جمعه، 10 فروردین 1403

کودکان سرمایه های ما هستند /با بازی خیلی راحت می‌توانیم رفتار را در کودکمان شکل دهیم

کودکان سرمایه های ما هستند /با بازی خیلی راحت می‌توانیم رفتار را در کودکمان شکل دهیم

یک روان درمانگر گفت: زبان کودک بازی است؛ بنابراین با بازی خیلی راحت می توان رفتار را در کودکان شکل دهیم.

مرجان محمدیان دکترای تخصصی روانشناسی و هیپنوتراپیست در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که روز جهانی کودک، نمادی از صلح و آرامش و به یاد آوردن آینده است ، اظهار کرد: کودک نمادی از امید است، در نتیجه دیدن کودک به ما آرامش و احساس مطلوبی می‌دهد.
وی با بیان این که از 1 سالگی تا 12 سالگی، سن انسان در کتاب‌ها کودک تعریف شده است؛ افزود:  کودکان با تفکرات عینی محیط پیرامون خود را درک کرده و به تفکر انتزاعی نرسیده اند ، بنابر این زمانی که ما مثل بزرگسالان با کودک رفتار کرده و مثال‌هایی برای کودک می‌زنیم که نه تنها رفتار کودکمان را تغییر نمی‌دهد بلکه سبب ایجاد ترس و اضطراب در کودک می شود؛ زیرا متوجه صحبتهای ما نشده است و این امر منجر به رفتار پرخاشگرانه می شود که به اّن لجبازی می گوییم.

وی در خصوص علل رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیان کرد : به طور مثال وقتی کودکمان جمله‌ی نامناسبی را در جمعی گفته، قطعاً گفتن جمله‌ای مثل «تو اشتباه کردی و زبان سرخ، سرسبز می‌دهد بر باد» سبب ایجاد ابهام و گیجی در کودک می شود زیرا بر اساس نورو آناتومی کودک، هنوز کورتکس مغز به این وسعت نرسیده و نمی‌تواند تحلیل کند، لذا گفتن این جمله ایجاد اضطراب می‌کند که این اضطراب خود را با رفتارهای مانند بی‌قراری پرخاشگری و از دید ما لجبازی نشان می‌دهد.
وی با تاکید بر این که زبان کودک بازی است ؛ تصریح کرد: با بازی خیلی راحت می‌توانیم رفتار را در کودکمان شکل دهیم ودر مثال بالا جمله صحیح که شکل‌دهی رفتار را به همراه دارد ، این است:" ای وای تو سوختی و یه ستاره‌ی قرمز گرفتی چون این جمله رو اشتباه گفتی".
این روان درمانگر اظهار کرد : بازی با کودک، نه تنها به شکل‌دهی رفتار در کودک کمک می‌کند، بلکه ارتباط و الدین با کودک را نیز تقویت می کند و جالب اینجاست که بازی با کودک برای والدین هم بسیار مفید است، زیرا همه انسانها در طول روز از سه طیف شخصیتی کمک می گیرند مثلا زمانی که ما حرف می‌زنیم و می‌خندیم یا به راحتی گریه می‌کنیم، وابسته می‌شویم و از چیزی می‌ترسیم: شخصیت کودک ما فعال است،زمانی که تصمیم می‌گیریم، پرخاش می‌کنیم، ریسک می‌کنیم و غرایز برای ما مهم است درواقع شخصیت بالغ ما فعال است و زمانی که جمله‌ای می‌گوییم تا کسی را حمایت و خوشحال کنیم و مراقب اطرافیان خود هستیم ، شخصیت والد ما فعال است.
محمدیان خاطرنشان کرد: جالب اینجاست که، در بیماران افسرده، شخصیت کودک خیلی کوچک و حتی غیر فعال شده،‌که بازی با کودکان آن را احیا می‌کند. پس فراموش نکنیم کودکان سرمایه ما هستند و باید از آنها به طور صحیح مراقبت کنیم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

جواد سلطانمحمدی چهارشنبه, 29 آبان,1398 18:55
بازی(Play) در کودکان با افزایش قدرت تجسم و فضاسازی موجب تسهیل در رویارویی اینده انان با دنیای واقع و مواجهه انها با مشکلاتشان در بزرگسالی میشود.