جمعه، 10 فروردین 1403

شیوع سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است

شیوع سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر چند نسبت به افزایش آمار ابتلا به سرطان در ایران هشدار می‌دهد اما معتقد است شیوع سرطان در کشور اکنون کمتر از متوسط جهانی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا؛ دکتر علی قنبری مطلق رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه در کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران که  به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  برگزار شد؛  با بیان اینکه بروز سرطان در ایران از متوسط جهانی کمتر است، گفت: از ۱۰۰ هزار نفر زن و مرد در ایران  حدود ۱۵۷ تا ۱۳۰ نفر به سرطان مبتلا می‌شوند، در صورتی که در جهان متوسط بیش از ۲۰۰ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند.

قنبری مطلق در عین حال بر لزوم اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه از ابتلا به سرطان تاکید کرد و هشدار داد : بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران، رو به افزایش است، به طوری که طی دو دهه آینده تعداد موارد جدید بروز سرطان دو برابر افزایش پیدا می کند، در حال حاضر حدود ۱۱۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند، اما پیش بینی می شود ظرف دو دهه آینده این تعداد به بیش از۲۴۰هزار نفر برسد که بیش از متوسط جهانی است.

او مهم ترین علت افزایش بروز سرطان در ایران را افزایش جمعیت سالمندی عنوان کرد و ادامه داد: شیوه زندگی ناسالم از جمله افزایش وزن، مصرف سیگار، کم تحرکی و عوامل محیطی ناسالم مانند آلودگی هوا در ابتلا به سرطان موثر است.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه ۴۰درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند، سرطان های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ را قابل پیشگیری و تشخیص زودهنگام دانست و گفت: سازمان جهانی بهداشت برای کنترل این سه سرطان توصیه های مشخصی داده است که در وزارت بهداشت و در کشور براساس این توصیه ها، برنامه ای برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام این سرطان ها در نظام شبکه بهداشت و درمان طراحی شده و در حال اجرا است.

دکتر قنبری مطلق با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت اجرای این برنامه ها در پیشگیری از بروز برخی سرطان ها و تشخیص به موقع این بیماری در مبتلایان، یادآور شد: شایع ترین سرطان ها در ایران، سرطان معده در مردان، سرطان پستان در زنان و سرطان های دستگاه گوارش و دستگاه ادراری است.

مراقب ۴ بیماری مهلک باشید

معاون فنی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در آئین آغاز به کار این کارگاه  بر اهمیت انتخاب سبک زندگی سالم در پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر تاکید کرد.

علیرضا مغیثی گفت: این کارگاه با حمایت سازمان بهداشت جهانی برگزار می شود، به این معناست که مشکل بیماری های غیرواگیر، یک معضل جهانی است که در اولویت سازمان بهداشت جهانی وجود دارد و قطعنامه سال ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد، موظف کرد تا سال ۱۴۰۴ و برابر با چشم ‌انداز رهبر معظم انقلاب، ۲۵درصد از مرگ و میر زودرس ناشی از ۴ بیماری غیرواگیر مانند قلبی عروقی، دیابت، سه سرطان پرشیوع و بیماری های تنفسی کاهش یابد.

او افزود: بیشترین مرگ های ناشی از این چهار بیماری، در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته اتفاق می افتد که لازم است مردم از آن آگاه باشند و با تغییر سبک زندگی مانند انجام تحرک بدنی و تغذیه سالم، از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کنند.

دکتر مغیثی با بیان اینکه براساس آمار امروزه در کشور به دلایل مختلفی افراد بر اثر سکته قلبی و مغزی، سرطان های پرشیوعی مانند سرطان روده بزرگ، سرطان دهانه رحم و دیابت جان خود را از دست می دهند، اضافه کرد: در تلاش هستیم با اجرای برنامه های فراگیر کشوری، افراد را نسبت به خطرات کم تحرکی، مصرف دخانیات، الکل، نمک و همچنین مصرف زیاد غذاهای ناسالم مانند انواع فست فودها آگاه کنیم تا سن مرگ و میر زودهنگام افراد از قبل از ۷۰ سالگی، به بیشتر از این عدد برسد.

سایت منبع

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.