پیام  

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.